door Ipsos, partner | 18 juli 2017, 15:52 in Insights & Trends

De voordelen van social intelligence voor marktonderzoek

Ipsos, partner | 18 juli 2017, 15:52

Om je merk succesvol te positioneren moet je weten hoe je markt eruitziet. Hoe ervaren consumenten jouw merk in relatie tot andere merken? Hoe maken ze keuzes? Dit kun je natuurlijk gewoon aan je consument vragen, maar helaas zijn mensen niet altijd in staat om te weten of te verwoorden wat ze denken of voelen.

Tegenwoordig maken marktonderzoekers daarom steeds meer gebruik van social intelligence. Zij analyseren data uit social media en krijgen op die manier toegang tot spontane en authentieke gevoelens en meningen van consumenten.

Zo werd bijvoorbeeld gebruik gemaakt van social intelligence in een onderzoek naar de impact van het ‘emissie-schandaal’ op het merk Volkswagen. Onderzoekers analyseerden social mediadata uit twee periodes: de periode vóór het ‘emissieschandaal’ en de periode er direct na. Op deze manier waren zij niet afhankelijk van het consumentengeheugen, maar kregen zij inzicht in wat er werkelijk veranderd was.

Wil je meer weten over de voordelen van de integratie van social intelligence in marktonderzoek? Download hier dan het paper: - inclusief de volledige Volkswagen case.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Ipsos

Partner

Meer van deze partner