22 december 2015, 12:57 in Marketing Technology
Adobe Tnt Digital Marketing

Egmont Publishing benut het volledige potentieel van content met ‘all-you-can-read’ concept

Adobe, partner | 22 december 2015, 12:57

De Scandinavische mediagroep Egmont Publishing creëert en distribueert een brede diversiteit aan content variërend van film, TV, magazines, boeken, educatieve materialen, streaming diensten, apps en games. In Denemarken is Egmont Publishing de op een na grootste uitgever van magazines met vier wekelijkse magazines, tien maandelijkse magazines, acht kinderbladen en online uitgaven van de meeste titels. De mediagroep biedt ook diverse digitale magazines.

Net als veel andere uitgevers wereldwijd, kreeg Egmont Publishing te maken met een geleidelijke afname van het aantal abonnees. In Denemarken nam de totale markt van zakelijke magazines tussen 2008 en 2011 af met maar liefst 23 procent. Het gevolg was dat het aantal lezers van het populairste wekelijkse magazine van Egmont Publishing met 15% afnam in 2014. Om te anticiperen op deze marktontwikkeling besloot Egmont Publishing om hun verdienmodel te innoveren. Met de nieuwe aanpak willen zij inspelen op het veranderende klantgedrag en gebruikers meer flexibiliteit bieden. Daarom ontwikkelde Egmont Publishing het ‘all-you-can-read’ concept als digitale oplossing genaamd Flipp. 

Flipp is een content platform dat beschikbaar is op Android en iOS. Het platform biedt veertig verschillende titels (twintig Deense en zeventien Zweedse/Noorse titels) met twaalf uitgaven van iedere Deense publicatie en zes uitgaves per jaar van alle buitenlandse publicaties. Iedere abonnee kan vier profielen aanmaken en iedere gebruiker kan tot vijf verschillende devices gebruiken. Het content platform stelt gebruikers bovendien in staat om eenvoudig content te zoeken en te bookmarken. Flipp biedt een gedifferentieerd prijsmodel waarbij er korting wordt gegeven aan bestaande abonnees van de print publicaties. De algemene abonnementskosten voor Flipp zijn €13,20 per maand en voor print-abonnees zijn de maandelijkse abonnementskosten €5,50. Egmont Publishing besloot om de abonnementen via hun eigen Flipp-website te verkopen omdat hiermee directe communicatie met de abonnees mogelijk is en het winstgevender is dat het verspreiden van de Flipp app in de verschillende app stores.

Adobe Digital Publishing Suite vormt het centrale hart van het platform. PDF-versies van de print magazines worden in Adobe DPS opgeslagen via InstantDPS van Pubbly. Zowel de backend van Flipp als de Flipp app zelf zijn verbonden met Adobe DPS. Dit zorgt ervoor dat Egmont Publishing de aangeboden content snel kan vernieuwen. 

De Flipp app is recent geïntroduceerd en hierdoor is het nog te vroeg om het succes van de app en de impact van deze innovatie op de omzet te bepalen. De belangrijkste voordelen van deze nieuwe benadering zijn het terugwinnen en het behoud van abonnees van de print-publicaties. De resultaten van een vergelijkbaar initiatief in Noorwegen laten zien dat een dergelijk content platform ervoor zorgt dat kopers eerder hun print-abonnement vernieuwen vanwege de forse korting die dit oplevert. Flipp biedt Egmont Publishing ook de mogelijkheid om nieuwe klanten kennis te laten maken met nieuwe magazines. Het concept biedt bovendien nieuwe mogelijkheden voor partnerships. Er zijn diverse partnerships die bijdragen aan de omzet. Denk hierbij aan telecom aanbieders die hun klanten bundels van digitale magazines aan bieden om de klanttevredenheid te verhogen, retailers die cadeaukaarten verkopen en partners die korting bieden aan hun klanten. 

De volgende stap voor Flipp is om meer interactieve content en advertenties te bieden. Egmont Publishing wil het ook eenvoudiger maken voor gebruikers om content te delen. In 2016 introduceert Egmont Publishing enkele nieuwe concepten door de functionaliteit van Adobe DPS 2015 nog beter te benutten in combinatie met InstantDPS. Egmont Publishing wil specifieke niche doelgroepen aanspreken met content van meerdere bronnen (eigen content en content curatie). Hiermee kan het aantal lezers worden uitgebreid en het biedt nieuwe mogelijkheden voor samenwerking met partners. Daarnaast wil Egmont Publishing ook doelgroepen gaan benaderen op basis van specifieke interesses en micro-betalingen mogelijk gaan maken om nieuwe Flipp-gebruikers aan te trekken. Met de introductie van Flipp heeft Egmont Publishing een stevige basis voor de toekomst.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar