Een succesvolle marketingcampagne is een oneindige cyclus van veranderingen

Adobe, partner | 11 juni 2015, 17:52

Marketing is geen momentopname. Succesvolle marketing is een proces dat wordt gevormd door het continu testen, uitproberen en verbeteren van de marketing-aanpak. Ongeacht het landschap, de branche of de KPI&;s van de campagne. Het is een evolutie waarin de campagne groeit en zich aanpast als antwoord op de veranderende behoeften van de verschillende doelgroepen.

Op het eind april was de evolutie van marketing en marketingcampagnes een integraal onderwerp binnen het overkoepelende thema: het opnieuw uitvinden van marketing op initiatief van marketeers. Uit het onderzoek blijkt dat twee derde van de marketeers verwacht dat hun baan gaat veranderen. De nieuwe marketeer zou meer risico&;s moeten nemen in hun marketingcampagnes en nieuwe technologie moeten toepassen om hun campagnes succesvoller te maken. Hieruit blijkt dat ook binnen het vakgebied het idee leeft dat marketing een doorlopend proces is.

Marketeers zijn steeds op zoek naar mogelijkheden om de marketingstrategie te verbeteren. Wanneer we de marketingaanpak van een jaar geleden vergelijken met de marketing van nu, dan zien we dat marketeers de focus hebben verlegd naar geïndividualiseerde klantervaring, het bieden van context en personalisatie. Data-gedreven marketing is sindsdien verdubbeld en vier op de vijf marketeers maken frequent gebruik van data bij hun werkzaamheden. Een jaar geleden maakte slechts een op de drie marketeers gebruik van data. De wil om de klant van relevante informatie te voorzien, ligt aan deze verandering ten grondslag.

Tijdens het Summit kwam de constante evolutie marketing in verschillende sessies aan bod. Bij de sessies over mobile-first design, IoT, neuromarketing en geautomatiseerde personalisatie werd bijvoorbeeld de noodzaak uitgesproken om klanten op een andere manier aan te spreken. Er moeten merkervaringen worden gecreëerd die relevanter zijn voor de klant. Door het blijven evalueren van de marketingopzet, kunnen marketeers bepalen wat er nodig is om klanten aan het merk te binden. Als het uiteindelijk lukt om klantloyaliteit te creëren, dan is het absolute doel bereikt. Dat is echter niet haalbaar als je niet de marketingaanpak blijft vernieuwen.

Het opnieuw uitvinden van een marketingcampagne start met het in kaart brengen van de doelgroep, de kanalen die beschikbaar zijn en het analyseren van actuele data. Met Adobe Marketing Cloud kunnen marketeers marketingcampagnes optimaliseren en veranderen naar op basis van de actuele behoeften van die klant. De marketeer verzamelt data, zorgt voor interactie met de klant, converteert, rapporteert en analyseert. De dag daarna begint de cyclus opnieuw, rekening houdend met iedere subtiele veranderingen in de behoeften van de klant. Een proces zonder einde, want ook succesvolle marketingcampagnes moeten voortdurend geoptimaliseerd worden.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar