[Poll] Pitches moeten betaald worden, altijd!

Redactie | 7 februari 2017, 10:37

Dat past bij een volwassen branche, toch?

Jasper van Zandbeek, eigenaar van bureau Zandbeek, is , die gisteren in zijn ongenoegen over onbetaalde pitches uitte.

Welke positie je in de discussie ook inneemt, het komt voort uit een praktijk waarin pitches doorgaans niet betaald worden en ideeën gratis moeten worden aangeleverd. Bij de bakker betaal je toch ook je brood als je het meeneemt en een kopje koffie mag je in het restaurant niet voorproeven.

Om te stemmen, scroll even naar de poll onder aan dit bericht.

Kijk eerst even naar het filmpje dat het Canadese bureau Zulu Alpha Kilo maakte over deze praktijk van speculative creative bidding, waar zelfs een speciale hashtag voor is: .

Past het niet gewoon bij een volwassen branche dat we eens met vergoedingen gaan werken voor de professionals aan wie we om hun visie en ideeën vragen?

Dus: Pitches moeten betaald worden, altijd!

Over de auteur

Reacties op dit artikel (6)

Avatar

Marjel Neefjes

(7 februari 2017, 12:12)

Ik denk dat opdrachtgevers ook selectiever zullen zijn in wie ze laten pitchen, als ze mensen ervoor moeten betalen.

Avatar

Norbert

(7 februari 2017, 13:14)

Acquisitie kost geld, in alle branches. Zou niet weten waarom dat voor een reclamebureau anders zou moeten zijn.

Avatar

Mike

(7 februari 2017, 15:12)

Pitches nooit betaald laten zijn. Is allemaal geld wat niet in het eindresultaat gaat zitten. Anderzijds moeten pithcen veeeeeel minder uitgebreid zijn en met met veeeeeeel minder mensen om ons vak gezond te houden

Avatar

Alfred Knorr

(8 februari 2017, 8:15)

Natuurlijk moeten pitches worden betaald. We hebben het over een combinatie van kennis, ervaring en creativiteit. Het leveren van een offerte van 2 A4 met globale omschrijvingen is natuurlijk wat anders dan een team dat 40 uur aan een creatief concept werkt. Veel opdrachtgevers begrijpen dat ook behalve de uitschrijvers van pitches die 'gratis' als wachtwoord hebben en er later met je ideeën vandoor gaan. Daar moet je geen zaken mee willen doen.

Avatar

Pieter-Marijn van der Velden

(8 februari 2017, 10:12)
http://www.inventief.nl

Het argument van klanten waarom ze willen pitchen is dat ze onzeker zijn over wat ze krijgen. Dat is inherent aan creativiteit en de kern van ons vak. Vooraf hiervoor betalen vinden klanten 'lastig'. Maar tegenwoordig wordt na de pitch de uitvoering ook nog eens aanbesteed zodat degenen die de kosten van een pitch niet hebben 'concurrerend' kunnen aanbieden. Daarmee wordt er achteraf ook nog eens niet betaald voor creativiteit. Daarmee gaat er iets goed fout voor bureau's. In de regels voor Europese aanbestedingen is pitchen vastgelegd als 'vergelijkend advies' waarbij staat aangegeven dat hiervoor betaald moet worden. Ik vrees dat dit een minder bekende Europese regel is. Onbetaald pitchen: wij doen er niet aan mee.

Avatar

Dennis

(16 februari 2017, 9:15)

Vaak is het concept niet hetgeen waar enorm veel tijd in gaat zitten maar de doorvertaling/presentatie. Wij vonden dat in het begin onzin en besloten schetsen van het concept aan te leveren i.p.v. een concrete doorvertaling. Gevolg, we wonnen bijna niets want de klant kon daar niet doorheen kijken/durfde de gok niet te nemen. Wij vertalen nu alles meteen door en winnen veel meer pitches, maar daardoor zijn onze initiële investeringen ook toegenomen.

Gerelateerde items Pitch Poll