door EDM, partner | 23 november 2016, 15:47 in Insights & Trends
#seminar #retail #clicks #bricks #online #offline

Van clicks naar bricks: hoe meet je dat?

EDM EDM, partner | 23 november 2016, 15:47

De term ‘return on investment’ klinkt elke marketeer of ondernemer bekend in de oren. Allemaal willen we weten wat een marketingcampagne nu uiteindelijk oplevert. Online gebeurt dit met verschillende formules die de conversie berekenen van clicks tot checkout. Maar de meeste formules die nu worden gebruikt om dit te berekenen, laten de offline aankopen buiten beschouwing. Daarnaast worden ook de kosten voor een offlinecampagne vaak niet mee berekent.

Marketeers en/of ondernemers die naast online, ook offline campagne voeren en naast een webshop ook een fysieke winkel beheren, hebben nu geen compleet beeld van hun kosten en opbrengsten. En dat is wel noodzakelijk. Wij hebben de belangrijkste tips voor je op een rij gezet.

1. Volg de koekjes naar huis – schets een volledig klantbeeld
Online profiling gebeurt doormiddel van cookies is bekend. Maar naast de actuele interesses en het gedrag, zijn ook de offlinegegevens van bezoekers belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, enzovoorts. Pas wanneer je online en offline data met elkaar koppelt schets je een compleet klantbeeld.

Hoe doe je dat? Met Cookie2theHome-techniek koppel je de online bezoekers aan een fysiek huisadres. Hiervan zijn er vanuit verschillende bronnen gegevens beschikbaar. Nu is het nog maar een kleine stap naar het CRM-systeem. Met alle gegevens bij elkaar in één omgeving is het nu mogelijk om de desbetreffende bezoeker de juiste aanbiedingen te doen en hem of haar te bereiken via verschillende media.

2. Heeft u al een klantenkaart? – volg de bezoeker on- en offline
Wanneer je alle gegevens van de online bezoeker hebt gekoppeld in het CRM is het mogelijk deze persoon ook offline te volgen. Stel mevrouw van Dorp heeft eerst online onderzoek gedaan op je website, om vervolgens offline haar aankoop te doen. Omdat ze al in het bezit is van een klantenkaart, kun je de gegevens van haar aankoop gemakkelijk koppelen aan het CRM. Hierdoor meet je onder andere wat je online advertising oplevert aan offline sales. Dit gecombineerd met je online conversie, levert een totaalplaatje van je opbrengst op.

3. Één budget, twee kanalen – acteer en evalueer cross channel
Online advertising alleen is vaak niet voldoende om genoeg conversie te behalen in je webshop. Je maakt daarom ook gebruik offline media als direct mail, inserts of advertenties in magazines. Hierbij geldt ook dat de koppeling tussen offline en online gegevens in je CRM, ervoor zorgen dat je offline advertising kunt meten met online sales.

Een cross channel marketingbudget kun je dus nu ook cross channel evalueren. Zo zet je ook je communicatie beter in naar prospects en klanten. En dit is wat jij als marketeer wil.

Meten is weten, maar handel met gezond verstand
Marketeers en ondernemers die naast online, ook offlinecampagne voeren en ondernemen, hebben nu geen compleet beeld van hun kosten en opbrengsten. Dit is echter wel noodzakelijk. Met Cookie2theHome is dit mogelijk en kun je je acties veel gerichter uitvoeren en meten.

Het is wel aan te raden om eerst een Privacy Impact Assessment uit te voeren om te voorkomen dat je onbewust op een verkeerde manier met de gegevens van personen omgaat. Gebruik in ieder geval altijd je gezonde verstand, doe geen dingen die de consument niet verwacht.

Robert Feltzer, data expert en managing partner bij EDM. Tijdens de Smart Data Seminar wat EDM op 1 december organiseert, zal Robert verder uitwijden over het slim inzetten en gebruiken van beschikbare data. Voor meer informatie over dit evenement en zijn presentatie, kijk op www.smartdata-seminar.nl.

 

Reacties op dit artikel (0)

Dit is een bijdrage van

EDM

Partner

Verstand van Data. Gevoel voor Marketing.

Lees meer over EDM
Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter