Marketing Technology

SBS bouwt met 'Is this love' voort op leest Utopia

Redactie | 26 september 2014, 14:44

SBS start in het najaar met Talpa een nieuw crossmediaal programma: Is This Love? Het nieuwe format borduurt voort op de succesfactoren van Utopia.

Dave Kroon, directeur SBS Media Solutions gaf op iMMovator’s Cross Media Café van 23 september een kijkje in de keuken van Utopia en een sneak preview van het nog te lanceren programma Is this Love?

De samenwerking tussen Sanoma, productiehuis Talpa en SBS begint volgens Dave Kroon vruchten af te werpen. “We weten elkaar goed te vinden, waardoor we adverteerders steeds meer oplossingen kunnen bieden.” Daarnaast kunnen we in het najaar ook meer crossovers verwachten tussen de bladen van Sanoma en de programma’s op SBS. Zo komt er een kookprogramma met Libelle en wordt er eind september gestart met uitbreiding van het concept VT Wonen. Naast in print en online krijgt dit merk een eigen tv-programma.

Het lineaire aanbod en het kijkbereik staan niet langer voorop bij SBS. SBS wil interactie met de consument. De kijker wordt steeds meer centraal gesteld. “We willen formats aanbieden waarmee we maximaal kunnen inzetten op vijf touchpoints: televisie, digital, events, retail en partners.”

Utopia: van eyeballs naar loyaliteit
was een succesvolle case. SBS probeert de kijker zoveel mogelijk te betrekken en daarmee de loyaliteit te verhogen. Naast het tv-programma wil SBS nog veel meer informatie geven via de website, events en via hun partners, zoals Hornbach. Belangrijk is dat kijkers ook een interactie aangaan met het programma, ze kunnen bijvoorbeeld meebeslissen over het verloop van het reality programma. Daardoor krijgen ze een sterkere band met het programma. Van eyeballs naar dialoog, naar loyaliteit. 

Na een langzame start wist SBS met die aanpak het marktaandeel van Utopia te verhogen van 6% naar 18%. Momenteel is het marktaandeel 12,5%. Kroon vind zelf dat dit een knappe prestatie is gezien de zware concurrentie op de andere zenders in het tijdslot van 19.30-20.00 uur, waaronder DWDD en RTLNieuws. Digitaal laat de betrokkenheid van de consument zich in cijfers uitdrukken met o.a. 450 duizend gedownloade apps, 80 duizend unieke browser-bezoeken per dag, 200 miljoen gestarte streams en 100 duizend Facebookfans.

Ook over de samenwerking met Hornbach is Kroon erg te spreken. Als je nu de Hornbach binnenloopt dat kun je daar een Utopia-hoek vinden waar je onder andere de Utopia gereedschap starterskit kunt kopen. Op die manier wordt het verhaal van Utopia, wat begint op tv, doorvertaald naar retail.

Is this Love?
SBS wil de Utopia-formule dit najaar verder uitbouwen met het nieuwe datingprogramma ;Is this love?&;; een format waarbij zes singles samenwonen in een prachtig landhuis en op zoek gaan naar een levenspartner. Ook singles van buitenaf mogen reageren. Kijkers worden op een actieve manier betrokken bij het selectieproces. Zo kunnen ze de singles laten weten of hun date in hun ogen echte liefde is.

Met 2,8 miljoen Nederlandse singles, waarvan ruim 1 miljoen actieve daters, lijkt dit voor de deelnemende retailers en partners een kansrjik project. Dave Kroon geeft aan dat het huis vol staat met elektronica en mooi is ingericht…

Hieronder het videoverslag van de presentatie van Dave Kroon.

Media Café Coming Soon

 

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Anonymous

(31 mei 2015, 11:27)
SBS kan alleen maar slecht stelen en heeft totaal geen innovatie als het om maken van goede programma's gaat. Ze denken beter te kunnen zodra ze beginnen om een bestaand format te vernaggelen met overdreven presentatoren waarvan de de achterste tong wordt afgesneden om beter te spuwen omdat de zachte G direct wordt verbannen. Het lijkt wel een sekte slechte stelers die op andermans succes nog wat kruimels probeert te scoren. Ze moeten zich schamen

Gerelateerde items Utopia Talpa Sbs

Meer in channel Marketing Technology

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events