“Laat naast de financiële winst, de maatschappelijke winst zien”

EDM EDM, partner | 16 februari 2017, 12:54

Als strateeg bij internationaal trend innovatie bureau TrendsActive doet Aljan de Boer (1985) al jaren onderzoek naar millennials. Deze generatie van jonge mannen en vrouwen tussen de 22 en 37 jaar gedraagt zich namelijk tamelijk anders dan oudere generaties. Hoe ga je als marketeer hiermee om? Wij vroegen Aljan vast een tipje van de sluier op te lichten van zijn presentatie tijdens het Finance Seminar van EDM op 9 maart.

Op het Finance Seminar presenteer je resultaten uit jullie onderzoek naar millennials. Kun je meer vertellen over dit onderzoek?

“We doen al een jaar of 10 onderzoek naar de generatie millennials. Binnen dit sociaalwetenschappelijk onderzoek geven we een verklaring waarom deze groep zich op een bepaalde manier gedraagt. We kijken dus bijvoorbeeld naar de reden waarom ze constant bezig zijn met hun smartphone. Inmiddels hebben we heel veel resultaten van al die onderzoeken verzameld en dit resulteert in een stukje intelligent entertainment.”

Waarin verschillen de behoeftes van millennials op het gebied van finance, ten opzichte van andere generaties?

“Millennials zijn met name digitaler en verwachten meer dan andere groepen dat de bank een app is en je daarbij dingen kunt regelen via je mobiel. Hetzelfde verwachten ze ook van verzekeraars. Autoschade delen via WhatsApp is voor een millennial bijvoorbeeld heel normaal. Toch zien we wel dat wanneer het gaat om het afsluiten van een verzekering, millennials nog wel behoefte hebben aan face-to-face contact. Anders dan oudere generaties, die deze behoefte minder hebben. Dit is te verklaren door de onzekerheid die komt kijken bij het maken van zo’n grote beslissing, omdat het vaak de eerste keer in hun leven is dat ze dit doen. Een ander groot verschil is dat ze meer eisen hebben. Millennials eisen bijvoorbeeld een zeer gepersonaliseerd aanbod. Ze willen als klant echt centraal staan. Maar ze hebben ook hoge verwachtingen en eisen van de maatschappelijke rol van de financiële dienstverleners.”

Hoe kunnen marketeers het best op deze behoeftes inspelen?

“Ten eerste is het belangrijk dat je de generatie heel goed begrijpt en snapt hoe zij leeft. Je moet weten wat de context van bankzaken is in het leven van de doelgroep. Pas daarna moet je aan marketing gaan denken. Er zijn zoveel verschillende keuzes die marketeers moeten maken om hun doelgroep te bereiken. En het is niet één specifiek ding waarmee je dit het best kan doen. Daarom is het eerst van belang dat je precies weet hoe millennials eruitzien en hoe zij zich gedragen. Dit doe je door het slim inzetten en analyseren van beschikbare data.

Speelt data een belangrijke rol in het bereiken van deze doelgroep?

“Data speelt vooral een belangrijke rol in het leren kennen van je doelgroep. Het weten waar de mensen zitten en wat hun kenmerken zijn. Hiermee kun je gerichter je marketing en communicatie op hen afvuren.”

Wat is voor marketeers de grootste uitdaging in het boeien en binden van millennials?

“Relevant zijn. Zeker voor een financiële dienstverlener met een low-interest product, is dit lastig. Relevant word je door op maat gesneden diensten en producten aan te bieden, die je op een creatieve manier communiceert. Hierbij moet je niet alleen praten vanuit het product, maar juist laten zien waar jij als organisatie voor staat. Omdat je binnen finance niet per se onderscheidend bent met je productaanbod, moet je je onderscheiden door te laten zien laten zien wat je maatschappelijke winst is, naast je financiële winst.

Relevant zijn voor millennials is als bank ook niet het hebben van een betere app dan je concurrenten. Voor millennials is het van belang of een bank past bij hun persoonlijke waarden. Banken kunnen in mijn ogen nog veel meer doen in maatschappelijke verantwoordelijkheid, vertrouwen en menselijkheid.”

Aljan de Boer spreekt samen met Arent van’t Spijker (partner bij Blinklane Consulting), Tijmen Blankevoort (CTO bij Scyfer), Leslie Hogeveen (Head of (Digital) Marketing en E-Commerce bij Knab) en Jan Hendrik Fleury (Innovations Manager bij EDM) op het op 9 maart bij Spaces Zuidas in Amsterdam.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar