Merk & Strategie

Unilever wil geen prooi zijn en onderzoekt hoe het sneller waarde kan creëren voor aandeelhouders

Redactie | 22 februari 2017, 15:13

Volgens Unilever hebben de gebeurtenissen van de afgelopen week duidelijk gemaakt dat zo'n onderzoek noodzakelijk is.

Unilever gaat grondig onderzoeken welke opties het heeft om sneller waarde te creëren voor zijn aandeelhouders dan nu het geval is. Dat liet het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern woensdag weten.

Volgens Unilever hebben de gebeurtenissen van de afgelopen week duidelijk gemaakt dat zo'n onderzoek noodzakelijk is. Het bedrijf ontving een ongevraagd overnamebod van zijn Amerikaanse branchegenoot Kraft Heinz. Hoewel het bod werd afgewezen en vervolgens ingetrokken, reageerden beleggers wel enthousiast.

Onduidelijk is welke mogelijkheden Unilever precies ziet om aan te tonen dat het meer waard is dan de omgerekend ruim 134 miljard euro die Kraft Heinz bereid was op tafel te leggen. Een woordvoerster van het bedrijf kon desgevraagd geen nadere toelichting geven.

Analisten en ontevreden aandeelhouders hebben Unilever in het verleden herhaaldelijk opgeroepen zich op te splitsen of te specialiseren. Er zou weinig synergie bestaan tussen de activiteiten op het gebied van verzorgings-, schoonmaak- en voedingsmiddelen. Tot dusver gaf het concern daar evenwel geen gehoor aan.

Unilever verwacht het onderzoek begin april af te ronden en zal daarna met de resultaten naar buiten treden. Op de beurs in Amsterdam werd de mededeling met instemming ontvangen. Het aandeel Unilever schoot ruim 3 procent omhoog.

Nu Kraft Heinz zijn overnamevoorstel van tafel heeft gehaald, mag het volgens de Britse beursregels de eerstvolgende zes maanden geen nieuwe toenaderingspoging doen. Alleen als Unilever ermee instemt, of als een andere partij eerst een bod doet, kan daarvan worden afgeweken.

Bron: ANP

Over de auteur

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Helmer Molenaar

(22 februari 2017, 22:07)
Welke opties zijn er nog over naast het halveren van product en verpakking on de noemer geconcentreerd, het acquireren van merken die wel een ziel hebben en verkoop middels prijsacties kunstmatig hoog houden?
Avatar

Mike van der Zaal

(24 februari 2017, 15:48)
http://woordvoerdersetc.nl/presentatietraining/
Hoe heeft Kraft Heinz het voor elkaar gekregen in een positie te komen waar het mogelijk is een bedrijf over te nemen dat 3 a 4 keer zo groot is?
Dan zou Unilever meer waard moeten kunnen zijn lijkt me.

Gerelateerde items Unilever kraft heinz Overnameprooi

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events