Mensen & Carrière

IAA, IAB en MWG: ‘Het doel van diversiteit is dat je andere inzichten krijgt’

Maarten Hafkamp, redactie | 29 september 2017, 13:55

Mascha Colmans-De Graaf, Yvonne de Jager en Willem-Albert Bol over de themabijeenkomst van komende dinsdag ‘Energie van diversiteit’. ‘We willen het thema een positieve draai geven.’

IAA, IAB en MWG hebben de handen ineengeslagen om een evenement te organiseren rond het thema diversiteit. Dinsdag is het zover en de titel is ‘Energie van diversiteit’. Een positieve insteek van een thema dat vaak een wat negatieve connotatie heeft. Mascha Colmans-De Graaf (namens MWG) zegt dat er al veel krachten in de branche waren - individuen, een Facebookgroep, organisaties - die er mee bezig waren. ‘Vanuit de groep ‘Diversiteit in communicatie’ op Facebook kwam een verzoek om samen een evenement op te tuigen dat diversiteit stimuleert. We waren vrij in de vorm en inhoud.’

Yvonne de Jager (IAB) kondigde bij haar aanstelling als IAB-directeur eerder dit jaar al aan dat diversiteit voor haar en de digitale branche een belangrijk thema is. ‘Dat gaat verder dan man-vrouw, blank-zwart. Bijvoorbeeld ook hoe je creatieven en datamensen bij elkaar zet. Of jonge Millennials laten samenwerken met mensen die al wat langer in dit vak zitten. Min of meer tegelijkertijd kwam het verzoek aan ons om met andere brancheorganisaties een event op te tuigen.’

In de politiek en het nieuws is diversiteit constant aan de orde. Het is gevoelig, complex, gemeen en gelaagd. Maar het is er. Willem-Albert Bol (IAA): ‘We maken het nu tastbaar. Maar wij wilden heel graag omdenken. We weten dat er iets negatiefs omheen hangt, maar hoe kunnen wij als vak het een positieve draai geven?’ 

De Jager: ‘Het vak is er niet mee geholpen als we een schijnwerper zetten op de negatieve dingen. Die zijn er en soms is het echt schrijnend. Maar als je de deur openzet voor anekdotes dan heeft iedereen een eigen verhaal en beleving. Samen kwamen we tot de conclusie dat je vooral moet kijken welke kansen diversiteit biedt. Op het moment dat je het omarmt, kan het veel brengen.’

Hoe dan?
Volgens Bol kom je wel bij een belangrijke vraag: hoe dan? Dat moet de rode draad worden van de bijeenkomst. ‘Des te diverser het is, des te meer energie je in een team krijgt en des te beter het gaat functioneren. We weten allemaal uit de boekjes dat je divers moet rekruteren. Toch werkte dat team waarin we met zijn allen een beetje uit hetzelfde hout waren gesneden ook heel lekker.’

Colmans zegt dat bij haar werkgever Jean Mineur Mediavision een heel divers team zit. ‘En juist daardoor is er een hele fijne energie. Maar dat is zo ontstaan. Diversiteit is voor mij echt een doel. Ik ben pro positieve discriminatie. Het is ooit afgesproken in regeringsbeleid, maar er hing nooit een sanctie aan. Als je het niet deed, boeide het ook niemand. En dus werkt het niet. Stel daar dus regels voor op en voer een sanctiebeleid in.’

Maar je moet het ook echt passend maken binnen je organisatie, vult De Jager aan. ‘We moeten er voor waken dat we na dinsdag de zaal uitlopen met de gedachte: we gaan nu heel diverse mensen rekruteren met zijn allen. Vervolgens zetten we ze in de organisatie en zeggen we: wat zijn we divers. Daarom hopen we dat er dinsdag ook veel mensen van het topkader in de zaal zitten. Het vergt namelijk leiderschap. Het is ook verandermanagement, want hoe zorg je dat iedereen een gelijk podium krijgt binnen je organisatie? Het doel van diversiteit is dat je andere inzichten krijgt en dat kan alleen als je verschillende mensen aan tafel zet. Dat geldt ook voor het aannemen van jong talent, of de Millennial. Er drie aannemen en ze neerzetten zonder begeleiding, of behandelen als een stagiaire, heeft geen zin. Ze hebben echt begeleiding nodig, anders zijn ze zo weer weg.’

Sprekers
De eerste spreker Annemarie van Asselen, (founder women development boutique), gaat dieper in op die energie en vooral wat voor kansen dit biedt als bedrijf. Vervolgens gaat Philip Sijthoff (head of marketing Facebook Benelux) meer in op die hoe dan?-vraag met een kijkje in de keuken van Facebook. Want waarom kiest deze wereldwijde speler er voor om teams samen te stellen uit verschillende nationaliteiten?

De derde spreker Joanny Lijbers (Marketing Director PC Benelux bij Unilever) vertelt over de stereotypes in reclame en licht de "#Unstereotype campagnes van Unilever toe. #Unstereoptype blijkt een succes: het is inmiddels een alliantie, waarbij ook partijen als P&G, Mars en andere multinationals zijn aangesloten. Colmans: ‘Misschien kan Lijbers dinsdag vertellen hoe je je er als organisatie bij kan aansluiten.’

‘If you don’t know, you don’t know’
Er zijn ook vijf meer persoonlijke verhalen: Evert Bronkhorst (strategy director Vizeum Netherlands), Martijn Nekoui (CEO & Founder MOAM), Nadine Ridder (Freelance Creative Strategist), Rianne Dragt (Founder Moxi.Biz) en Stephan Alspeer (a.i. Digital Strategist & Founder Difrenti.nl). De drie verwachten daarvan wel enig vuurwerk. Bronkhorst bijvoorbeeld neemt het vak op de hak. Bol: ‘Hij moet er nogal eens om lachen dat veel vakgenoten denken dat alles zich binnen de ring van Amsterdam afspeelt.’

Dragt en Alspeer gaan het over het meest gevoelige onderwerp hebben binnen de diversiteitsdiscussie: kleur. ‘Dat deel mag echt niet onderschat worden’, zegt De Jager: ‘Dit doet meer pijn dan de Millennial- of man/vrouw-discussie.’ 

Bol quote daarvoor graag vakgenoot John Olivieira: ‘If you don’t know, you don’t know’. De hele kleurdiscussie is lastig als je het niet bent en niet ervaart. Het is dus des te gênanter dat we het niet beseffen met elkaar. Romana Vrede won onlangs de Theo D’Or en vertelde dat de redactie van De Wereld Draait Door haar framede als de eerste zwarte vrouw die deze prijs heeft gewonnen. Terwijl ze in eerste plaats een actrice is die een prestatie heeft geleverd.’

Momentum
De organisatoren hebben niet de illusie dat als de bezoekers dinsdag naar buiten lopen ze meteen het licht hebben gezien. Het onderwerp moet op de agenda blijven. ‘Natuurlijk hebben we ambitie en hopen we dat mensen met inzichten naar huis gaan en we ze hebben geprikkeld’, zegt De Jager. ‘Dat is een mooie eerste stap. Als het wordt gewaardeerd, dan gaan we kijken of we regelmatig een bijeenkomst over diversiteit kunnen organiseren. Dit is het momentum.’

Meer informatie over het evenement hier

Op de foto van links naar rechts, Willem-Albert Bol, Mascha Colmans-De Graaf en Yvonne de Jager 
 

Foto: Francisco Paramos

Channels: Mensen & Carrière
Tags: Diversiteit

Over de auteur

Maarten Hafkamp

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Diversiteit

Meer in channel Mensen & Carrière

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers