Merk & Strategie

(Analyse) Hoe gaat het nu met de ‘Nieuwste Blokker’?

Gastblogger | 17 oktober 2016, 18:11

Bas Vermond is somber gestemd over de 'Radicale Transformatie' van de retailer.

Tekst: Bas Vermond*

Hoe ver is de olietanker Blokker al gedraaid na zes maanden?

In deze VLR (Very Long Read) ga ik in 6 onderdelen onder andere in op de lancering van de Radicale Transformatie, de Nieuwste Blokker, Dolle Dagen en het e-commerceverhaal.

Deel 1: Legendarische Lancering
 

Begin april van dit jaar schreef ik het blog ;Het sterfhuis dat Blokker Holding heet&;. Het blog deed nogal , zeker toen twee weken na publicatie Blokker hun &;Radicale Transformatie&; aankondigde. Pr-bureau&;s, communicatiedocenten, diverse goeroes, bij iedereen gingen de handjes de lucht in. Eindelijk weer een praktijkvoorbeeld van hoe communicatie niet moet. Algemeen directeur van Blokker Rob Heesen op ongekende wijze bij zijn interview met NOS over de aankondiging van de Radicale Transformatie bij Blokker.

Goede verstaander

Bijna 400 medewerkers eruit, het was allemaal voor een hoger doel. De ontslagen medewerkers stonden nog niet bij de achterdeur of het nieuwe logo werd aan de voorkant opgehangen. 450 van de 600 Blokkerwinkels zouden een &; in formule, assortiment, merken en look & feel&; ondergaan. Wat er met de overige 150 winkels ging gebeuren, werd in het midden gelaten. Een goede verstaander had genoeg aan dit halve woord om een te doen.

100 miljoen per jaar zou worden vrijgemaakt voor de Radicale Transformatie. Wat verder inhoudelijk de plannen waren - naast het opfrissen van de winkels - bleef in het midden. Het beeld van de haperende, paniekerig kijkende en zichzelf herhalende Blokkerdirecteur staat vanaf dan bij iedereen op het netvlies gebrand, de gewenste boodschap overbrengen was mislukt.

Arjen Lubach 

Het was Arjen Lubach die als eerst de spot dreef met het media-optreden.  De persiflage van Arjen Lubach ging viraal. Geen goede start voor de herpositionering van Blokker. Het gewraakte NOS-interview met de Blokkerdirecteur bleek achteraf het startschot voor een aaneenschakeling van missers.

Wat de Radicale Transformatie van Blokker precies inhoudt, blijft tot op heden onduidelijk. Blokker Holding geeft mondjesmaat toelichting. Het enige dat voortdurend verschijnt zijn berichten over het openen van weer een &;Nieuwste Blokker&;. Bijzonder weinig mensen zullen warm worden van het feit dat er in Klazienaveen nu ook een Nieuwste Blokker is geopend, zeker als je daar 100 km vandaan woont.

Opgepompt pr-verhaal

Blokker schetst zelf het beeld dat ze weinig doen en de Radicale Transformatie een opgepompt pr-verhaal is. Niemand ziet wat er achter de schermen bij Blokker in gang wordt gezet, met eigen ogen heb ik kunnen zien dat er heel hard wordt gewerkt.

Maar er wordt voornamelijk gewerkt aan de achterkant (interne/ict-zaken), veel organisatorische zaken die jaren waren verwaarloosd worden nu onder hoge druk opgepakt. Blokker schaart deze interne transformatie onder de Radicale Transformatie die zij wereldkundig hebben gemaakt. Alleen nemen zij het publiek hier niet in mee. Niemand ziet wat er zich aan de achterkant van de Blokkerdoos afspeelt.

Die communicatiekaart hadden ze bij Blokker veel beter moeten uitspelen. Neem als Blokker zijnde de consument bij de hand in het transformatieproces, laat zien welke activiteiten er worden ontplooid, laat de eigen medewerkers aan het woord! Wat vinden zij er van, zij zijn het eerste contact met de klant.

Dichte bloemetjesgordijnen

De jarentachtigcommunicatiestrategie van het zenden van boodschappen via persberichten, en werkt niet. Blokker deed de bloemetjesgordijnen dicht en verwachtte dat de consument - brandend van nieuwsgierigheid - wel zou afwachten. Een grote gemiste kans om een goede start te krijgen.

Deel 2: Nieuwe formule in een oud Amerikaans jasje
 

Een verouderde formule, te veel producten, een doelgroep op leeftijd (55+), steeds vaker concurrerend met (nieuwe) prijsvechters als Action en wegblijvende klanten. Blokker concludeerde waarschijnlijk dat ze met die huidige status de storm niet zouden doorkomen. Alles moest anders. Andere producten, andere klanten (jonger!) en vooral weg van die onderkant, terug naar het midden van de markt.

Meer emotie

Formule- en marketingdirecteur Blokker zegt begin juni van dit jaar tegenover "Winkelketen Blokker ziet een gat in de markt op het gebied van het &;thuisdomein’. We zijn groot geworden met huishoudelijke artikelen, maar &;het huishouden&; is veranderd”.  Blokker wil zijn &;functionele imago&; kwijt en stuurt meer aan op emotie.

Een maand later zegt Bohemen: "De klant verwacht kwaliteit bij Blokker. Als je naar de onderkant van de markt kijkt, weet je dat je een lage prijs hebt, maar ook een mindere kwaliteit. Dat is wat wij nu terugpakken”. Blokker wil het product een belangrijkere rol geven, door minder op actie te focussen. Zo worden de prijzen in de winkels minder schreeuwerig en met minder nadruk op korting weergegeven. Bohemen spreekt van een goede, aantrekkelijke prijs als basispropositie. Met een goede prijsopbouw wil Blokker klanten de keuze bieden tussen het hoger en lager geprijsd segment.

Sarah Jessica Parker

Blokker mikt met de nieuwe positionering niet langer op de bestaande (oudere) doelgroep, maar op consumenten tussen de 35 en 55 jaar. Daarvoor wordt een gelanceerd met de Amerikaanse actrice Sarah Jessica Parker, bekend van de serie Sex and the City.

Bijna 20 jaar na het succes van Sex and The City, is Carrie - de diva uit New York - ineens het boegbeeld van Blokker. Menig Nederlandse wenkbrauw (m/v) zoekt nog steeds de weg naar beneden na het horen van deze samenwerking. Een opvallende keuze van Blokker om met dit ietwat gedateerde rolmodel - die in de serie erg gesteld was op luxe -  hun nieuwe positionering te bekrachtigen.

Aandacht kreeg de reclamecampagne met SJP volop, wat dat betreft geslaagd. Of het allemaal logisch is en klopt in de nieuwe strategie is een tweede. Een misstap vind ik het ontbreken van een goede doorvertaling in de winkels en online van deze campagne. Sarah was in de winkels en op de website op een ludieke of originele wijze in geen velden of wegen te bekennen.

Geen Sarah-chatbot

Geen &;Sarah Corners&;, met haar lievelingsproducten, recepten en tips in de winkel, geen online inspiratietips van Sarah die je helpt zoeken in de webshop. Hoe gaaf was het geweest als Sarah Jessica Parker (SJP) als chatbot van Blokker had gefungeerd tijdens de eerste campagne? SJP die op haar manier de zoekende klant probeert te helpen en hem of haar eigenlijk meer probeert te slijten omdat er verrassende combi&;s worden aangeboden? Nu is Sarah Jessica Parker bij een tv-gimmick gebleven en staat los van de nieuwe positionering.

Een risico van het rucksichloss proberen te veranderen van doelgroep is, dat de bestaande doelgroep zich niet meer kan herkennen in het merk en afhaakt en de beoogde doelgroep zich nog niet kan identificeren met het merk en je nog niet weet te vinden. Het lijkt of Blokker zichzelf in een soort niemandsland heeft geplaatst. Ze proberen de oude(re) doelgroep ietwat hardhandig buiten de deur te werken, maar ze hebben nog niet de nieuwe doelgroep aan zich weten te binden. Ook niet door good ol&; SJP in te zetten.

Deel 3: Niets is Blokker te Dol
 

Twee maanden na het bekend maken van de nieuwe positionering (rustiger, geen schreeuwerige acties meer en minder korting), kondigde Blokker vol trots aan: ! Consumenten kunnen volgens de woordvoerder ‘bijzondere aanbiedingen’ verwachten. Daarbij gaat het zowel om producten uit het basisassortiment als producten die speciaal voor de Dolle Dagen zijn ingekocht. Meer dan duizend artikelen worden met korting aangeboden. Het is de grootste actie ooit bij Blokker, laat de woordvoerder weten.

Alweer overboord gegooid

Niemand binnen Blokker zegt dan: "Korting, acties, schreeuwen, dit zouden toch niet meer doen?" De nieuwe positionering wordt krap twee maanden na bekendmaking alweer overboord gegooid. Blokker heeft naar eigen zeggen wel goed naar de wensen van consumenten gekeken. “Die hebben aangegeven dit soort grote acties te missen.” Onderzoeksbureau ondervroeg voor Blokker ruim 750 Nederlanders, waarvan 59 procent aangaf naar de Dolle Dagen te komen.

Bijna 60 procent van de ondervraagden zou zeker langskomen voor de gejatte versie spin-off van de Drie Dwaze Dagen die de Bijenkorf tot vorig jaar had. Eindelijk weer zwarte cijfers zullen ze op het hoofdkantoor van Blokker hebben gedacht bij het zien van de omzetprognose van de Dolle Dagen. Alleen de realiteit bleek weerbarstiger en de ondervraagden bleken niet  heel loyaal aan hun antwoord te zijn.

Op dag één van de Dolle Dagen circuleerden al vroeg op de dag de eerste foto&;s van lege Blokkerwinkels online. NRC publiceert in de middag een artikel met de veelzeggende titel: . Ook Retailnews schrijft ‘’. Aan de reacties op Twitter, en onder de artikelen lijkt geen enkele consument er van op te kijken.

De immer positieve marketingdirecteur Robert Bohemen probeert een ander beeld achter te laten, maar het vonnis over de Dolle Dagen lijkt al geveld. Niet origineel, gejat, te weinig variatie en niet uitdagend.

De site gooit nog wat olie op het vuur en zet de Dolle Dagen van Blokker goed voor joker tegenover hun o zo gewilde nieuwe doelgroep:  &;&;. Ook Weekblad Elsevier beleeft aan de Dolle Dagen en schrijft: &;Als je dan dol doet, doe dan echt dol. Het is nu een gevalletje van “net niet”.’

Ouderwets

De manier waarop Blokker de consument wil activeren voor de Dolle Dagen doet erg ouderwets aan, online ads, hoop folders en wat advertenties op radio en tv. De Dolle Dagen ontberen enige vorm van originaliteit, de manier van lanceren geschiedt volledig inspiratieloos.

Wie koopt er nu een tweede koffieapparaat, scheerapparaat of blender omdat het iets goedkoper is? De Drie Dwaze Dagen bij de Bijenkorf waren een succes omdat er drie dagen lang elke dag iets anders te koop was, iets wat je misschien nooit zou kopen, maar nu wel omdat de prijs je over de streep trok. Het wanna-have-gehalte van huishoudelijke apparaten of vaatwastabletten ligt toch echt een stuk lager.

En nee, het gaat inderdaad niet om het geld, maar om nu een lolly die tijdens deze Dolle Dagen bij de kassa wordt uitgedeeld zelf te laten betalen door de klant is gewoon gênant.

 

Deel 4: Dolle Misleiding
 

De consument is niet dom, daar is Blokker nu ook achtergekomen. Door eigen Blokkerprijzen te vervangen voor adviesprijzen van de fabrikant, wilden ze het prijsverschil tijdens de Dolle Dagen dusdanig vergroten dat mensen het product wel móesten kopen. Anno 2016 is dat trucje inmiddels zo vaak gedaan, dat dit niet meer werkt en sterker nog, irritatie opwekt.

Meer reacties hieronder:

     

Dit principe bereikt zelfs de Stichting Reclame Code. De klacht luidde: "In de reclame-uiting doet adverteerder (Blokker) het voorkomen of de “Philips Avance Collection Airfryer XL HD9240/90” een adviesprijs van € 319,99 heeft. Andere winkels daarentegen hanteren voor dit product de adviesprijs die op de website van Philips staat, te weten € 279,00." De beslissing van de voorzitter: "Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken." Foei Blokker, niet meer doen.

Twee dagen na afloop van de Dolle Dagen komt dan het onvermijdelijke nieuws. De meldt:

"De Dolle Dagen van de Blokker zijn grotendeels mislukt. Blokker heeft minder dan de helft van de geplande omzet tijdens de Dolle Dagen gehaald."

Minder dan de helft?! De verwachtte 60 procent van onderzoeksbureau Motivaction heeft Blokker behoorlijk in de kou laten staan. Het Blokker-hoofdkantoor laat echter het volgende weten:


Tevreden? Minder dan de helft omzet draaien en dan tevreden zijn? Ik neem aan dat bij de familie Blokker - die aan begin van dit jaar 130 miljoen euro heeft bijgestort om de balans te versterken - wél het stoom uit oren is gekomen en uitleg heeft geëist.

Deel 5: E-Commerce. Met de E van Een tikkeltje overdreven

De webwinkels van Blokker Holding zagen hun omzet vorig boekjaar met 37 procent stijgen tot 133 miljoen euro, liet directeur omnichannel van Blokker Holding Antoine Brouwer weten in het van het concern.

‘De online verkopen namen flink toe, maar gezamenlijk waren de 12 webwinkels van Blokker Holding verliesgevend.’

Speciale bestelschermen 

Het grote geld moet voortaan uit online komen, vinden ze bij Blokker Holding, de moedermaatschappij van Blokker. Met speciale bestelschermen in de Blokkerwinkels kunnen mensen kiezen uit meer dan 35.000 producten online, in de winkels wordt het aanbod verkleind naar 5.000. Een echte online speler, dat moet Blokker worden, aldus de ambitieuze maar in mindere mate realistische directeur omnichannel Brouwer. Blokker.nl wordt groot, heel groot, zo is zijn visie.

Over concurrenten is Brouwer duidelijk:

‘Ach, Coolblue heeft nu vijf winkels! Tis wat! Wij hebben er 600, alleen al van Blokker!’

‘Het kost jaren voordat je die fysieke infrastructuur hebt aangelegd. En niet alleen de winkels, maar ook de heritage opbouwen kost jaren. Kortom, ik beschouw de pure online players niet als een bedreiging voor onze fysieke winkels’, aldus Brouwer

of is inderdaad niet de grootste concurrent voor de fysieke Blokkers, dat is Blokker zelf. Door fors minder producten in de winkel te leggen en meer online, creëer je onduidelijkheid. In de folder staan producten die óf alleen in de winkel óf alleen online te koop zijn. Sterker nog, online zijn de producten die in de winkel liggen, helemaal niet te vinden.
 

Misschien heeft Brouwer een nieuwe definitie van bedacht. Brouwer: "De afgelopen maanden groeiden we zelfs 60 procent jaar over jaar (online). Dat soort percentages heb je nodig. Coolblue en Bol.com groeien ook met 50 respectievelijk 30 procent jaar over jaar. Dat zijn onze nieuwe concurrenten en om die aan te kunnen moet je op een heel andere manier kijken naar businessmodellen."

Hele andere bedragen

CoolBlue en Bol groeien ook met met 50 en 30 procent. Dat klopt, maar die groei gaat over hele andere bedragen. Alle webwinkels van Blokker Holding, -- zijn goed voor 134 miljoen euro omzet. Bol.com had in 2015 in Nederland een omzet van €730 miljoen en Coolblue een van €555 miljoen. Met alle 12 webshops samen behaalt Blokker Holding in verhouding 18 procent van de omzet van Bol.com en nog geen kwart van Coolblue. Iets meer realisme en nederigheid naar deze concurrenten mag wel verwacht worden van een directeur omnichannel van een bedrijf met 2 miljard omzet.

In de Twinkle top 10 grootste online retailers staat als eigen e-commerceplatform voor alle merken binnen de Blokker holding op plaats 10. Waar zou het merk Blokker staan als het net zoals Bol.com en Albert Heijn Online (beide Ahold) als zelfstandig merk mee zou doen en niet zou meeliften op de omzet van de andere 11 Blokker Holding-merken?

Op prijs de consument overtuigen doet Blokker in iedere geval nog niet. Op prijsvechtersniveau laat Blokker zien in heel weinig gevallen de goedkoopste te zijn en verliest het verder op alle fronten van de concurrenten waar Brouwer zich neerbuigend over uit laat.


De e-commercestrategie van Blokker is het gevalletje &;Net Niet&;.

  • Ze zijn niet de goedkoopste
  • Ze zijn niet de snelste qua levering
  • Blokker hanteert een minimum online aankoopbedrag (in tegenstelling tot concurrenten)
  • Ze zijn onduidelijk over wat men wel of niet online kan kopen of in een filiaal kan laten bezorgen
  • Ze hebben niet alles van een productcategorie, en...
  • De service kan zich niet meten aan het niveau Coolblue of Bol.com   

 

Een online omzet van €134 miljoen in 2015 - misschien dit jaar van 180 miljoen - is op een totale omzet van meer dan 2 miljard euro nog steeds marginaal.

Natuurlijk is het heerlijk om te verkondigen dat je een groei met dubbele cijfers kunt noteren, maar op een relatief lage omzet zijn zulke sprongen niet heel moeilijk.

De sprong van 180 miljoen euro naar de 730 miljoen euro van Bol.com, dat is een hele grote. Voorlopig heeft de directeur omnichannel met zijn grote visionaire e-commerceplan niet eens het verlies van 2015 (50 miljoen euro netto) weten af te dekken. Daarvoor was de groei tussen 2014 en 2015 te klein en praten we vooralsnog over omzet en niet over harde klinkende munten genaamd winst.

Ik begrijp dat Blokker zich wil mengen in het online veld, maar op deze manier zullen zij de bikkelharde strijd tussen pure online spelers als Bol.com, Wehkamp en Coolblue keihard verliezen. Consumenten kiezen voor gemak en voor prijs (en ook ), niet omdat er een sticker Blokker op de verzenddoos staat.

Een nieuwe degelijke én realistische e-commercestrategie is broodnodig voor Blokker. In plaats van roepen hoe geweldig het online gaat, mag Brouwer het de komende tijd echt laten zien hoe geweldige online speler Blokker kan zijn. Tot op heden is het allemaal net niet.

Deel 6: Wie neemt Blokker nog serieus?
 

Het zit Blokker niet mee, de organisatie wil maar niet echt radicaal transformeren tot een eigentijds merk. Elke nieuwe actie lijkt paniekerig snel te zijn opgezet én uitgevoerd. Daardoor lijkt elke actie ook snel te sneuvelen. Blokker valt daardoor op bij het publiek en loopt nu al het gevaar het lachertje van de retailwereld te worden. Door deze hoge druk worden er ook nog foute keuzes gemaakt. Zoals bijvoorbeeld bij het aanbieden van een schoonmaakhulp, de organisatie daarachter blijkt niet helemaal te vertrouwen te zijn en daardoor schudde Blokker zelfs de SP wakker.

Is het arrogantie of onwetendheid? Blokker gaat namelijk ook nog een eigen lijn met producten lanceren. Producten van het merk Blokker. De vraag is, wie is hier gevoelig voor? De keuze tussen een Philips koffiezetapparaat of één van het Blokkermerk lijkt snel gemaakt. En waarom eigen beddengoed en handdoeken van het merk Blokker?

Zijn mensen straks merktrouw aan Blokker als het gaat om deze producten? Blokker wil naar eigen zeggen geen goedkope producten van het eigen merk gaan verkopen. Dit houdt dat ze direct met de grotere merken gaat concurreren.

Bewijzen als fabrikant

Blokker zal zich naast opgefrist merk ook moeten bewijzen als fabrikant. Dan maar hopen dat er niet gebeurt wat er in de reclame met Sarah Jessica Parker gebeurt wanneer zij de stekkers van de apparaten in het stopcontact stopt. Het lijkt alsof de top van Blokker de realiteit volledig kwijt is en denkt dat heel Nederland zielsveel van Blokker houdt en dus zonder na te denken de eigen lijn producten zal gaan kopen.

Conclusie: Radicale Stuurman m/v gezocht

Als de resultaten blijven zoals de afgelopen zes maanden, heeft moeder Blokker Holding een groot probleem met puber Blokker. Een gigantische investering die maar niet de vruchten wil afwerpen en wellicht de problemen alleen maar heeft vergroot en versneld. De druk op medewerkers - zeker onderdeel van de transformatieprojecten - bij Blokker is al gigantisch groot. Ze rennen van project naar project, elk project moet direct zichtbare en toegevoegde waarde hebben.

Binnen Blokker lijkt het oude credo ‘Blij dat we er zijn’ nog tierig rond te waren, de consument heeft afgelopen zes maanden een duidelijk signaal afgegeven niet onder de indruk van de Radicale Transformatie en de &;Nieuwste Blokker&; te zijn. De olietanker Blokker gaat op deze manier niet draaien. De vraag is hoeveel investeringen er nog mogen, voordat er echt harde maatregelen komen. De familie Blokker zal niet snel nog eens miljoenen euro&;s op de lege bankrekening van Blokker overmaken.

Wie gaat er stevig aan het roer van de olietanker Blokker staan, laat het amateurisme achter zich en loodst Blokker volle kracht vooruit door deze steeds sterker wordende storm?

*Bas Vermond is projectmanager digital/online 

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (39)

Comment author avatar
Avatar

Harry Stamps

(18 oktober 2016, 9:53)
http://afact.nl
Beste Bas, om te voorkomen dat de beste stuurlui aan de kant staan, adviseer ik je om direct contact op te nemen met Blokker en je hulp aan te bieden,
Avatar

Bas Vermond

(18 oktober 2016, 10:01)
Beste Harry,

Ik heb al koffie mogen drinken op het hoofdkantoor. Ik vrees alleen dat onze visies te ver uit elkaar liggen om iets te kunnen betekenen voor ze.
Avatar

M. vd Geest

(18 oktober 2016, 10:08)
Bravo! Haarscherpe analyse.
Avatar

Johan

(18 oktober 2016, 10:23)
Bravo! Een verzameling screenshots van klagende klanten op facebook en twitter in een blog plaatsen en dat een analyse noemen? Je uitspraken baseren op een paar reacties? Haha. Je zou meer verwachten van een zelfingenomen internetgoeroe.
Avatar

Joost

(18 oktober 2016, 10:30)
Het eerste artikel van de auteur was scherp en bood harde cijfers in plaats van enkel anekdotes zoals posts, vlogs en tweets. Het is juist daarom pijnlijk te zien dat dit nu vooral een bevestiging van zijn eigen gelijk over Blokker is. Het betoog mist objectiviteit en bronnen, legt op vele slakken zout en meent zelfs te weten hoe de familie Blokker op de ontwikkelingen reageert.
Het maakt blijkbaar niks uit dat DFT de mislukking van de Dolle Dagen op niet geverifieerde uitspraken van ingewijden baseerde. De betrouwbaarheid van het personeel met een eigen agenda wordt boven die van de uitspraken van een marketingdirecteur geplaatst.
Je mag best kritisch zijn op de koers van een bedrijf, maar dit stuk neigt naar Blokker / offline retail bashing door iemand die zijn brood verdient met opdrachten in de digitale industrie.
Blokker moet en durft grote beslissingen te nemen en is duidelijk in beweging. We hebben het hier niet over een dorpswinkeltje, maar over een retailketen met 2 miljard omzet. Dat niet alles even snel en goed gaat, geloof ik graag. Zo zet ik ook vraagtekens bij de Parker campagne en of die bij de doelgroep landt. Ze hebben een lange weg te gaan, maar om die na 6 maanden, zonder enige kennis van de cijfers als doodlopend en zelfs amateuristisch te bestempelen, getuigt van weinig realiteitszin en roept vraagtekens op bij de intenties.
Laten we hopen dat er een journalist gevonden wordt die tussen de these en anti-these een synthese weet op te maken.
Avatar

Bas Vermond

(18 oktober 2016, 10:47)
Dank Johan en Joost die verder anoniem willen blijven,

Ik kijk uit naar jullie bijdrage over Blokker!
Avatar

Jacques Peters

(18 oktober 2016, 10:52)
Beste Bas Vermond, als dit waar is (ik kan het niet goed beoordelen), dan is dit niet best, het lijkt op een 'laatste dronkemansrit'...
Avatar

Mike

(18 oktober 2016, 11:14)
Grappig, als iemand zijn opinie geeft op een opiniestuk, dan komt Bas met het antwoord "Ik kijk uit naar jullie bijdrage over Blokker!"

Misschien dan maar geen stukjes meer schrijven Bas
Avatar

Bas Vermond

(18 oktober 2016, 11:20)
@Mike

Volgens mij werkt dat zo met opinie/discussie, dat je inhoudelijk punten uitwisselt. Het praat wat lastig met anonieme mensen op deze site ;)
Avatar

Concurrent van Blokker

(18 oktober 2016, 14:01)
Narrig & warrig artikel, Bas je hebt geen verstand van retail en etail, laat staan online prijsvorming en online marketing - kent de vele grijsgebieden niet, je schiet uit de heup en mij schieten woorden tekort om je artikel ueberhaupt serieus te nemen. Als concurrent van Blokker weet ik als geen ander hoe bewonderenswaardig de stappen zijn die al gemaakt zijn, en hoe 1000x complexer de retaileereld is dan jij door je oppervlakkige narrige brilletje ziet. Lees je eens goed in volgende keer.
Avatar

Marcel Vogels (MeMo2)

(18 oktober 2016, 14:45)
Persoonlijk komt dit stukje me een beetje pretentieus en persoonlijk voor. Zeker voor iemand zonder enige praktische kennis van retail in Nederland. En al helemaal voor iemand die 2,5 jaar Projectleider Benelux was van IMTECH. Zo'n beetje het beste voorbeeld van een Nederlands bedrijf die zo'n beetje heel beleggend Nederland heeft opgelicht en benadeeld met structureel foutieve informatie. In zo'n situatie past meer bescheidenheid voor dergelijke complexe materie.

Persoonlijk denk ik dat geen echte turn-around operatie risicoloos en glad verloopt. Ook bij Blokker niet. Wel denk ik dat Blokker nog steeds niet weg te denken is uit Nederlandse dorpen en steden. Ook zul je een aantal nieuwe zaken gelijktijdig moeten proberen. En succesvolle zaken, daarop bouw je verder, de rest faseer je uit. Ik bemerk dat Blokker er vaart achter zet. Geen getreuzel. Dat is goed nieuws voor de duizenden mensen die daar werken. En dus goed nieuws voor honderden dorpen en steden.

Blokker moet gewoon goed kijken naar vergelijkbare turnarounds die goed zijn verlopen. Ahold/AH is een topvoorbeeld. En HEMA lijkt ook weer de weg naar boven te vinden. Beide niet toevallig met een internationaal profiel. En beide met een extra nadruk op 'digitaal'. En beide niet toevallig met een tijdloos merk. En het merk is eerder de sleutel dan kritiekpunt. Blokker zou bijvoorbeeld meer eigen merk producten kunnen gaan lanceren. Want dat is bijvoorbeeld ook iets wat AH en HEMA vergelijkbaar maakt. Meer doen met eigen merk.

Ik ben benieuwd. Laten we de discussie weer oppakken over een paar jaar. Ik denk dat Blokker dan de weg naar boven heeft ingezet.

Avatar

Bas Vermond

(18 oktober 2016, 14:48)
Beste 'Concurrent van Blokker'. Als ik het dus goed begrijp moet je dus eerst een (r)etailer-bril opzetten om de strategie van Blokker te kunnen begrijpen? Ligt het dan aan mij, de wegblijvende consument, aan iedereen buiten de retailwereld, of aan Blokker zelf dat de nieuwe koers niet wordt begrepen en gewaardeerd?
Avatar

Bas Vermond

(18 oktober 2016, 14:52)
Beste Marcel Vogels. Er zijn meer raakvlakken en overeenkomsten tussen Imtech en Blokker dan u denkt. De tijd zal het leren.
Avatar

Robert

(18 oktober 2016, 15:34)
Bas, dank dat je de moeite nam voor het lange (en voor mij interessante artikel). Het heeft in ieder geval voor interactie gezorgd hier. In mijn omgeving hebben veel mensen, lees consumenten, op een soortgelijke manier gereageerd op de nieuwe Blokker. Gaat het daar niet uiteindelijk om? Hoe de consument het merk beleeft, percipieert? Wat anderen in 'de branche' er dan van vinden lijkt me behoorlijk ondergeschikt aan het oordeel van de consument. Ach en uiteindelijk zullen de jaarverslagen ons een beeld geven of de nieuwe koers werkt of niet.
Avatar

Bas Vermond

(18 oktober 2016, 15:53)
@Robert Helemaal mee eens! De retailconsultants kosten geld, de consument levert je (als je het goed doet) geld op. Het is naar wie je wilt luisteren als bedrijf. We zullen zien hoe de nieuwe strategie van Blokker wordt opgepakt door Nederland. Wordt vast vervolgd.
Avatar

Tim

(18 oktober 2016, 16:14)
Ha Bas, begrijp ik nou goed uit je opmerking "retailconsultants kosten geld" dat jij als consultant alleen geld kost? Ik neem aan dat het doel van deze blogs is om aan een nieuwe opdracht te komen, maar jezelf dan zo verkopen lijkt me niet slim ;) Een goede consultant levert namelijk geld op!
Avatar

Bas Vermond

(18 oktober 2016, 16:44)
Tim, ik schaar mij niet onder de bekende retailconsultants en mag ik mij daar -zoals hier boven aan bepaalde reacties te lezen- ook niet onder scharen, dat scheelt :)
Avatar

Ygor

(18 oktober 2016, 23:48)
Ik volg je graag Bas. Je eerste blog over Blokker was een sterk verhaal, al was de titel wat dramatisch. Ik vind het oprecht jammer dat je je met deze 2e blog onder de bloggers en twitteraars schaart die het bedrijf Blokker het liefst kapot schrijven. Ik mis scherpte, een intelligente analyse en de balans. Je geeft aan dat je bij Blokker bent geweest. Hebben ze je daar dan helemaal niets verteld dat enigszins deze blog kon nuanceren? Is het werkelijk allemaal zo waardeloos? Nee natuurlijk niet. En daarmee tast je met deze blog je eigen geloofwaardigheid aan. En ja hoor, weer dat ene filmpje van de topman van Blokker. Leuk, aangenaam gênant en vermakelijk. Maar oh zo makkelijk. Jammer Bas. Had iets meer diepgang verwacht. 'Blokker Bashing' lijkt een nieuwe hype. Wat schieten we er als marketeers, retailers en online experts mee op? Hoe helpt het ons vak verder? Wat hebben de Blokkermedewerkers er aan? Wat heeft de klant eraan? Willen we dat Blokker faalt, zodat wij als consument onze keuze lekker overzichtelijk kunnen beperken tot bol.com en Action? Ik zie oprecht uit naar je volgende blog, waarin je natuurlijk meer vakkennis en realistisch advies gaat delen. Vertel die topmannen bij Blokker nou eens echt hoe het moet. Je hebt het in je. Toch?
Avatar

Bas Vermond

(19 oktober 2016, 9:36)
Ygor,

Hoge bomen vangen veel wind, dat geldt ook voor Blokker (en mijzelf). Als je als een van de meest bekende Hollandse merken een radicale transformatie aankondigt, dan vormen mensen zich daar een mening over. En als die mening niet positief is, is dat niet gelijk 'Blokkerbashing'. Ik sluit het blog af met een oproep om Blokker door de storm te loodsen, dus spreek wel degelijk hoop uit voor Blokker in de toekomst, in plaats van dat ik hoop ze te zien falen.
Avatar

Jeroen

(19 oktober 2016, 15:14)
En om jezelf nu meteen een 'hoge boom' te noemen... *lacht Bas uit*
Avatar

Ygor

(19 oktober 2016, 15:18)
Beste Bas,
Mijn punt is nu dat een genuanceerde mening ons vak en de retailers verder helpt. Je mening geven op basis van een vooraf bepaald standpunt is natuurlijk super mediageniek maar weinig constructief. Het is maar waar je voor kiest.
Avatar

Joris Mulder

(20 oktober 2016, 18:34)
Lol. Volgens mij heeft iedereen van Blokker nu wel gereageerd hierboven.
Avatar

AH

(21 oktober 2016, 10:16)
Blokker, zo uit de tijd. Nederland is verzadigd en online zijn de prijzen veel interessanter. Dan nog het vaal chagrijnige personeel daarbij opgeteld en je bent als winkelketen gezien.
Avatar

Walter Brokx

(21 oktober 2016, 11:58)
Wat mij opvalt aan de reacties dat de mening/analyse wordt weggezet als bashen. Dat de schrijver zich heeft aangesloten bij de 'twitteraars'.
Nu wil het toeval dat de gequote tweet van mij is en dat niemand van de reageerders een argument heeft gegeven waarom mijn analyse in 1 tweet niet zou kloppen.
En dat verbaasd me niets: zelfs als alles bij Blokker perfect zou gaan, deugt de commercial niet, omdat het visuele verhaal niet niet klopt. Je ziet immers een vrouw de halve (of hele?) stad op zwart zetten door Blokker artikelen te gebruiken.
Ik snap dat het de bedoeling was om een grappige commercial te maken: humor is immers goed voor de ontvangst van een commercial.
Centraal Beheer is daar een mooi voorbeeld van: met veel humor gaat daar altijd van alles fout. Het grote verschil is echter dat hun product/dienst niet de bron van de ellende is, maar wordt gepresenteerd als oplossing.
'Gelukkig verkopen we ook zaklantaarns' zorgt er niet voor dat je als kijker vergeet hoe het Blokkerarsenaal Manhattan op zwart zet.

Natuurlijk staan de beste stuurlui aan wal: het is heel makkelijk om commentaar te geven vanaf de zijlijn. Ik ben de eerste om dat toe te geven. Net als het niet eenvoudig is om een goede, grappige commercial te maken die de boodschap onderstreept, zoals bijvoorbeeld Telfort doet.
Bij Blokker heeft men blijkbaar gekeken met een checklist:
- veel artikelen noem? Check!
- humor? Check!
- afsluiter met een Blokker artikel? Check!
En vervolgens niet het beeldverhaal geanalyseerd. De intentie was vast: we verkopen zoveel handige apparaten dat je de stad zonder stroom kunt zetten, maar het is te makkelijk negatief uit te leggen.
In goede, grappige commercials waarin iets fout gaat is de afzender puur de oplossing en niet deel van de oorzaak.

Zo, bij deze heeft u allen de gedachtengang achter een tweet van nog geen 140 tekens.
En inderdaad, ik ben geen retailer of etailer, ik ben videoproducent en hou me 'al de gehele 21e eeuw' bezig met het medium film/video.

BTW, als Blokker Mediamarkt-achtige* trucjes probeert met 'lagere prijzen' door ineens af te prijzen vanaf de adviesprijs ipv de gangbare prijs, dan kun je wachten op commentaar op social media. Consumenten vinden het namelijk niet leuk als hun intelligentie niet serieus genomen wordt. Wat dat betreft zijn het net mensen ;-)
Dit deel van het artikel kun je niet afdoen als 'afgaan op online meningen': het immers wel gebaseerd op cijfers.

*) Toen Mediamarkt een actie had waarbij je geen BTW hoefde te betalen, werden de prijzen eerst ineens verhoogd, waardoor de speciale actiekorting vaak nihil werd. Daarmee vielen ze ook door de mand.

PS.
Ik hoop dat Blokker blijft. Als ik slechts wil bashen, geef ik geen analyse.
Avatar

Harry Stamps

(21 oktober 2016, 12:37)
http://afact.nl
Toen ik de blog las, was het mij wel duidelijk dat Bas de knuppel in het hoenderhok wilde gooien. Nou, dat is dan goed gelukt. Nu zal het Bas ook wel duidelijk zijn dat hij geen wetenschappelijke analyse heeft gemaakt. Zelf vind ik dat ook niet direct nodig in een blog onder marketeers, die toch ook het een en ander in verhouding zouden moeten zien. Indien de blog in een meer openbare omgeving zou zijn gepost, zou ik het eerder bashing noemen. Nu niet. Zelf ben ik geen retailspecialist, maar wel marketingstrateeg. Vanuit mijn functie ben ik eerlijk gezegd ook wel benieuwd wat de strategie van Blokker is. Vooralsnog kan ik zelf niet echt geraakt worden door de herpositionering, maar ik behoor waarschijnlijk ook niet toch de doelgroep. Toch heb ik, in mijn omgeving, ook weinig positiefs opgevangen over Blokker. Dat is toch jammer. Wellicht kunnen mijn retail-collega’s die dit lezen wel meer gerichte (algemene) tips aan Blokker geven als reactie op de bevindingen van Bas. Daar leren we allemaal van! Met het alleen afschieten van Bas komen we (en Blokker) ook niet verder. Graag wat opbouwende reacties dus graag, waarde retail-broeders! Please stand up.
Avatar

Bas Vermond

(23 oktober 2016, 20:36)
@Sander

Advies in 5 punten:

1) Positioneer je opnieuw (zonder hip te willen zijn), maar herkenbaar voor huidige en nieuwe doelgroep en blijf ook hierbij (dus geen verwarrende acties)
2) Meer bescheidenheid. Neem consument bij de hand in het transformatieproces ipv roeptoeteren hoe goed je bent/het allemaal gaat.
3) Wees eerlijk. Kap met de onzin van adviesprijzen e.d. Duurder zijn is niet erg, maar dan moet de meerwaarde ergens anders in zitten. Service, service, service!
4) Zet goede en solide e-commerce-strategie op zonder het verwarrend onderscheid tussen winkel en online.
5) Communiceer helder en duidelijk. Waar gaat Blokker naar toe, geef openheid, laat medewerkers aan het woord, wat kan de consument van de toekomstige Blokker verwachten. Doe het gefaseerd ipv heel veel in korte tijd en betrek hier de consument in.
Avatar

Wijnand

(24 oktober 2016, 11:52)
Kritisch zijn is goed! De boel volledig afbranden vind ik niet fair. Blokker is een bedrijf dat zich blootgeeft en probeert de aansluiting te krijgen bij de veranderende economie. Vertellen wat er fout gaat is feiten relaas maar wanneer kom jij met de oplossing?
Avatar

Bas Vermond

(24 oktober 2016, 12:47)
@Wijnand

Dat het een harde analyse is, ben ik met je eens. Dat het slechts afbranden is, ben ik niet met je eens. Per punt geef ik aan waar voor mij het probleem zit en hoe het anders had gekund in mijn ogen. Er loopt een klein leger aan ingehuurde consultants bij Blokker (holding) rond dat verantwoordelijk is voor de uitrol van de transformatie. Ik heb gekeken naar de feiten en vele reacties van de afgelopen 6 maanden en hier mijn mening en visie op gegeven. Het staat ieder vrij natuurlijk om het hier mee eens of oneens te zijn (daar is het een opiniestuk voor). Wat ik wel mis, is dat ik nergens hierboven in de reacties teruglees wat zij dan wél goed vinden gaan bij Blokker of op welke punten zij inhoudelijk een andere mening hebben. Discussie is altijd goed, deze analyse vraagt daar ook om. Ik ben benieuwd hoe de lezers (o.a. die hebben gereageerd) naar Blokker en de Radicale Transformatie kijken.
Avatar

Jansen

(25 oktober 2016, 9:39)
https:www.tech66.nl

Goed artikel wat idd laat zien dat het een aflopende zaak wordt voor blokker. Jammer maar ze hebben zitten slapen. Ze hadden beter de onderkant van de markt kunnen pakke.
Avatar

Mario

(25 oktober 2016, 21:51)
Ik vrees dat Bas gelijk heeft.
De winkels hebben te lang blijven stilstaan en nu pakt men het revolutionair aan...maar de consument volgt niet en ondertussen stromen de miljoenen buiten. Hoe lang nog houdbaar ??
Avatar

Jaclyn

(27 oktober 2016, 10:14)
Dat las ik in je analyse niet terug. Ik hoor spreker en onafhankelijk expert Igor Beuker op congressen al enkele jaren waarschuwen voor Digitaal Darwinisme. Hierbij noemde hij o.a. V&D, Blokker, maar ook C&A en Hema. In een recent interview in Het Parool legt hij uit waarom het aanpassen of uitsterven is voor veel grote merken. En wat hij vindt van de digitale transformatie van Blokker.

De kern van zijn boodschap is mij vrij helder: van politiek, tot onderwijs tot bedrijven, ze onderschatten te vaak de impact en snelheid van de digitale revolutie. En welke gevolgen dit heeft voor werkgelegenheid en de economie.
http://www.parool.nl/kunst-en-media/tijdperk-van-digitaal-darwinisme-aanpassen-of-uitsterven~a4344646/

En ik ben met hem eens dat tijdig en volledige innoveren niet alleen een nice to have maar een must have is. Zeker ook een sociaal maatschappelijke verantwoordelijkheid van topbestuurders.
Avatar

Robert

(13 december 2016, 15:38)
Leuke analyse.
Ben het er niet overal mee eens maar grotendeels klopt het wel.
Uiteindelijk moet de klant naar binnen (zowel on als offline) getrokken worden.
En dat zie ik na 6 maanden nog te weinig gebeuren.
Avatar

Rob

(8 januari 2017, 3:54)
Gouden tip voor blokker...
Koop je spullen op afbetaling net wehkamp
Avatar

André

(29 januari 2017, 14:42)
Ik vind dit een beetje erg de negatieve onderdelen van blokker aan het licht te brengen en daar een niet samenhangend geheel van te maken.
Avatar

Blokker medewerker rayon Punter.

(21 februari 2017, 22:53)
Blokker is een waardeloos concern, dat zich niet aan afspraken houd en waar het personeel niet weet waar ze aan toe is. Er werken mensen in de directie die geen comitment met het bedrijf hebben en er alleen zijn om hun eigen zakken te vullen. Mensen zonder visie en passie wat de heer Blokker wel had!!
Avatar

Andre

(4 mei 2017, 19:55)
De manier waarop blokker met personeel is omgegaan is ronduit schandalig ik heb het van dichtbij meegemaakt , vast personeel de winkels uit en met minimale bezetting draaien en opvullingen met scholieren zodat je personeel er heb lopen dat het geen bal interesseer want het is maar een bijbaantje . Nee bij blokker moet je niet wezen , je kan beter naar de lokale ondernemer voor de producten en online ? Tja. Daar kom je bij bol en coolblue toch uit .

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs