Merk & Strategie

Paniekvoetbal bij Blokker leidde bijna tot terugdraaien 'Nieuwste Blokker'

Redactie | 18 mei 2017, 15:04

Begin dit jaar heeft Blokker op het punt gestaan de vernieuwingsoperatie stop te zetten en het oude logo weer terug te halen.

Blokker heeft aan het begin van 2017 op het punt gestaan om 'operatie Nieuwste Blokker', een initiatief van de aan de kant gezette Robert Bohemen, stop te zetten en de oude formule weer in ere te herstellen, met logo en al. Dat meldt EenVandaag dat zich baseert op documenten die het in bezit heeft gekregen. De 'terug-naar-af-route' is uiteindelijk niet doorgezet.

Sprookje
De onrust die bijna leidden tot het terugdraaien van 'de Nieuwste Blokker', ontstond eind 2016, zo blijkt uit genoemde documenten. De resultaten van de vernieuwde formule vielen dusdanig tegen dat extra kapitaal benodigd was om de ombouwoperatie te voltooien. Het externe adviesbureau Eijsink Smeets, dat buiten medeweten van de directie om werd ingehuurd, noemde de strategie van de 'Nieuwste Blokker' 'een sprookje'.

Oude logo terug
Dat bureau adviseerde dan ook dat Blokker moest stoppen met ombouwen, zich weer vooral moest gaan richten op de winkels met het vertrouwde concept en dat zelfs het oude logo weer terug moest aan de gevels. 

Niet opgevolgd
EenVandaag meldt: 'De radicale ommezwaai zorgde voor grote spanningen in de top van het winkelbedrijf. Het advies is uiteindelijk niet opgevolgd. De vernieuwing van de Blokker-filialen wordt het komende jaar juist doorgezet.'

'Verdienste van de strategie'
Blokker-woordvoerder Sandra Maas zei in februari tegen Marketing Online dat er absoluut geen sprake van was dat de nieuwe formule zou worden stopgezet. De dramatische situatie waarin de uitrol zich ontwikkelde werd door Maas met de mantel der liefde bedekt. Ze zei destijds: 'De Nieuwste Blokker en het eigen huismerk hebben veel nieuwe bezoekers aangetrokken. Die vernieuwing en innovatie is een verdienste geweest van de strategie. Tegelijkertijd brengt onze analyse naar boven dat een aantal producten gemist worden door onze klanten.’

Nog ziek?
Marketingman Robert Bohemen, die een cruciale rol had in het uitdenken en uitrollen van de strategie, is nadat de paniek was uitgebroken aan de kant gezet. Maas meldde in februari dat hij ziek thuis zit. Of hij op het moment nog in dienst is bij Blokker is niet bekend. Op vragen wordt op dit ogenblik niet ingegaan door Blokker.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Blokker

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events