door Dentsu Aegis Network, partner | 23 juni 2017, 11:06 in Merk & Strategie
programmatic advertising

“Er zit nog meer in het verschiet dan een CTR van 0,25%”

Dentsu Aegis Network, partner | 23 juni 2017, 11:06

Naar aanleiding van een succesvolle praktijktest met programmatic advertising, heeft bol.com definitief besloten om deze effectieve manier van online adverteren aan te bieden als nieuwe advertentiemogelijkheid. Slim, want programmatic advertising levert adverteerders in veel opzichten meer op.

Bol.com is in de tijd dat het bestaat uitgegroeid van een kleinschalige webwinkel naar een omvangrijk retailplatform én een interessant en effectief advertentieplatform. Het productaanbod wordt elk maand groter, waardoor klanten anno 2017 voor vrijwel elk product bij bol.com aan het juiste adres zijn. En dat maakt bol.com niet alleen interessant voor klanten, maar ook voor adverteerders. Door programmatic advertising aan te bieden, is de aantrekkingskracht van bol.com als advertentieplatform verder vergroot. De resultaten van de test, uitgevoerd in januari van dit jaar, onderschrijven dat.
 
Samen pionieren
Bol.com voerde die test uit met Amnet, onderdeel van Dentsu Aegis Network en pionier op het gebied van programmatic advertising. Samen met hen werd een campagne opgestart om de Windows Uitblinkers, de meest krachtige laptops, tablets en tablops van Microsoft Windows, onder de aandacht te brengen. Dat deed Amnet in de computer-, laptop- en tabletwinkel van bol.com, via een Private Market Place. Amnet draaide voor en tijdens de campagne aan de programmatic advertising-knoppen. Hierdoor kon de kracht van programmatic advertising – de juiste persoon op het juiste moment bereiken met de juiste advertentie – benut worden.
 
Stijging van 400%
Dat programmatic advertising een krachtige en veelbelovende advertentietool is, blijkt duidelijk uit de resultaten. De test heeft namelijk uitgewezen dat programmatic advertising, in vergelijking met de benchmark op het gebied van display advertising, voor een CTR (een van de belangrijkste KPI’s voor adverteerders) van gemiddeld 0,25% heeft gezorgd. Een stijging van maar liefst 400% ten opzichte van de benchmark.
 
Nog waardevoller dankzij HTML5-banners en intent data
Uit de test bleek dat programmatic advertising nog meer potentie heeft. Volgens Amnet kunnen de resultaten nog verder vergroot worden door HTML5-banners toe te passen in plaats van statische banners (die werden gebruikt voor de Windows-campagne). Tevens kan met behulp van het datamanagementplatform Krux slim gebruik gemaakt worden van zogenaamde intent data. Bijvoorbeeld consumenten die een verhoogde interesse tonen in laptops. Deze waardevolle gegevens over klantgedrag kunnen met dat platform worden toegepast om ‘target audiences’ te vormen; doelgroepen die door middel van programmatic advertising benadert kunnen worden met relevante advertenties.
 
Mooi vooruitzicht
De Microsoft Windows-campagne wordt dan ook voortgezet om op die manier nog meer uit de campagne te halen. Tevens zal Amnet met behulp van Moat de viewability mee gaan meten zodat ook deze KPI kan worden beoordeeld.  Er zit namelijk nog meer in het verschiet voor adverteerders dan alleen een CTR van 0,25%. En dat is zonder twijfel een mooi vooruitzicht.

 

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Dentsu Aegis Network

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter