30 mei 2017, 12:16 in Insights & Trends

Externe data als smeermiddel om marketing te optimaliseren Deel 1: cross - en upsell voor automotive professionals

EDM EDM, partner | 30 mei 2017, 12:16

Data is niet voor niets een hype. Het stelt je namelijk in staat om het gedrag en de behoeften van (potentiële) klanten beter te begrijpen en daarop in te spelen. Veel marketeers weten nog niet dat externe data daarin het verschil kan maken.  De data die jouw bedrijf bezit/verzamelt noemen we first party data. Maar helaas schiet die data voor sommige van je marketingambities tekort. Daarom zijn er dataleveranciers, die externe data leveren. Deze third party data helpt jou, als automotive professional, om je ambities op het gebied van marketing te verwezenlijken.

Dit is de eerste van twee blogs, waarin je drie tips vindt hoe externe data je helpt om de commerciële doelstellingen van jouw organisatie te realiseren. Dit blog focust op de verschillende cross- en upsell mogelijkheden die externe data biedt.

De werkwijze van externe data:

Hieronder zijn de externe databronnen in beeld gebracht die doorgaans met een persoon, huishouden of bedrijf verbonden zijn:

In de figuur valt het radartje op, waar de databronnen samenkomen. Dit is de zogenoemde API, een Application Programming Interface. API’s zijn een controlerende schakel tussen de databases en de applicaties die de data willen gebruiken. Daardoor biedt een API toegang tot externe data. Dat heeft als grootste voordeel dat je hier online en real-time (‘live’) informatie uit kunt halen om bijvoorbeeld een campagne te optimaliseren. Het stelt je in staat om het gedrag en de wensen van je (potentiële) klanten beter te begrijpen en er op te anticiperen met verschillende cross- en upsell strategieën.

Tip 1: Ontdek wanneer autobezitters verhuizen
Als een autobezitter verhuist, dan zoekt hij of zij vaak een andere dealer voor het onderhoud van de auto. Als je weet wanneer een woning te koop staat of iemand verhuist is, dan kan je daarop klantgericht inspelen door gerichte aanbiedingen (of welkomst-re activatie boodschap) te doen. Daardoor kan je bestaande klanten behouden en nieuwe klanten winnen.

Zowel bestaande klanten als prospects kun je met deze data via e-mail, web, social, direct mail en telefoon  benaderen. Uiteraard binnen de eisen die wet- en regelgeving stellen.

Tip 2: Anticipeer op veranderingen in het gezin
Zodra je als dealer meer informatie hebt over het huishouden, dan biedt dat kansen om hier (nieuwe) strategieën voor cross- en upsell op in te zetten. Je kan bijvoorbeeld jouw aanbod aanpassen voor een specifiek huishouden, doordat je over data beschikt over dat specifieke adres.

Je eigen data geeft mogelijk al inzicht in het type auto van klanten en hun leeftijd. Third party data heeft een duidelijke meerwaarde, omdat het je nog meer vertelt over de verschillende gebruikers. Zo ontdek je bijvoorbeeld of je klanten kinderen hebben en in welke inkomensklasse ze vallen. Doordat externe data je kan leren of het huishouden van klanten verandert of binnenkort gaat veranderen, valt hier op in te spelen. Zo vraagt gezinsuitbreiding bijvoorbeeld om een grotere auto. Deze socio demografische informatie kan gebruikt worden om de online advertising beter te targeten en is verkrijgbaar via alle bekende advertising netwerken.

Tip 3: Combineer data voor een compleet profiel
Er zijn verschillende vormen van externe data, die je aan elkaar kan koppelen om een compleet beeld te krijgen van een specifiek huishouden. Zo kan er bijvoorbeeld een bepaald (type) auto op een specifiek adres geregistreerd staan. Daarnaast zou bekend kunnen zijn dat er op dat adres nu drie mensen wonen, waarvan de jongste net meerderjarig is geworden. Deze data valt te koppelen aan andere persoonsgegevens, zoals NAW-gegevens. Hiermee kan er een compleet profiel van een (potentiële) klant gemaakt worden.
Daardoor krijg je meer inzicht in het gedrag en behoeften van de bewoner en kan je daar als marketeer beter op inspelen.

Externe data helpt je klanten winnen en behouden
Hierboven zijn drie tips gegeven waarop externe data kan bijdragen aan je commerciële doelstellingen. De onderscheidende factor van externe data is dat het je in staat stelt om een compleet beeld te krijgen van je doelgroep. Doordat je beter begrijpt wat de behoeften en wensen zijn van je doelgroep, weet je hoe en wanneer je ze het best kunt benaderen. Optimaliseer je marketingcampagnes dus ook met externe data, want het helpt je prospects te bereiken en bestaande klanten te behouden.

Over de auteur
Jan Hendrik Fleury is bij EDM, manager innovations en partnerships. Daarnaast vervult hij binnen de Data Driven Marketing Association DDMA de rol van voorzitter van de commissie Klantdata & Dialoog. Op donderdag 8 juni organiseert EDM het Smart Data Automotive Seminar met als thema: "Klaar voor de toekomst!" www.smartdata-seminar.nl.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar