door Blauw Research, partner | 20 juni 2017, 11:59 in Insights & Trends
foresight streaming

Inspelen op veranderende behoeftes

Blauw Research, partner | 20 juni 2017, 11:59

Wereldwijd zien we dat binnen intelligence afdelingen bij opdrachtgevers dat de focus steeds meer komt te liggen op strategie en steeds minder op het operationele deel (GRID rapport 2016).

Dit zal in de komende jaren alleen maar meer verschuiven. En dat terwijl onderzoeksafdelingen steeds kleiner worden. Dan moet je als bedrijf keuzes maken in wat je wel en niet doet.

Stel, je hebt als marketeer:

Dan klop je aan bij de onderzoekers van je eigen CMI afdeling en bij onderzoekers aan van het marktonderzoekbureau. Veel verschillende mensen, afdelingen en contactmomenten.

Om zo’n onderzoek in goede banen te leiden is samenwerking nodig. Samenwerken kan op heel veel verschillende manieren. Twee basis voorbeelden waarop je dit proces kunt inrichten zijn:


Links in het plaatje zie je het proces heel strikt geregeld (nummertjes staan voor stappen in het proces) en verloopt alle communicatie via de afdeling CMI. Rechts staan onderzoekers aan de bureauzijde ook in rechtstreeks contact met de marketingafdeling en staan marketeers zelfs direct in contact met de consument

Ook tussenvormen zijn mogelijk. Het gaat niet zozeer om welke vorm je kiest, zolang de samenwerking maar duidelijk is zodat daar het maximale uitgehaald kan worden.

Hoe jullie organisatie ook is ingericht, Blauw past zich daarop aan. lees je meer over die flexibele aanpak.

Een goed begin is daarbij het halve werk. In het begintraject valt een wereld te winnen. Topsporters hebben dat al heel goed begrepen.

Kijk maar eens naar de manier waarop Dafne Schippers aan haar startseconde heeft geschaafd om die perfect te krijgen. Nu draait het bij marktonderzoek niet om één seconde, maar de best mogelijke start is wel belangrijk.

Dat doe je door aan het begin van een onderzoeksproject om alle processen in kaart te brengen. Wie zijn er betrokken en hoe gaan die verschillende afdelingen samenwerken?

Hoe directer je kunt samenwerken, hoe sneller het onderzoek gaat. En dat is waar het om draait, snelheid om in te spelen op veranderende behoeftes van consumenten en je concurrenten steeds een stap voor de zijn.  

Onze kan je meer vertellen over onze onderzoeken en manier van werken. Neem contact met hem op!

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Blauw Research

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter