`Nederlanders niet zo recensieschrijverig`

Kari-Anne Fygi, redactie | 21 december 2011, 14:47

Nederlanders schrijven bij een aankoop van een product of dienst minder vaak online reviews in vergelijking met andere Europeanen. Zo blijkt uit het jaarlijkse EuroPNstyles onderzoek van Porter Novelli.

In Europa zijn het vooral de Duitsers die een online review schrijven. Een ruime meerderheid van de Nederlanders leest wel online recensies, maar slechts één op de vijf Nederlanders vertrouwt ze.

Van de Nederlanders die van plan zijn om iets te kopen dat duurder is dan 50 euro, leest gemiddeld de helft (51 procent) soms een online recensie voordat men de aankoop doet.

Meer dan één op de vier (27 procent) leest zelfs vaak online reviews. Maar zèlf reviews schrijven doet de Nederlander in vergelijking tot andere landen een stuk minder. 57 procent schrijft online recensies als ze een goede aankoop hebben gedaan. De Belgen en Fransen volgen op de voet (beiden 55 procent).

Van de Europeanen zijn het vooral de Duitsers die de leiding nemen als online critici. Bijna driekwart (73 procent) van de Duitsers schrijft een online review als ze de aankoop goed vinden en 71 procent als ze de aankoop slecht vinden.
Nederlanders schrijven iets vaker negatief (59 procent) dan positief (57 procent).

Deze verhouding is in veel van de onderzochte Europese landen terug te zien. Online reviews worden nog altijd vaker op product- of reviewsites gedaan dan op fanpagina’s van merken op sociale netwerken.

Online ratings
Ondanks het grote percentage Nederlanders dat een review leest (78 procent) hecht maar 20 procent waarde aan deze online recensies. Dit is echter nog altijd meer dan het vertrouwen in informatie van bedrijfs- of productwebsites (13 procent).

Opvallend is dat Nederlanders juist wel weer iets gevoeliger zijn voor online ratings (rapportcijfers). 49 procent van de Nederlanders gelooft dat hoe meer mensen een product beoordelen met een cijfer, des te geloofwaardiger het gemiddelde cijfer van een online rating is. Duitsers en Belgen volgen met respectievelijk 43 procent en 42 procent.

Nederlanders delen niet zoveel
Van de onderzochte landen delen Nederlanders het minst content op fanpagina’s van merken op sociale netwerken: 23 procent. De koplopers: Spanjaarden (55 procent), Duitsers en Fransen (51 procent) zijn hier actiever in. Net als de rest van de ondervraagde Europeanen wordt het merendeel van de Nederlanders niet getriggerd door ‘likes’ van vrienden om een product te kopen.

Slechts 14 procent is eerder geneigd een product te kopen wanneer vrienden die ‘liken’ of aanbevelen op fanpagina’s van merken op sociale netwerken. Dit gebeurt iets vaker in Spanje (19 procent) en Frankrijk (17 procent). In Europa blijken aanbevelingen van vrienden meer invloed te hebben op de aankoop dan aanbevelingen van bedrijven waar men zèlf fan van is.

Porter Novelli ondervroeg 10.000 consumenten.

Over de auteur

Kari-Anne Fygi
Journalist, blogger, eindredacteur van Tijdschrift voor Marketing & Adformatie (Adfo Groep). Lees meer over Kari-Anne Fygi

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Volg ons


Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events