Marketing Technology

5 manieren waarop AI de prestaties van mobiele e-commerce kan verbeteren

Gastblogger | 29 november 2017, 9:18

Hoe de klantervaring te personaliseren en de conversie te verhogen.

Tekst: Matthias Meijer*

Veel webwinkeliers hebben moeite om voor smartphones dezelfde conversie te bereiken als voor hun desktopsite. En dat is een probleem, want 70 procent van het internetgebruik geschiedt op de mobiel. Kunstmatige intelligentie (AI) biedt echter uitkomst. 

Het gebrek aan succes op de smartphone komt vooral doordat de meeste e-commercewinkels voor de komst van de eerste smartphones gebouwd zijn.

Ze zijn wel responsive gemaakt, maar zijn niet aangepast voor het specifieke gebruik van een smartphonegebruiker. Kunstmatige intelligentie kan hier echter grote slagen in maken.

Met behulp van relevante content, real-time aanbiedingen en targeted content kan de marketeer de klantervaring personaliseren en de conversie verhogen. 

1) Chatbots op basis van AI 

Chatbots zijn de nieuwe, volledig geautomatiseerde, digitale support-medewerkers. Het zijn in de basis messenger-programma’s die menselijk gedrag nabootsen en mensen helpen met eenvoudige vragen zoals het uitkiezen van een leuke film of boek, het vinden van een goede vlucht, het helpen met productproblemen, het maken van een bezoekafspraak et cetera. Naar schatting zullen in 2019 wereldwijd zo’n twee miljard mensen van messaging-apps gebruik maken. Facebook gebruikt al chatbots op basis van AI in zijn Messenger om de klantinteractie te verhogen op mobiele devices en apps. 

2) Gepersonaliseerde content voor mobiel

AI-powered personalisatie helpt bedrijven ook om klantdata van diverse interne en externe bronnen samen te brengen en te gebruiken bij de interactie met die klant. Dit kan onder andere gebruikt worden om contentdistributie af te stemmen op de gebruiker en op zijn situatie. De Starbucks-app is hier een mooi voorbeeld van. De app bevat informatie over de koffievoorkeur van klanten, de momenten dat hij/ zij bij de Starbucks een bezoek brengt en over welke vestigingen hij/zij het liefst bezoekt. Starbucks gebruikt deze informatie om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. 

3) Ontdek micro-segmenten 

AI kan in combinatie met segmentatietools interessante klantgroepen – en met name ook interessant klantgedrag – ontdekken door deze te combineren met gedrag op de desktop. Je kan segmenteren op basis van gebruikersgedrag, type device, geklikte objecten en elementen, geolocatie, weertype, voorgaande aankopen en meer. 

4) Verhoog omzet met extra promoties 

AI-powered promoties helpen om de gebruikersretentie, app engagement en de duur van de sessietijd te verbeteren door datagedreven product-, content- en e-mailaanbevelingen te doen op kritische touchpoints en drop-offs. Parfum- en cosmeticaketen Sephora is er bijvoorbeeld in geslaagd om de ROI zes keer te verhogen met behulp van AI-powered productaanbevelingen. 

5) Geautomatiseerd A/B testen in de mobiele app 
AI-gedreven A/B testen helpt je om continu en geautomatiseerd de prestaties van je app te verbeteren. Optimalisatie algoritmes kijken of content, koppen en headlines aanslaan en geven zo een indruk van de relevantie. Ook de clickrate op landing pages kan verbeterd worden op basis van AI. 

*Matthias Meijer is Benelux-manager van cms-leverancier e-Spirit
 

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Kunstmatige intelligentie E-Commerce

Meer in channel Marketing Technology

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs