Jeroen Schrijver, Dynamo Retail Group: ”Wat betreft data lopen we in Nederland voorop.”

EDM EDM, partner | 29 november 2016, 8:53

Jeroen Schrijver is Commercieel Manager bij Dynamo Retail Group. Dit is het collectief achter bekende retailformules als Bike Totaal en Profile ‘de Fietsspecialist’. Jeroen en zijn team ondersteunen de aangesloten formulewinkels, zo’n 250 in totaal, met een centraal artikelbestand, winkelautomatisering en verkoopanalyses.

In 2011 is dit sterk verbeterd met geavanceerde Qlikview dashboards. Jeroen spreekt aanstaande donderdag op het in het Fashion Hotel te Amsterdam. In aanloop naar dat event leggen we hem een aantal vragen voor.

Wat zijn de grootste voordelen van jullie aanpak op het gebied van data?
“Met de dataset en de dashboards die wij hebben ontwikkeld zijn we in staat om een ondernemer lokaal te ondersteunen bij het maken van keuzes. Onder andere op het gebied van marketing, het samenstellen van assortimenten en vestigingsplaatsonderzoek.”

Jullie zijn actief in Nederland, België en Duitsland. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen die landen?
“Wat betreft data lopen we in Nederland voorop en zijn we in staat om de ondernemer vanuit de data goede diensten te leveren. Zo ver zijn we in België en Duitsland nog niet. We zijn daar nu wel mee bezig om dat op het niveau van Nederland te krijgen. EDM helpt ons daarbij.”

Wat kunnen andere retail marketeers van jullie leren?
“Dat is lastig te zeggen omdat ik niet weet wat anderen doen. Ik weet hoe wij met de data om gaan en zijn, denk ik, goed in staat om Big Data klein en relevant te maken voor de lokale ondernemer. En andersom gebruiken we de Big Data om centraal de marketing en planning van assortimenten te organiseren.”

Jullie gebruiken inzichten om op lokaal niveau marketing toe te passen. Hoe doe je dat en wat zijn de grootste successen?
“Wij hebben het voordeel dat de bulk van de omzet op naam van de klant wordt geregistreerd, daarmee hebben we inzicht in de klantstromen naar de lokale winkel. Voor de losse kassaverkopen staat de postcode vraag aan zodat we in veel gevallen een compleet beeld hebben welke klanten naar de winkel gaan. Dit inzicht helpt bij het bepalen in welke postcodegebieden we de huis aan huis folder gaan verspreiden. Sinds we Geodata hebben toegevoegd aan onze dataset hebben we inzicht gekregen in het aankoopgedrag van de diverse en welke voor ons relevant zijn.”

Wat is voor jou de grootste uitdaging voor 2017?
“De inzichten die we hebben gekregen vanuit Geodata stellen ons in staat om lokaal (online) relevante marketingboodschappen te ontwikkelen, daar waar we voorheen veel generieke reclameboodschappen inzetten. De uitdaging is dan wel om het behapbaar te houden voor de marketingafdeling en vooraf duidelijk af te bakenen op welke doelgroepen we ons gaan richten. We zijn nu in staat om reclameboodschappen veel specifieker met de juiste tone of voice naar de doelgroep te maken wat uiteindelijk tot een hogere conversie moet gaan leiden.”

Jeroen Schrijver spreekt samen met Bart Schutz (consumentenpsycholoog en Chief Persuasion Officer bij Online Dialogue), Jan Güse (Head of Data Analytics & Research Innovation bij GfK) en Robert Feltzer (data expert en Managing Partner van EDM) op het aanstaande 1 december in het Fashion Hotel in Amsterdam.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

EDM

Partner

Verstand van Data. Gevoel voor Marketing.

Lees meer over EDM
Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter