door Blauw Research, partner | 28 juni 2017, 9:04 in Insights & Trends
foresight streaming Research Community

#2 De juiste mensen

Blauw Research, partner | 28 juni 2017, 9:04

Om uit een online community foresights te halen zijn er 6 belangrijke Key Success Factors. In dit artikel aandacht voor nummer 2: de juiste mensen.

Als organisatie kun je veel baat hebben bij het opzetten van een . Zo krijg je een uniek kijkje in de belevingswereld van je doelgroep. Dan is het wel belangrijk om mensen in je online community te krijgen, mensen waar je iets aan hebt.

Niet alleen het aantal mensen is van belang, maar de juiste mensen zijn misschien nog wel belangrijker. Mensen die iets te vertellen hebben en hun mening graag met je delen. Omdat ze hun verhaal aan je kwijt willen. Om te begrijpen waarom mensen hun kostbare tijd besteden aan een online community. Want ze zijn daar dagelijks mee aan de gang. Elke dag tien minuutjes, of soms wel een uur. Ze doen mee aan discussies, beantwoorden vragenlijsten, houden een dagboek bij. Waarom ze dat doen, hun motivatie, leggen we in dit artikel verder uit.

Onderzoeken tonen aan dat je drie groepen communityleden kunt onderscheiden: Creators, Contributors en Consumers.

  • Creators: Brengen veel tijd binnen de community door. Ze creëren zelf nieuwe berichten, maken nieuwe topics aan en gaan proactief aan de slag.
  • Contributors: Doen actief mee aan wat creators maken. Zij maken zelf geen topics aan, maar reageren wel op de topics die creators aanmaken.
  • Consumers: Posten niet, reageren niet, maar lezen alleen mee, uit nieuwsgierigheid.

Je raadt het misschien al. Die laatste groep, daar heb je qua onderzoeksdoeleinden niet zo veel aan. De andere twee groepen, dáár haal je als bedrijf je informatie uit. Blauw zorgt er daarom voor dat bij het opzetten van een online community dat er alleen actieve deelnemers meedoen in de community. We hebben een streng selectiebeleid. Niet te streng hoor ;)

Maar we zorgen er op die manier wel voor dat bij de start van je online platform een groot deel gevuld is met creators. Mensen die er zelf lol in hebben om topics te openen, vragen te stellen, en reageren op anderen. Gemixt met contributors die met regelmaat reageren op de onderwerpen die de contributors aandragen.

Blijkt een contributor gaandeweg steeds meer een consumer te worden? Dan wordt deze vervangen door een nieuwe contributor. Zo blijft je community actief. Ook voor een langere tijd. En dat is waar het bij deze methode om draait. over een langere periode informatie te verzamelen.

Hoe meer content deelnemers creëren, hoe meer inzichten we krijgen in hoe jouw doelgroep denkt, en des te waardevoller de community is om er foresights uit te halen. En te bepalen waar jouw bedrijf zich in de toekomst op zou moeten richten om zeker te zijn van groei.

Wil je informatie over de 1e Key Success Factors: het juiste proces, lees dan

Onze Expertise Manager Marketing & Product Manager g kan je meer vertellen over onze onderzoeken en manier van werken.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Blauw Research

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter