door Nielsen, partner | 23 mei 2016, 17:55 in Insights & Trends
Consumentenvertrouwen

Consumentenvertrouwen wereldwijd laat in het eerste kwartaal uiteenlopende trends zien

Nielsen Media Research B.V., partner | 23 mei 2016, 17:55

Het consumentenvertrouwen bleef in het eerste kwartaal wereldwijd stabiel en onder de 100, het basisniveau van optimisme, en kroop met een indexpunt omhoog naar 98. In elke regio weerspiegelde de score gemengde niveaus van vertrouwen. In de meest recente Nielsen Global Survey of Consumer Confidence and Spending Intentions nam het consumentenvertrouwen toe in 33% van de onderzochte markten (20 van 61[1] markten), terwijl in het vierde kwartaal van 2015 een stijging te zien was in 43% van de onderzochte markt

“Ofschoon de mondiale index van het consumentenvertrouwen vrijwel onveranderd bleef in de afgelopen kwartalen, zien we als onderstroom behoorlijk wat afwisseling in het vertrouwen van individuele landen”, aldus Louise Keely, senior vice president van Nielsen en president van The Demand Institute. “Terwijl 11 van de 61 landen hun vertrouwen met vijf of meer punten zagen stijgen ten opzichte van een jaar geleden, daalde van 21 landen het vertrouwen met vijf of meer punten vergeleken met het eerste kwartaal van 2015. Deze verschuiving van het vertrouwen heeft geen enkelvoudige oorzaak; de redenen zijn marktspecifiek. In veel olie-exporterende landen is het vertrouwen ten opzichte van een jaar geleden gedaald door dalende olieprijzen – ook al zijn begin 2016 de olieprijzen licht gestegen. Tegelijkertijd is het vertrouwen in sommige Europese markten, zoals Spanje en Portugal, duidelijk gestegen vergeleken met vorig jaar omdat de werkloosheid gedaald is en de inflatie van consumentenprijzen nog niet is hervat.”

In Nederland daalde het consumentenvertrouwen met 13 punten naar 85 en vertrouwden slechts 32% van de respondenten erop dat hun vooruitzichten op werk in de komende 12 maanden goed of uitstekend zijn (een daling van 11 punten vergeleken met het vierde kwartaal van 2015). Deze val in het vertrouwen vond plaats ondanks een dalende werkloosheid (6,4% van de bevolking volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek). Het Nederlandse vertrouwen daalde ook met betrekking tot persoonlijke financiën (acht punten omlaag naar 49%) en directe bestedingsintenties (41%, een daling van zeven punten).

[1] Wit-Rusland en Kazachstan zijn in het eerste kwartaal van 2016 toegevoegd aan de Nielsen Global Survey waarmee het totaal aantal landen dat met de onlinevragenlijst onderzocht wordt op 63 komt. 

“Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat het Nederlandse consumentenvertrouwen een behoorlijke sprong maakte in 2015 – het ging van 90 punten in het tweede kwartaal naar 97 punten in het derde kwartaal. Wat we zien lijkt een soort ‘normalisering’ van het sentiment van de consument en is ook een reactie op de onzekerheid in de wereld – en niet alleen hier in Nederland”, zegt Pedro Lima, managing director van Nielsen Benelux.

“Wanneer we kijken naar de belangrijkste indicatoren is de Nederlandse economie relatief stabiel; maar tegelijkertijd bestaat er veel onzekerheid door de vluchtelingencrisis, de wereldeconomie en terrorisme in buurlanden – waardoor de Nederlandse consument onzeker is.” 

In de grootste economie ter wereld bleef het Amerikaanse consumentenvertrouwen met een score van 110 voor het negende achtereenvolgende kwartaal op of boven het basisniveau voor optimisme. Meer dan de helft van de Amerikaanse respondenten vertrouwden erop dat persoonlijke financiën (68%), directe bestedingsintenties (56%) en vooruitzichten op werk (52%) in de komende 12 maanden goed of uitstekend zullen zijn. 

“De Amerikaanse economie wordt nog steeds aangejaagd door consumenten”, aldus Keely. “Er worden genoeg banen toegevoegd om de werkloosheid te laten dalen, de participatiegraad neemt eindelijk toe en de loongroei is degelijk. Het Amerikaanse consumentenvertrouwen is in overeenstemming met de recente groei van de bestedingen en een robuuste huizenmarkt, beide het gevolg van sterkere arbeidsmarkten. Toch wordt het vertrouwen nog beïnvloed door de algemene politieke en economische volatiliteit die speelt voor de Amerikanen – zoals de Amerikaanse cyclus van de presidentsverkiezingen, wereldwijde economische onzekerheid en recente terroristische gebeurtenissen. Wij zullen het Amerikaanse vertrouwen nauwlettend blijven volgen.”

Ondertussen daalde, onder de belangrijkste Europese markten, het vertrouwen in het VK met vier punten (97) en in Duitsland met één punt (97) ten opzichte van het vorige kwartaal nu in beide landen de vooruitzichten op werk in de komende 12 maanden verslechterden. Het sentiment over vooruitzichten op werk daalde vier procentpunt in het VK (41%) en drie procentpunt in Duitsland (52%).  In Frankrijk nam het vertrouwen af met 10 punten tot 64 en in Italië met twee punten tot 59 als gevolg van verslechtering van het sentiment over vooruitzichten op werk. In beide landen gaf slechts 12% aan dat de vooruitzichten op werk goed of uitstekend zijn – een daling van 10 procentpunt in Frankrijk en zes procentpunt in Italië ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit ondanks een met name in Frankrijk sterke groei van het bnp in het eerste kwartaal van 2016. Andere ontwikkelde markten in de regio hebben de neerwaartse trend doorbroken. De scores voor het vertrouwen in Spanje (74) en Portugal (71) bleven laag, maar ze blijven gestage stappen richting herstel zetten nu twee van de staten in de eurozone die het meest door de recessie geraakt zijn respectievelijk met twee en vijf punten stegen ten opzichte van het vorige kwartaal.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar