De burger / consument-paradox verklaard

Niels F.C. Willems, auteur | 26 januari 2011, 16:31

Wat we als burger vinden van duurzaamheid zit opgeslagen in ons zogeheten ;semantisch geheugen&;">'semantisch geheugen'. Dat heeft weinig effect op de manier waarop we als consument boodschappen doen, want dat doen we op ons 'procedurele geheugen'.

Natuurlijk zijn de verschillende delen van onze hersenen met elkaar verbonden, maar het is vooral de context waarin we ons bevinden die maakt welk 'software programma' in ons brein dominant is. In gezelschap met collega's en vrienden kunnen we bijvoorbeeld hoog opgeven over hoe verwerpelijk we de bio-industrie vinden, terwijl een paar uur daarvoor we in de supermarkt gewoon nog een kiloknaller in het boodschappenmandje deden. Mensen zijn veel meer flexibel in hun persoonlijkheid dan we zelf denken. En het is aan marketeers om te beseffen hoe dat werkt.

In een supermarkt is de code van de context zodanig dat ons brein er vooral op gericht is routinematig en snel het taakje te vervullen. En als we al uitgenodigd worden om 'echt' na te denken, dan is dat toch vooral over de prijs van de producten. 'Wat is hier de beste deal?'
Dus, wil je met duurzame producten ècht succesvol zijn, dan liggen er twee wegen open. Of je verkoopt je product in supers met een meer gedachtenprikkelende context, a la Marqt en binnenkort . Of je sluit met je duurzame product voor de consument; bijvoorbeeld dat het lekkerder of goedkoper is.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (8)

Comment author avatar
Avatar

Erik van Erne

(26 januari 2011, 22:47)
Zeer verhelderend.
Avatar

Macel Kolder

(27 januari 2011, 0:10)
Veel mensen kopen tegenwoordig bewust. Daarmee gaat het procedurele geheugen, na te hebben geleerd, ook duurzaam kopen. Men loopt langs de kiloknaller door naar de biologische koeling. het is gewenning.
Avatar

Monique van Bokhorst

(27 januari 2011, 11:50)
En de derde weg is een manier te vinden om duurzaamheid in ons procedurele geheugen te programmeren. Waarschijnlijk over een jaar of 5 a 10 is dat al veel meer een feit aangezien er steeds meer geïnvesteerd wordt in de bewustwording van het grote belang van duurzaam. Dit moet een 'way of life' worden, en uiteraard helpt een gunstige/reële prijsstelling hierbij.
Avatar

Philip Man

(27 januari 2011, 12:37)
Een zeer interessant onderwerp, maar het is net iets te kort en oppervlakkig naar mijn idee om het als een echt artikel te beschouwen. Kan de auteur misschien bronnen geven waar ik meer over dit onderwerp kan lezen?
Avatar

Niels F.C. Willems

(30 januari 2011, 8:08)
@Philip, de bron was mijn brein.
Avatar

martina

(29 januari 2013, 14:36)
Niels Willems, dank voor deze 'verklaring'. Ik ben benieuwd naar je bronnen. Is er over je verklaring voor de 'paradox' een wetenschappelijk artikel verschenen, of leid je deze redenering af uit het gegeven van een semantisch en een procedureel geheugen?
Avatar

Niels F.C. Willems

(29 januari 2013, 16:53)
@Marthina de verklaring is qua bron inderdaad uit mijn hersens ontsproten. Kun je er iets tegenin brengen, of geloof je het pas als het wetenschappelijk bewezen is?
Avatar

Rob Wichers Schreur

(31 januari 2013, 11:50)
"Iets is pas werkelijkheid wanneer het wetenschappelijk verklaard is." Dus de aarde was niet rond voordat de wetenschap het aantoonde, de zon was niet het centrum van ons Melkwegstelsel totdat dit wetenschappelijk verklaard was, water onder nul graden Celsius werd pas ijs toen de wetenschap zei dat het waar was, ultraviolet licht bestond niet voordat de wetenschap zei dat het bestond.

Hoeveel voorbeelden willen Martina en Philip dat ik geef voordat ook zij kunnen concluderen dat er dus ook dingen waar zijn zonder een wetenschappelijke ondergrond?

Gerelateerde items Duurzaam Duurzaamheid Mvo