Onderzoek: behandel tablets als apart kanaal

Elsbeth Eilander, redactie | 21 mei 2012, 10:46

Gaat de tablet de smartphone inhalen? Volgens Adobe groeit het online gebruik van de tablet explosief, veel sneller dan dat van smartphone.

Bezoek- en engagementcijfers verschillen sterk als je kijkt naar tablet-, smartphone- of pc-gebruik. Tabletbezoek groeit daarbij 10 keer zo snel traffic naar smartphones. Zo onderzocht Adobe.

Volgens Adobe’s zullen tablets begin 2013 zelfs meer traffic genereren dan smartphones, en naar een aandeel groeien van 10 procent van de totale websitetraffic in 2014.

Consumenten ervaren bij tabletgebruik dezelfde engagement als wanneer ze een pc gebruiken. Toch gebruiken ze nog driemaal zo vaak een pc als een tablet.

Volgens de onderzoekers laten de resultaten zien dat tablets zich ontwikkeld hebben tot een geheel eigen kanaal dat erg verschilt van mobile. Zo kunnen apps een waardevol onderdeel zijn van een mobiele strategie, maar hebben bedrijven bij tablets meer aan het optimaliseren van mobiele webpagina. Marketeers zouden hier rekening mee moeten houden wanneer ze een mobiele strategie uitstippelen, aldus de onderzoekers.

Austin Bankhead (Adobe) legt de groei van tablets uit: ‘We bevinden ons op het topje van de ‘cloud-computing ijsberg’. ‘Je hebt nu toegang tot een lichtgewicht en makkelijk te gebruiken tablet, terwijl je ongelimiteerd data kunt bewaren in de cloud. Je hebt geen zware laptop meer nodig.’

Volgens het onderzoek gebruiken vooral Europeanen tablets. Duitsers bijvoorbeeld vertonen de meeste engagement en geven nu al de voorkeur aan tablets boven pc’s.

Voor het onderzoek keek Adobe naar 23 miljard bezoeken aan de websites van 325 bedrijven uit Noord-Amerika, West-Europa en Azië.

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Tablet Smartphone Adobe