Werkloze art director bezorgt gepersonaliseerde bloody mary’s bij reclamebureaus

Claartje Vogel, redactie | 26 april 2017, 13:37

Jessica Stahl wil op deze manier de aandacht trekken van potentiële werkgevers

De Amerikaanse art director Jessica Stahl was het zat om sollicitatiebrieven te schrijven. Ze bedacht een creatievere om onder de aandacht van potentiële werkgevers te komen: ze maakte persoonlijke cocktails voor creative directors en bezorgde die zelf bij het bureau.

7AM & Sunny, Eyes Wied Open en Anom-alary
Ze maakte vijf verschillende bloody marys, tomaat-wodkacocktails die officieus bekend staan als 'remedie' tegen een kater (of het echt werkt en of het verstandig is om je kater te bestrijden met meer alcohol, valt te betwijfelen). Ieder Bloody is vernoemd naar een Amsterdams bureau. Zo maakte ze de 7AM & Sunny voor bureau 72andsunny, de Eyes Wied Open voor Wieden+kennedy en Anom-alary voor Anomaly.

'Laten zien wat ik kan'
Stahl: ‘Het duurt een stuk langer dan verwacht om werk te vinden in Amsterdam, zeker omdat ik nog niet zoveel mensen ken. Ik besloot te stoppen met mails sturen en te doen waar ik van houd: dingen maken. Het doel van dit project is iets waardevols geven aan creatieve directies en tegelijkertijd laten zien wat ik in mijn mars heb. Uiteindelijk hoop ik zo een baan te vinden.’

Drinkgewoontes van Nederlandse creatieven
De Amerikaanse kwam op het idee voor de bloody mary’s door eens goed te kijken naar de drinkgewoontes van Nederlandse creatieven. Stahl: ‘Ik zag een probleem: ze houden van borrelen, maar brainstormen met een kater is geen pretje. Ik ontdekte dat de klassieke katerremedie, de bloody mary, in Amsterdam niet zo bekend is. Ik ben niet alleen creatief, maar ook goed in cocktails mixen. Zo ontstond het idee voor de actie ‘Bloody Creative’.’

Ze verdiepte zich in de cultuur, het werk en de geschiedenis van ieder bureau en maakte op basis daarvan een persoonlijke bloodymarymix. ‘180 Amsterdam is bijvoorbeeld gevestigd in een oud pand van de Nederlandse Oost-Indische Compagnie. Daarom kreeg hun drankje een Indonesische twist.’

Van verpakking tot website
Behalve de mixdrankjes, ontwierp ze de verpakking (apothekersflesjes) en een online campagne met foto’s, stop-motion-animatie, een Instagramaccount en een website getbloodycreative.com. Stahl: ‘Het was een ‘one-woman show’, ik heb alles zelf gedaan. Het was een enorme uitdaging, maar dit maakte het project ook heel interessant en leerzaam.’

 

 

Uitgenodigd voor gesprekken
Afgelopen dinsdag bezorgde ze de cocktails persoonlijk bij de bureaus. ‘De reacties waren heel positief’, vertelt ze. ‘Ik ben zelfs uitgenodigd voor een aantal gesprekken.’

Foto: Martin Peters Ginsborg (uitvoerend creatief directeur) en Jordan Shevell (hoofd design) van Anomaly met hun cocktail. Stahl: ‘De Anomalary is een bloody mary met een subtiele hint van geroosterde knoflook. De zwarte kleur komt van inktvisinkt.’

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items bloody creative cocktails Vacature

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events