door Abovo Media, partner | 22 augustus 2017, 12:41 in

De uitdagingen van kidsmarketing

Abovo Media, partner | 22 augustus 2017, 12:41

De resultaten van de NOM Kids monitor 2017 zijn gepubliceerd. Het onderzoek verschaft meer inzichten in het mediagebruik van kinderen in de categorie 6–12 jaar. De resultaten zijn niet heel verrassend; de vraag is wat adverteerders en bureaus met deze nieuwe informatie kunnen.

Kinderen en marketing, het blijft een onderwerp van discussie. Het woud aan regels en richtlijnen groeit, waardoor kidsmarketing steeds meer uitdagingen met zich mee brengt. Onderzoek uitgevoerd door de advertising lobby in de UK wijst uit dat kinderen tot 12 jaar de commerciële intentie van reclameboodschappen niet begrijpen. In sommige landen (Zweden, Noorwegen) is kidsmarketing tot 12 jaar zelfs helemaal verboden.

Het online (re)targeten van kinderen is in veel landen ook al niet toegestaan, in Nederland buigen diverse organisaties zich hier nog over. Regelgeving rond de Kinder- en jeugdreclamecode en de Reclamecode Social Media zijn nu ook doorgetrokken naar influencermarketing. Vloggers mogen dus geen reclame maken voor kinderen onder de 12 jaar.

NOM Kids monitor 2017 – De cijfers

WhatsApp
35% van de onderzochte doelgroep is actief op WhatsApp. Op WhatsApp kun je (nog) niet adverteren. Mediatechnisch kunnen we hier nog weinig mee, maar we kunnen klanten wel adviseren hoe WhatsApp ingezet kan worden als communicatiemedium.

Facebook & Instagram
43% zit af en toe tot vaak op Facebook en Instagram. Hier kun je geweldig targeten op (o.a.) leeftijd. Echter, voor een Facebook-account moet je 13 jaar oud zijn en het is onduidelijk hoeveel kinderen een (op leeftijd) fake-account hebben. Nog steeds lastig om je marketingeuro hierop in te zetten.

YouTube
91% zit af en toe of regelmatig op YouTube, maar YouTube heeft geen cijfers beschikbaar over deze leeftijdscategorie. Specifiek op deze leeftijdscategorie adverteren is dus niet mogelijk op YouTube. Wel kan er gekeken worden naar affiniteit (muziek, gaming) en interessegebieden (make-up, huisdieren) of een inschatting van de vloggerfanbase.

Tv
97% van de kinderen kijkt tv, gemiddeld 10,9 uur per week. De tv is nog steeds het meest gebruikte apparaat, op de voet gevolgd door de tablet en laptop. Als je iets inzoomt op tv worden zenders als Zapp, Nickelodeon, Zappelin zeer goed bekeken en is adverteren hier een logische zet. Kinderen zijn dus goed te bereiken via tv. Wat niet is onderzocht is of ze op meerdere schermen actief zijn op dat moment, wat weer een effect heeft op de aandacht.

Als tegenbeweging zijn kindvriendelijke omgevingen en applicaties zoals YouTube Kids en de Nick App gelanceerd. YouTube Kids werkt met een whitelist en advertenties worden hier scherp in de gaten gehouden. Ouders kunnen hun kinderen hier met een gerust hart op laten consumeren. Een interessante toevoeging dus, maar het blijft een lastige opgave om kinderen effectief en meetbaar te bereiken. Uiteraard zijn én blijven onze mediaspecialisten op de hoogte van deze uitdagingen en kunnen wij u prima adviseren wanneer u deze doelgroep zo efficiënt en effectief mogelijk wilt bereiken.

Michael Luttik,
Strateeg bij Abovo Media

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Abovo Media

Partner

Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter