Merk & Strategie

Reclame-industrie loopt te hoop tegen verdere beperkingen op reclame

Redactie | 17 januari 2017, 14:15

Onderzoek in opdracht van World Federation of Advertisers (WFA) toont aan dat reclamegeld een aantoonbare stimulans is voor economische groei in de EU.

&;Iedere euro die aan reclame wordt besteed, voegt zeven euro toe aan het Bruto Binnenlands Product van de EU.&; Die conclusie staat in het gisteren gepubliceerde onderzoek The Value of Advertising dat is uitgevoerd Deloitte. Het EU-brede onafhankelijke onderzoek vond plaats in opdracht van de wereldwijde adverteerdersbond WFA (zeg maar de wereldwijde BVA) in samenwerking met een coalitie van Europese bureaus, exploitanten en belangenverenigingen.

Lees een meer uitgebreide toelichting van Heleen Crielaard, bestuurslid BVA.

 

Positief verhaal
De Europese reclame-industrie pleit voor een heroverweging van verdere beperkingen op reclame, zoals in de (AVMSD) en de . De (BVA), die zich aansluit bij de WFA om het nut van reclame en de economische en maatschappelijke bijdrage daarvan te onderstrepen en verdere reclamebeperkingen te heroverwegen, zegt in een toelichting dat de beperkingen op reclame veelal geen rekening houden met deze economische belangen. Heleen Crielaard, bestuurslid BVA en Senior Marketing Manager, Rabobank: &;Heel goed dat WFA dit initiatief heeft genomen om het positieve verhaal over de invloed van reclame met cijfers onderbouwd onder de aandacht te brengen. Het onderzoek toont aan dat reclame een economische factor van belang is, die een sterke bijdrage levert aan de maatschappij en de economie. Daarom roept BVA in lijn met WFA de politiek op om terughoudend te zijn met de roep om wettelijke restricties als reclameverboden, die de vrijheid van commerciële communicatie vaak onnodig inperken.&;

Werkgelegenheid
Value of Advertising is het eerste EU-brede rapport dat de economische en maatschappelijke bijdrage van reclame door cijfers onderbouwd in kaart brengt. Volgens de initiatiefnemers toont de studie het vermogen van de industrie aan om economische groei in de EU te stimuleren en een positieve bijdrage te leveren aan de werkgelegenheid.

6 miljoen banen
WFA: &;Door gebruik te maken van econometrische modellen wordt aangetoond dat de 92 miljard euro die in 2014 aan reclame is besteed in de EU, 643 miljard euro heeft toegevoegd aan het BBP van de Unie (4,6 %). Ook is de reclame-industrie goed voor bijna 6 miljoen banen in de EU (2,6% van de totale EU werkgelegenheid). Het onderzoek toont aan dat reclame innovatie stimuleert en voordelen biedt aan de consument. Reclame zorgt ervoor dat consumenten tegen lage kosten of zelfs gratis kunnen profiteren van nieuws, entertainment en communicatiemiddelen in het totale medialandschap van TV, radio en online. Ook grote sportevenementen worden mogelijk gemaakt door reclame.&;

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Avatar

Hans Veenman

(19 januari 2017, 8:20)

Ik heb nou niet de indruk dat commerciële communicatie veel 'onnodig' wordt ingeperkt. De reclamewereld is buitengewoon inventief waar het gaat om het bedenken van nieuwe manieren om consumenten tegen hun zin in zoveel mogelijk reclame door de strot te duwen. (De creativiteit wat betreft de inhoud van reclame blijft daar mijlenver bij achter).

Sportevenementen mogen dan 'mogelijk gemaakt' heten te worden door reclame, ik kijk al jaren niet meer naar voetbal en andere sporten op tv, onder meer omdat het vanwege al die reclame in beeld niet meer is om aan te zien. En heus, die sportevenementen komen er met minder reclame ook wel. Met wat minder omzet en wat minder hoge beloningen voor de spelers.

Films op commerciële televisie kijk ik ook steeds minder. Vroeger zapte ik de reclameblokken gewoon weg en ging ik wat anders doen. Sinds de opmars van 'mede-mogelijk-gemaakt-door'-reclames die onaangekondigd van het ene op het andere moment de voortgang van een film of documentaire verstoren, kijk ik steeds minder. Met wegzappen ben je haast altijd te laat en dan voel je je weer genaaid door de Heinekens, Bol.coms, Belsimpels, Thuisbezorgds etc. Dat moedigt het kijken niet aan. De omzet trouwens ook niet, want iets kopen van dergelijke firma's doe je natuurlijk niet. Dat zulke reclames tot economische groei zouden leiden, lijkt me dan ook een gedurfde veronderstelling.

De overheid dient de consument tegen zulke opdringerige zaken te beschermen. Reclame, prima, maar de consument bepaalt zelf wat hij daarvan tot zich neemt en dient daar ook de kans voor te krijgen. De regels mogen dus best wel wat verder worden aangescherpt.

Gerelateerde items WFA Bva Beperkingen op reclame

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs
Adfo Events