Merk & Strategie

Content overload en engagement dip: 'Sorry, U bindt niet!'

Patrick Petersen MA MSc, blogger | 16 september 2017, 8:58

Zitten we op een verzuurde contentberg?

De contentmarketingrevolutie heeft vooral voor een contentberg gezorgd. Sociale kanalen zijn overspoeld met content, waarbij het waardecomponent nauwelijks zichtbaar is. En weinig waarde - en dus weinig meerwaarde - zorgt weer voor weinig waardering. Die uitgesproken 'waardering' noemen wij al jaren 'engagement'. En - guess what - waar de contentberg hoger wordt, neemt de engagement al jaren af.  Zitten we op een verzuurde contentberg? 
 
Engagement en waardering voor onze gedeelde inspanningen. We willen het allemaal en we willen het nu. We willen het vooral met weinig inspanning; zo moet een whitepapertje voor een berg enorme betrokken nieuwe fans leiden en de reputatie per omgaande steviger neerzetten. We pakken steeds vaker podia in lege zalen. De fans laten het afweten. Ze hebben het wel gezien. De contentberg vertroebelt.
 
Betrokkenheid en sociaal gedrag
Een ultieme betrokkenheid - tussen de organisatie en beoogde fanbase - zorgt immers voor lucratieve relaties. We willen toch graag die nauwe betrekkingen met alle actoren rondom de organisatie, de instelling, het instituut, het orgaan of product. We denken virtueel betekenis te kunnen geven aan emotionele, menselijke relaties.
In onze individualistische 'ik-maatschappij' is er soms weinig plek voor het oprechte 'wij' en óogt alles wel sociaal, maar is het daadwerkelijk sociale gedrag soms ver te zoeken in die vertroebeling die de sociale media ons soms heeft gebracht. De behoefte aan intensieve menselijk relatie lijkt groter dan ooit. Zijn we al die 'neprelaties' niet gewoon zat? Hebben we niet liever tenderness dan Tinderness?

Structurele ontrouw
Merkentrouw is er nauwelijks meer, maar toch denk we dat de fanbase eeuwig trouw blijft aan ons mediaplatform, ons blogje of videokanaal. Reken simpelweg niet meer op dat trouwe vast bezoek aan uw blogje, uw mediaplatform of videokanaal en reken niet meer op kritiekloze kijkers die dagelijks plaatsnemen aan de voet van uw contentberg.  Trouw zijn we allang niet meer en die contentberg staat boeiende content in de weg.
 
Schizofreen

Marketeers klagen op hun beurt weer over ons 'schizofreen' consumentengedrag. De consument hopt van A naar B op zoek naar boeiende en betekenisvolle relaties.  De product-life-cycle van een mediabrand is niet langer dan dat ene boeiende stukje content waarbij de lezer-gebruiker de moeite wil nemen dit de delen in zijn netwerk.
Een terecht schizofreen fangedrag omdat in de mediawereld stabiele relaties nauwelijks boeien. De dagelijkse drive om de redactionele timeline continu nieuw leven in te blazen, zien we toch maar weinig. En... wees eerlijk; de vaste klant wordt toch al jaren gen**id.

Lef en binding door innovatie
Het ontbreken van lef, een 'drive' en hernieuwde innovatieve aanpak is funest voor een "normale"  media afdeling.  Alleen het tonen van 'lef' boeit en bindt. De invloedrijke vloggers wijzen ons hierin al jaren de weg. Het antwoord is eigenlijk al gegeven; trouw zijn aan een merk, organisatie of shop lijkt weinig rendement te geven. Het is de binding niet altijd waardig.

Het feit dat veel organisaties vooral trouwe klanten - en fans - links laten liggen, wordt te vaak bevestigd. Innovatie in het aanbod, de herontdekking van de merkwaarde, een frisse marktbewerking maar vooral innovatie in het opfrissen van de klantrelaties is het enige dat oprechte waardering en daarmee binding kan brengen.  Stel uzelf deze vraag: 'Wat doe ik eigenlijk actief om boeiend en bindend te blijven?'

Over de auteur

Patrick Petersen MA MSc

Reacties op dit artikel (6)

Comment author avatar
Avatar

moviebox hd

(18 oktober 2017, 17:57)
it was very helpful article keep sharing with us
Avatar

aptoide

(18 oktober 2017, 17:58)
thnkas for sharing such a nice aricle keep shjarwfn
Avatar

showbox

(18 oktober 2017, 17:59)
thanks for this nice article
Avatar

draughts.github.io

(14 november 2017, 22:36)
checkers game, draughts online, how to play draughts
Avatar

robux hack
(11 december 2017, 12:02)

Generate the robux hack to get the free robux which will make playing this game.

Gerelateerde items Contentmarketing

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs