Marketing Technology

Diana Janssen (Directeur DDMA): 'Zorg dat je je data-boekhouding op orde hebt'

Redactie | 1 februari 2018, 12:22

Wayne Parker Kent interviewde in haar podcast The Brief Diana Janssen, Directeur van DDMA. Een gesprek over privacy, de implicaties van de GDPR (General Data Protection Regulation) en waarom bedrijven dringend een heldere visie op hun eigen data en marketing nodig hebben.

'We hebben veel data en dankzij technologie kunnen we daar steeds meer mee. De vrijheid die door deze technologische ontwikkeling ontstaat, heeft ervoor gezorgd dat de focus weer meer op creativiteit ligt', aldus Janssen. En dat vindt ze absoluut een goede zaak. 'We moeten ons niet blindstaren op technologie en data. Dat zijn ingrediënten die je moet hebben en die je een stuk verder kunnen brengen. Maar het vak blijft nou eenmaal ook creatief.'
 
Boekhouding voor je financiën én je data
DDMA telt meer dan 300 bedrijfsleden binnen de sector van data en marketing. Al deze leden zetten zich vrijwillig in bij DDMA en komen bij elkaar om te inspireren en verder te innoveren. Dat valt volgens Janssen onder het kopje 'wat kan?'. Je kunt bij DDMA ook terecht voor allerlei juridische zaken, dus 'wat mag?'. Janssen licht toe: 'Wij stellen zelfreguleringscodes op, omdat de wetten veelomvattend en niet altijd concreet zijn. Bedrijven vragen zich af wat ze daarmee moeten en wat het betekent voor hun bedrijfsvoering. Daar geven wij invulling aan.'

En dan is er nog een derde kopje: 'Wat zou je moeten willen?', die vraag wordt steeds belangrijker. Er ligt veel nadruk op 'wat mag?', maar we moeten voorkomen dat we in een situatie terechtkomen waarbij we alleen nog maar bezig zijn met vinkjes zetten. Dit is wat de wet vraagt, voldoe ik aan de checklist? Oké, dan ben ik goed bezig.'
 

De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) vervangt binnenkort de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De AVG bestaat al sinds 2016, maar in mei 2018 treedt ook de handhaving in werking. Vanaf mei 2018 ben je dus als bedrijf aansprakelijk voor overtredingen. 'Mensen zijn onzeker over de GDPR. Ze vragen zich of ze er wel aan kunnen voldoen. Ze hebben het gevoel dat er ongelofelijk veel gaat veranderen in mei 2018.'

Maar Janssen relativeert meteen: 'Dat valt allemaal wel mee, want veel valt ook al onder de huidige wetgeving. Iedereen is zo druk bezig om zijn datahuishouding op orde te krijgen dat er onvoldoende gepraat wordt over wat je nou eigenlijk wil met de data die je verzamelt.'
 

'Een van de belangrijkste dingen waar je rekening mee moet houden als bedrijf is dat je beter inzichtelijk moet hebben en moet kunnen aantonen wat voor data je hebt. Waar je de data hebt opgeslagen, met welk doel, wie toegang heeft tot de data en hoelang je de data gaat opslaan. Als bedrijf heb je altijd al een financiële boekhouding moeten bijhouden en nu komt daar een data boekhouding bij. Dus zorg dat je hem in orde hebt.'
Privacy in ruil voor comfort
Bedrijven zijn volgens Janssen druk bezig met de accountability van data. Maar de echte grote uitdaging is de cultuurverandering die er moet komen. 'Als bedrijf moet je nadenken over wat je ermee wilt en wat je visie erop is. Doe je recht aan je merk en je klanten of aan je donateurs als je op deze manier met data omgaat? Je kan wel aan de wet voldoen, maar past het bij je merk? Is dit wat mensen van je verwachten? Dat zie ik veel te weinig terug. De AVG biedt directies nu een goede aanleiding om dit op de agenda te zetten. Daar moet het beginnen, maar het is uiteindelijk de hele organisatie die het moet doen.'
 
'Een belangrijke grondslag in de AVG is het gerechtvaardigd belang. Als bedrijf moet je altijd een afweging maken tussen je eigen belang en dat van de klant. Je moet aannemelijk kunnen maken wat voor proces je daarvoor hebt doorlopen. Dus waarom jij denkt dat in dit geval jouw belang zwaarder weegt dan de impact op de privacy van de klant. Waarom je als bedrijf die gegevens zou mogen gebruiken.'
 
Consumenten zijn zich namelijk veel meer bewust van hun online privacy en persoonlijke data. 'Wij noemen dat 'the rise of the consumer capitalist'. De consument ziet zijn eigen data als iets dat hij kan ruilen of te gelde maken. Als hij zijn data geeft, wat krijgt hij er dan voor terug?" Janssen merkt dat millennials veel minder terughoudend zijn om data te delen dan oudere generaties. "Millenials lijken heel erg bereid om privacy in te leveren als ze er comfort voor terugkrijgen, in de vorm van handige applicaties of toegang tot bepaalde content of services.'

 

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door WPK/The Agency, het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.
 

Tags: The Brief

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items The Brief