Marketing Technology

Onderzoek: 50% van de consumenten is 'app-verzadigd'

Gastblogger | 18 december 2017, 12:30

Respondenten van het Havas iLife-onderzoek willen niet nog meer apps op hun telefoon. Dat is een uitdaging voor de makers.

Bureau Havas onderzocht de relatie tussen mens en technologie. Strateeg Lianne Heite deelt de meest opvallende uitkomsten.

Bureaugroep Havas deed wereldwijd onderzoek naar de relatie tussen mens en technologie en daaruit komen verrassende resultaten. Ruim 12.000 respondenten wereldwijd (waaronder 101 Nederlanders) deden mee aan de studie 'iLife'. Lianne Heite, strateeg bij Havas Lemz, bespreekt in drie delen de meest opvallende uitkomsten.

Slaaf van je smartphone
In het eerste deel gaat het over onze de haat-liefdeverhouding met smartphones en social media. Dat we meer en meer vergroeid raken met onze smartphone zal niemand verbazen. Maar dat we onszelf in toenemende mate als “slaaf van...” classificeren is op zijn minst bedenkelijk.

Azië – met uitzondering van Japan en Saudi-Arabië – spant op dit vlak wereldwijd de kroon. In West-Europa is Spanje met 28% koploper en de gelijke van de Verenigde Staten. Nederland bevindt zich in de middenmoot. Het vooruitzicht is dat we de komende jaren meer en meer onderworpen raken.

(klik om te vergroten)

In Nederland verklaren mensen met kinderen zich vaker slaafs aan hun smartphone dan andere subgroepen. Dat roept toch een beetje een triest beeld op.

Mannen zien cyborgs wel zitten
Ook lopen ouders sneller warm voor het integreren van hun smartphone in hun lijf, bijvoorbeeld onder de huid of in de hersenen. Omdat ze al genoeg spullen moeten meezeulen, waarschijnlijk... ;-)

Wereldwijd vinden mannen het cyborg-idee aanlokkelijker dan vrouwen. Dat is ook zo in Nederland.

Dankzij de innige relatie met onze smartphone maken we steeds meer gebruik van apps en minder van websites.

Tegelijkertijd raken we app-verzadigd. Wereldwijd geeft 50% aan genoeg apps te hebben en geen extra nodig te hebben. Onder de Nederlandse respondenten ligt dit nog een stuk hoger, vooral onder vrouwen en millennials. Interessante uitdaging voor merken om daartussen te komen. Een nieuwe app moet een andere van de troon stoten of toepassingen zien te bundelen. Denk aan de Chinese super-social-media-app WeChat die bijna een miljard gebruikers heeft en zonder extra ruimte in te nemen allerlei populaire diensten ontsluit. Met deze ene app kun je een vliegticketlkopen, een taxi bestellen en nog veel meer.

(klik om te vergroten)

Sociale media als primaire nieuwsbron
Meer dan 80% van de Nederlandse respondenten is actief op social media, vergelijkbaar met het wereldwijde gemiddelde. Een kwart van de Nederlandse millennials geeft aan social media als primaire nieuwsbron te gebruiken. Internationaal geldt dit voor bijna de helft.

Maar veel mensen zijn ook kritisch. Wereldwijd vindt 46% social media tijdverspilling en belemmerend als het gaat om kritisch denken. Rond de 40% denkt dat het mensen verdeelt en 26% vindt dat sociale media niet uitdagend zijn en hoofdzakelijk de eigen mening bevestigen.

Opmerkelijk dat zoveel mensen zich dit realiseren, maar deze platformen toch stelselmatig blijven gebruiken en zelfs als belangrijkste kanaal kiezen om nieuws tot zich te nemen. Ik denk dat veel mensen gewoon geen behoefte hebben om dingen te onderzoeken of tot nieuwe inzichten te komen. Ze zoeken vooral vermaak en willen de realiteit even vergeten.

Online persoonlijkheid is leuker
Dat laatste lukt aardig op social media. Maar niet altijd op een positieve manier. Bijna een kwart van de ondervraagde Nederlandse millennials vindt zijn 'social persona' (representatie op sociale media) leuker dan zijn echte ik. 17% geeft aan ongelukkig of zelfs depressief te worden van het kijken naar andermans (perfecte) profielen.

Gelukexpert Leo Bormans stelt dat maar liefst 1 op 3 Vlaamse jongeren zich eenzaam voelt en zegt hierover: 'Die jongeren hebben wellicht veel vrienden op Facebook en zijn sociaal misschien niet eenzaam, maar wel emotioneel. Ze weten niet goed waar ze terecht kunnen met hun problemen of als het moeilijk gaat.'

Het is nog maar de vraag of de ‘good weather friends’ die ze op Facebook hebben ook ‘bad weather friends’ blijken.

Met de komst van social media wordt perfectie meer en meer de maatstaf, ook in het ‘echte’ leven. Zorgelijk, als je het mij vraagt. Lichtpuntje is dat bijna de helft van de wereldwijde respondenten vindt dat social media ze in staat stelt een bijdrage te leveren aan kwesties die ze aan het hart gaan. Een derde van de Nederlandse respondenten ziet dit ook zo.

Tot slot
We zijn in relatief korte tijd 'hardcore tech'-gebruikers geworden. Twee derde (zowel wereldwijd als in Nederland) vindt dat moderne technologie menselijke relaties verzwakt. Terwijl we aanvankelijk dachten dat het ons meer met elkaar zou verbinden. Recentelijk gaan steeds meer invloedrijke stemmen op die de keerzijde van de medaille benadrukken. Denk aan de Facebook-kopstukken die zich openlijk afvragen of ze geen monster hebben gecreëerd dat het sociale weefsel van de samenleving verscheurt.

Wat doet de gewone mens hiermee? Gaan we op zoek naar ongefilterde platforms, laten we een meer waarheidsgetrouw beeld van onszelf zien, zetten we onze smartphone vaker uit om ons meer op onze offline relaties te richten? Een enkeling vast. Maar de meerderheid ongetwijfeld niet. Het is te leuk, te handig, zonder mis je de boot. En zijn we niet gewoon hartstikke verslaafd aan de dopamine-boost van een 'like' of een berichtje?

Facebook geeft het nu ook toe: sociale media kunnen zorgen dat je je slecht voelt.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om de technologie zelf, maar om wat mensen met macht ermee doen. En met de komst van macht, verdwijnt helaas niet zelden de moraal. Wordt vervolgd.

Download hier het wereldwijde Havas iLife onderzoek.

Tags: Apps ilife Havas

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Apps ilife Havas

Meer in channel Marketing Technology

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers