Leslie Hogeveen, KNAB: “Kies voor fact based marketing.”

EDM EDM, partner | 20 maart 2017, 9:03

Nieuwe businessmodellen binnen de financiele sector, daar draaide het om tijdens het EDM Smart Data Finance Seminar op 9 maart gehouden bij Spaces Zuidas in Amsterdam. Aan de hand van verschillende praktijkcases deden vijf interessante sprekers hun verhaal over de ontwikkelingen in de markt, waarin data en innovatie een grote rol spelen. Wat waren de belangrijkste take aways van deze dag? Volgens Ivo Heemskerk, retail campagne manager bij Aegon moet je als marketeer continue naar je klant blijven luisteren.

Arent van ’t Spijker, Blinklane Consulting: ”Gebruik data om nieuwe processen in te richten.”
Arent van ’t Spijker is partner bij Blinklane Consulting en schrijver van het boek “The New Oil”, het boek over nieuwe businessmodellen en data. Volgens hem hoeven financials niet disruptief te zijn om te kunnen overleven, zolang ze data maar gebruiken om nieuwe processen in te richten. Denk aan UPS die miljoenen bespaart nu ze na een data-analyse bezorgtrucks alleen nog maar rechts laten afslaan of Samsung die op basis van user generated data advies geeft vanaf welke hoek je bezienswaardigheden het best kunt fotograferen. Voor de financiële wereld kan dit ook. Als voorbeeld haalt Van ’t Spijker de Bank of America aan. Zij maken het mogelijk om vanuit een dashboard al je verschillende rekeningen te bekijken, ongeacht bij welke bank de rekening loopt.  

Jan Hendrik Fleury, EDM: ”Personaliseer op basis van externe data.”
Jan Hendrik Fleury is Innovations en Partnerships Manager bij EDM en expert op het gebied van consumentendata. Volgens Fleury is er veel winst te behalen door online websitebezoek te combineren met zogenaamde third party data, oftewel externe offline data. Op die manier kun je anonieme bezoekers aan je website een gezicht geven door variabelen als inkomen, opleidingsniveau en leefomgeving op een dashboard real time inzichtelijk te maken. Uiitvaartverzekeraar Yarden zorgt er op die manier voor dat ook bezoekers die voor de eerste keer de op de website zijn een gepersonaliseerde en locatie gebaseerde welkomstpagina te zien krijgen.

Leslie Hogeveen, KNAB: “Kies voor fact based marketing.”
Leslie Hogeveen, marketingmanager bij de online bank KNAB, is groot fan van fact based marketing. Sinds zijn komst kent de bank niet alleen een spectaculaire groei, maar hebben hij en zijn team ook drie belangrijke fases doorlopen. Ten eerste heeft KNAB door neuromarketing en marktonderzoek meer inzicht gekregen in hoe klanten echt denken en hebben ze afscheid genomen van persona’s. Vervolgens is er meer campagnedata verzameld om ten slotte de customer lifetime value constant te monitoren en te verbeteren. Dit houdt in dat er wekelijks wordt gestuurd op bijvoorbeeld saleseffectiviteit en het verbeteren van conversie. Ook wordt externe data  aan dit dashboard toegevoegd. Zo weet KNAB bijvoorbeeld dat slecht weer zorgt voor betere cijfers. Maar dat niet alleen. De branding campagne van een aantal jaar geleden heeft plaatsgemaakt voor een salesgerichte klantpropositie met een duidelijke prijsaanbieding, promo offer of entree propositie. “

Tijmen Blankevoort, Scyfer: “Artificial Intelligence is eigenlijk niet zo slim.”
Artificial Intelligence (AI) maakt niet menselijke fouten, AI heeft erg veel voorbeelden nodig om iets te leren, AI heeft geen common sense, AI generaliseert totaal niet, AI kan niet uitleggen waarom beslissingen worden gemaakt. Tijmen Blankevoort, oprichter en CTO van Scyfer, is verrassend nuchter over de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI). Het heeft volgens hem veel mogelijkheden en kan zorgen voor de nodige impact, maar hij ziet het vooral als een ‘teachable software tool’ waarbij het draait om active learning. Denk aan personal assistent-taken die worden overgenomen door AI, zelfrijdende auto’s en de mogelijkheden binnen. Zo kun je de kennis van de vijf beste radiologen van de wereld in AI bundelen zodat andere specialisten hier op wereldschaal gebruik van kunnen maken. Hierdoor wordt kunde een commodity.

Aljan de Boer, TrendsActive:”Millennials zijn me-centric.”
Millennials zijn na de babyboomers de grootste groep consumenten van Nederland. Aljan de Boer, trendwatcher en zelf ook behorend tot deze groep, deelde in zijn presentatie de belangrijkste kenmerken. Zo is deze groep altijd connected, we-conscious, smart visual en me-centric. Met me-centric bedoelt De Boer dat millennials gewend zijn om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Ze komen uit kleine, welvarende gezinnen waar vaak een overlegcultuur was. Ze konden als kind al over alles meebeslissen. Dat nemen ze mee naar de grote wereld. Als bedrijven iets met millennials willen, dan moeten ze zorgen dat ze de millennial door en door kennen en moeten ze haar dienstverlening naadloos op hun wensen laten aansluiten.  

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van data? Volg EDM dan via .

Reacties op dit artikel (0)