Merk & Strategie

Robert Bohemen doet een Bijenkorfje: Blokker komt met 'Dolle Dagen'

Roderick Mirande, redactie | 22 september 2016, 12:39

Jarenlang voerde de Bijenkorf het succesvolle aanbiedingencircus 'Drie Dwaze Dagen'. Robert Bohemen, vroeger CMO bij Bijenkorf, nam het idee mee naar Blokker.

Blokker start met Dolle Dagen en zegt hiermee in het gat te stappen dat de Drie Dwaze Dagen en het Prijzencircus achter hebben gelaten. Tijdens Dolle Dagen zijn er speciaal ingekochte producten, extra aanbiedingen op topproducten en kortingen op productgroepen in de winkel én online. Blokker: &;Dit is de grootste actie ooit bij Blokker met ruim 1.000 artikelen tegen scherpe prijzen.&; (Lees de online folder .)

Een saillant gegeven is dat de formule (bijna) één op één is overgenomen door van de Bijenkorf door de CMO van Blokker, Robert Bohemen. Hij verruilde de Bijenkorf eind 2015 voor Blokker. Het grootste verschil is dat de Dolle Dagen van Blokker acht dagen duurt en niet drie, zoals bij de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf, die in de volksmond overigens bekend stonden als de ‘&;.

 

Stem op de poll &;Lijken de &;Dolle Dagen&; van Blokker niet te veel op de vroegere "Drie Dwaze Dagen" van de Bijenkorf?&;

 

180 aanbiedingen
Blokker zegt uit onderzoek van Motivaction* te weten dat ruim de helft van de Nederlanders die bekend zijn met de acties Drie Dwaze Dagen en het Prijzencircus, deze dagen mist. Blokker: &;Van deze respondenten ziet maar liefst 61 procent graag dat Blokker een dergelijke actie gaat organiseren. Daartoe introduceert Blokker nu het spraakmakend prijsevenement Dolle Dagen.&; Het zou de grootste actie ooit bij Blokker zijn: &;Meer dan 180 aanbiedingen, ruim 1.000 artikelen tegen de scherpste prijzen.&;

Lees een uitgebreid interview met Robert Bohemen (Tijdschrift voor Marketing /08), waarin hij onder meer zegt: &;Je hoeft niet alles met grote letters te behangen. Door niet zwaar op actie actie actie te gaan zitten, geven we het product een belangrijkere rol.&; (Premium content.)

 

Toelichting
Bohemen zegt in een toelichting dat retail slim ondernemen is, en inspelen op de wensen van klanten en kansen in de markt. Bohemen: &;De eerste Dolle Dagen staan voor bijzonder assortiment, speciaal ingekocht. En we introduceren maar liefst 24 nieuwe merken. Vernieuwing staat bij Dolle Dagen voorop. Het onderzoek van Motivaction bewijst dat er behoefte is aan dit soort grote acties. Naast dat mensen het leuk vinden dat we dit organiseren, geeft 59 procent aan ook te komen. Blokker reageert daarmee snel op de veranderende marktomstandigheden. We verheugen ons dan ook op deze eerste Blokker editie van Dolle Dagen.&;

Dolle Dagen bij Blokker
Dolle Dagen start op woensdag 28 september om 8.00 uur in alle Blokker-winkels en duurt tot en met woensdag 5 oktober. Alle Blokker-winkels in Nederland nemen deel aan de Dolle Dagen en de dolle aanbiedingen zijn verkrijgbaar in de winkels, de webshop én in de kiosk, het online bestelpunt in de winkel. Op zaterdag 1 oktober worden nieuwe producten toegevoegd aan het Dolle Dagen assortiment. Tijdens Dolle Dagen zijn er ruim 1.000 aanbiedingen van producten uit het populaire basisassortiment én van topmerken, waaronder Jamie Oliver, Joseph Joseph, Bodum, Philips, Remington, Royal Doulton, en Simple Human. Nieuwe merken die tijdens Dolle Dagen worden geïntroduceerd zijn o.a. Bialetti, Rösle en Sambonet. Branchevreemde producten zijn een leaseauto en de inhuur van schoonmaakhulp.Spraakmakende aanbiedingen zijn een Philips Espresso apparaat, BK pannenset en de NutriNinja blender. En speciaal voor Dolle Dagen is er de unieke knuffel Dollie. De speciale actieboekjes met aanbiedingen zijn op Blokker.nl te bekijken en worden ook in een oplage van 6 miljoen huis aan huis verspreid, zodat consumenten voorbereid hun slag kunnen slaan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 60%  actieboekjes gebruikt om zich te oriënteren op prijsevenementen. Vandaag start de campagne online en vanaf zaterdag 24 september zal deze ook op radio en tv verschijnen.

* Het onderzoek is in september uitgezet door Motivaction onder representatieve steekproef van ruim 750 Nederlanders.

 

Credits
Verantwoordelijk bij Blokker: Robert Bohemen & Esther Spaans
Verantwoordelijk concept bij VBAT: Mark van Egmond & Thea Bakker
Verantwoordelijk bij KSM: Ward Enckhof & Kimmi Nguyen
Creatie: Linda Boonman & John Keijzer
Director of Photography: Linda Boonman
Productie: Ward Enckhof
Muziek: Stainless Sound
Geluid: Stainless Sound

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (5)

Comment author avatar
Avatar

Stefan van Vliet

(22 september 2016, 13:46)
Goh. Creatief.
Avatar

Marcel Broek

(23 september 2016, 15:23)
Beter goed gejat dan slecht bedacht...
Avatar

Martin Mol

(23 september 2016, 20:49)
Vooral: wat een goedkoop en gemakkelijk jatwerk. Ik weet nog dat ik met art director Pat Broesder aan het freelancen was voor PMSvW/Y&R en waar de Bijenkorf klant was en Pat en ik een andere freelance klus namen voor een daklozen organisatie die een evenement hadden om geld in te zamelen. We hadden meteen De Drie Dwazen Dagen logo 1 op 1 gejat op onze poster. Volgende dag: de advocaat van de Bijenkorf met een briefje: als wij niet meteen al die posters verwijderden, nou.... minstens 10 jaar cel, zonder brood, water kon er nog net af. Wij lachen en ook schrikken als een dubbele draaideur. We hebben die daklozen meteen ingeschakeld om al die verboden posters uit Amsterdam Centrum te verwijderen. Leuk detail: dat evenement van die daklozen was extra druk bezocht. M.a.w.: wat Blokker hier flikt is neuken met een slappe plasser. Geniet er maar van, Robert.

Gerelateerde items Dolle Dagen Blokker Bijenkorf

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events