Mensen & Carrière

Hier kun je als marketing- of communicatieprofessional terecht na je opleiding

Claartje Vogel, redactie | 13 oktober 2017, 7:00

Wie zich wil verdiepen of werkervaring op wil doen, kan terecht bij deze initiatieven.

Wil je aan de slag wil in de (digitale) marketing-, reclame- of communicatiewereld? Er zijn allerlei initiatieven om vooruit te helpen: programma's gericht op werkervaring, masterstudies, netwerkorganisaties of traineeships. Hieronder een lijst van de meest bekende programma's.

Waarom deze initiatieven?
Bureaus zijn naarstig op zoek naar creatief talent dat kan omgaan met de eisen van de digitale wereld. Ze zijn op zoek naar ‘hybride talent’, ofwel de ‘T-shaped professional’, iemand met een duidelijk specialisme, die tegelijkertijd de taal (of liever nog de talen) spreekt van experts uit andere disciplines. Dat talent is dun gezaaid. Een van de oorzaken van het tekort aan het ‘juiste’ talent is het gat tussen opleiding en bedrijfsleven. Daarom zijn er allerlei initiatieven om een brug te slaan naar de beroepspraktijk.

Ken je nog een ander programma of opleiding voor starters? Mail de redactie of laat een reactie achter onder dit bericht.

  • Hallo Academie
    Post-academische studie met focus op toegepaste creativiteit, interdisciplinaire samenwerkingen en gastdocenten uit de beroepspraktijk. Kosten: €12.750.
  • Hyper Island
    Gesubsidieerde opleiding via B. Start-up School Amsterdam. Gratis voor studenten. Zes weken training, vervolgens zes maanden stage met begeleiding vanuit Hyper Island.
  • JongeHonden
    Deze stichting verbindt jong talent met werkgevers via pitches, workshops en portfolio-avonden.
  • The Kennedys
    Jonge creatieven uit diverse disciplines doen werkervaring op bij bureau Wieden + Kennedy Amsterdam. Ze werken zeven maanden als aparte groep binnen het bureau met echte opdrachten en deadlines. De deelnemers krijgen een minimumloon en huisvesting.
  • Master Digital Design
    Een officiële hbo-master aan de Hogeschool van Amsterdam voor 24 internationale studenten. Er is veel aandacht voor en contact met de beroepspraktijk.
  • Nima Young Professionals
    Brengt marketing- en communicatiemedewerkers tussen 25 en 35 jaar met elkaar in contact om kennis en ervaring uit te wisselen.
  • NoAd
    De vijftien jongeren worden een jaar lang voor 50% aandeelhouder van NoAd (kosten: €12.750,-). Ze runnen het bureau als start-up en krijgen daarnaast ‘een serieus curriculum’ met begeleiding, colleges en workshops.
  • RA*W
    Deze organisatie komt op voor jongeren en brengt ze in contact met potentiële werkgevers. Ze doen dat met o.a. maandelijkse kennissessies, pitches en netwerkfeestjes.
  • SRM
    Marketing- en communicatieopleidingen voor beginners, ervaren professionals en professionals die zich laten omscholen. Het beste voorbeeld hiervan is de opleiding Online marketeer B.
  • Switch Talent Program
    14 jongeren doen een jaar lang werkervaring op, elk kwartaal bij een ander bureau. Ze krijgen daarnaast coaching, masterclasses en een vergoeding van 700 euro per maand.
  • Uncommon
    Jonge medewerkers van Dawn, Natwerk, Achtung en Hagens PR krijgen een jaarlang intensieve begeleiding, masterclasses en een startsalaris.
  • VEA Kickstart
    De VEA organiseert jaarlijks elf gratis colleges voor 80 getalenteerde mensen met 0 tot 3 jaar werkervaring.
  • Young in Media
    Het grootste platform voor aanstormend talent in de mediabranche. YIM organiseert allerlei activiteiten om te netwerken of inspiratie op te doen. Voor iedereen onder de 30 jaar die werkt in de media.
  • Young Logeion
    Community van communicatieprofesionals en studenten tot dertig jaar. Doel: young professionals te verbinden met het vakgebied, waarbij kennisdeling en inspiratie centraal staan

Channels: Mensen & Carrière

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Marlies van de Meent

(13 oktober 2017, 10:08)
http://www.immovator.nl
Het Talent Development Program van Hilversum Media Campus zou nog toegevoegd kunnen worden aan dit overzicht. Een springplank voor jong talent dat droomt van een baan in de media. Tijdens dit traineeship doen ze werkervaring op en krijgen een breed programma van workshops en masterclasses aangeboden rond de thema's: Marketing & Business, Innovatie & Technologie en Content & Creatie. O.a. ZoominTV, United en Beeld en Geluid zijn betrokken als partners.

Zie www.hilversummediacampus.nl/tdp
(in maart start weer een nieuwe lichting)

Gerelateerde items Jong Talent talentontwikkeling Carrière

Meer in channel Mensen & Carrière

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers