MobileMarketing.nl

Tijdschriften steeds vaker op tablet gelezen

Elsbeth Eilander, redactie | 1 juli 2014, 9:36

13% van de Nederlanders bladert inmiddels door een digitaal tijdschrift.

In 3 jaar tijd is het lezen van tijdschriften op een tablet gestegen van 2% naar 13%. Zo blijkt uit de resultaten van de nieuwste versie van het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van GfK.

Het onderzoek is onder meer in samenwerking met Magazines.nl uitgevoerd en verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten.

Bij de smartphone is een stabilisatie zichtbaar. 9 procent van de Nederlanders leest tijdschriften op de smartphone.

Andere bladen
55 procent van de digitale tijdschriftlezers leest digitaal echter andere bladen dan de papieren versie. Een ruime meerderheid (79 procent) geeft aan evenveel of meer verschillende titels te zijn gaan lezen sinds ze tijdschriften digitaal lezen. Van alle consumenten die tijdschriften via de tablet lezen (app/website/pdf), koopt 14 procent wel eens een nummer op dit apparaat.

De tijd die consumenten besteden aan het digitaal lezen van tijdschriften neemt toe. Per week wordt 31 minuten besteed aan het digitaal lezen van tijdschriften. Dit was een jaar eerder nog 22 minuten (juni 2013 vs juni 2014).

Verantwoording
Aan het onderzoek hebben 1008 Nederlanders meegewerkt van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet. De steekproef is representatief voor 13.060.000 internetters. Het onderzoek wordt 2 keer per jaar uitgevoerd. De meting van juni 2014 is de zevende editie van het onderzoek.

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (4)

Comment author avatar
Avatar

hans perukel

(1 juli 2014, 14:16)
De kop van dit artikel lijkt in tegenspraak te zijn met de copy. Van de 13% Nederlanders die (wel eens) een digischrift bekijken zijn er 2 alinea's later maar 9% over. 79% van de enqueteerden liegt want zegt meer bladen (IRL/digi) te lezen terwijl de officiele oplagecijfers alleen maar zakken. Dan de kale waarheid: van alle (lees 9%) van de weleens lezers koopt 14% (van die 9%) wel eens een nummer. Tel uit je winst.
Brrr, het valt niet mee om hier vrolijk van te worden.
Avatar

hans perukel

(2 juli 2014, 14:53)
Elise, dan is het nog steeds geen verhaal om vrolijk van te worden. Ik verbaas me steeds over de insteek om 'magazines' naar digitaal te brengen. Dat gaat er steeds vanuit dat 'magazines' een vorm zijn die het verdienen om een digitale vorm te krijgen. De cijfers wijzen dat niet uit. Het hele onderzoek heeft het karakter van een zelfverstopt paasei waar vervolgens iedereen omheen staat te juichen.

Gerelateerde items Tablet Digitale Tijdschriften

Meer in channel MobileMarketing.nl

Meer in channel Marketing Technology

Volg ons


Van onze partners

Populaire blogs

Adfo Events