5 vragen om te zien of je als communicatieprof klaar voor de toekomst bent

Jan-Jelle van Hasselt, blogger | 23 maart 2017, 12:08

Ben jij future proof?

Als eerste groot merk stopt Adidas met adverteren op televisie. De jonge klanten van het merk kijken weinig tv, dus de reclamemakers switchen naar de wel veel door jongeren gebruikte sociale media. Een berichtje uit de Volkskrant van zaterdag 18 maart, en een voorbeeld van nieuwe communicatie die door de digitalisering en nieuwe media ontstaat.


Deze nieuwe communicatie vraagt om een Nieuwe Communicatieprofessional die daarmee om weet te gaan. Dat deed me gelijk denken aan Renata Verloop en Marije van den Berg die een paar jaar terug de discussie aanzwengelden over die nieuwe communicatieprofessional, en daar veel weerklank voor vonden bij vakgenoten. In de levendige twitter-discussie met was vooral veel bevestiging voor de signalering dat er veel verandert.

Maar de vervolgvraag over wat dit dan voor ons vak betekent en hoe we onze rol praktisch moeten invullen bleef toch grotendeels onbeantwoord.

Vera de Witte heeft die handschoen opgepakt en schreef er een boek over dat onlangs is verschenen: (uitgegeven door de Adfogroep).

Twee nieuwe kerntaken

Op een mooi gestructureerde wijze analyseert De Witte van buiten naar binnen naar wat er aan de hand is in het speelveld van de communicatieprofessional en hoe je de omslag kunt maken naar een communicatiefunctie die toekomst-proof is.

Wat betekent dat dan? Als gevolg van de gesignaleerde trends zijn de twee nieuwe kerntaken voor communicatie merk/reputatie-management en interactiemanagement.
Voor de invulling van die taken heb je uitwerkingen nodig van de customer journey, contentmanagement voor de online en de offline media het corporate verhaal en de concrete invulling van de interactie met stakeholders. Dat gebeurt door specialisten die in multidisciplinaire teams samenwerken binnen de organisatie.

Klaar voor de toekomst?

De vijf vragen die een communicatieprofessional volgens Vera de Witte aan zichzelf moet stellen om te bekijken of hij/zij goed is toegerust om toekomstproof te zijn:

1. Visie. Door technologische ontwikkelingen en digitalisering is communicatie de pijler voor continuïteit voor organisaties geworden.  Hoe zorg je voor een visie die dit naar voren brengt en die aansluit bij de vragen die op dit moment directiekamers worden gesteld.

2. Verbinding. Als communicatieprofessional zul je de verbinding moeten leggen tussen de eigen organisatie en de stakeholders. Alles moeten weten over hoe er naar de organisatie wordt gekeken, wat er wordt verwacht en welke beleving klanten hebben in hun contact met de organisatie. Hoe zorg je ervoor dat je omgevingsbewust en alert bent, flexibel en inspringt op kansen?

3. Specialisme. Generalisten zijn uit, hoogwaardige expertise op een discipline is in. Wat wordt jouw expertise? En hoe zorg je dat deze state of the art is en blijft?

4. Marktwaarde. Vaardigheden gaan nog ongeveer vijf jaar mee, dan zijn ze verouderd, zo blijkt uit onderzoek. Hoe houd jij niet alleen je vak bij maar stel je vooral ook je marktwaarde zeker voor de toekomst?

5. Teambijdrage. Je zult in organisaties steeds meer werken in diverse en multidisciplinaire teams. Hoe borg je dat jouw meerwaarde en expertise in zulke teams optimaal benut worden?

Foto: via /

Over de auteur

Jan-Jelle van Hasselt

Reacties op dit artikel (8)

Comment author avatar
Avatar

Paul Stamsnijder

(23 maart 2017, 13:18)
Goeie blog Jan-Jelle! En waar!
Avatar

Linda van de Ven

(23 maart 2017, 13:39)
http://www.lindialoog.nl
Leuk om te lezen en ik herken het zeker. Vooral bij grote organisaties. Maar gooi ´m eens om: de zelfstandig professional, of het bureau, hoe gaan die mee? Nog steeds dezelfde punten, maar op een heel andere uitvoering. Integratie van communicatie in het hele bedrijf staat centraal. Daarbij hoort een abstracte discussie over de toegevoegde waarde en waar die meetbaar is. Als zelfstandige probeer ik mijn resultaten zeker zichtbaar te maken, maar -gelukkig- wordt ook het onzichtbare ´geïntegreerde´ deel door opdrachtgevers als waardevol gezien. Juist dat, want dat is vaak veel persoonlijker. Contact, dat is dan ook wat mensen zoeken.
Avatar

Jan-Jelle van Hasselt

(23 maart 2017, 14:46)
http://witcommunicatie.nl/
@linda Ik denk dat voor de extern specialist nog sterker de keuze voor een duidelijk specialisme geldt. En dat doordat steeds vaker opdrachten in multidisciplinaire teams plaatsvinden, het ook belangrijker wordt daar goed in te kunnen opereren en aan die teams te adviseren. Want dat verschilt nogal in vergelijking met meedraaien en adviseren aan de afdeling communicatie....
Avatar

Theo van Son, communicatieadviseur samenvoeging meldkamers

(28 maart 2017, 11:40)
Jan-Jelle, dit zijn goede vragen om jezelf in de spiegel te stellen. Ik ben het deels eens met je stelling over de visie. Communicatie is geen pijler onder de organisatiecontinuïteit geworden maar altijd al geweest. Technologie en digitalisering maken dit alleen explicieter. De vraag is dan hoe je deze kans benut in de directiekamer.
Avatar

Melchior van Velzen

(7 april 2017, 13:40)
Goed artikel, mogen we gerust een tikkeltje visionair noemen. @lindialoog: volledig mee eens, de zachte bijna niet-meetbare factoren spelen gelukkig een steeds belangrijkere rol
Avatar

Erik van der Velt

(7 april 2017, 14:27)
Bamm!!

Gerelateerde items Toekomst Communicatie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs