Merk & Strategie

Jumbo stopt kopjes en kontjes van afgedankte tomaten in nieuwe ketchup

Redactie | 19 mei 2017, 11:41

De supermarktketen werkt samen met de Verspillingsfabriek om voedselverspilling te verminderen.

Jumbo en de Verspillingsfabriek brengen drie soorten verse ketchups van ‘geredde tomaten’ op de markt. De drie smaakmakers tomaten-, curry- en BBQ-ketchup staan vanaf deze week in het koelversschap van Jumbo. Jumbo zegt dat het met de introductie van deze drie ketchups ‘verder invulling aan haar ambitie de voedselverspilling in de keten terug te dringen’ geeft.

De nieuwe ketchups komen uit het Jumbo Innovatie Lab en zijn mede gemaakt door chef-kok Ton Verhaar. In het Innovatie Lab ontwikkelt de supermarktketen samen met leveranciers nieuwe, innovatieve producten.

Minder suiker en zout
Ed van de Weerd, commercieel directeur van Jumbo: ‘We hebben recepturen gebruikt die veel minder suiker en zout bevatten.’

In de Verspillingsfabiek worden producten gebruikt die niet meer geschikt zijn om te verkopen, maar nog wel geschikt voor consumptie zijn.

Bij Jumbo is het terugdringen van voedselverspilling een belangrijk thema binnen haar duurzaamheidsbeleid. Jumbo wil geen eetbaar voedsel weggooien en ontwikkelt verschillende activiteiten om voedselverspilling in de keten, binnen haar organisatie en bij de klant thuis te verminderen. Zo introduceert Jumbo dit jaar verschillende producten van reststromen.

Directeur Bob Hutten begon in 2016 met zijn fabriek om ‘voedsel dat telers, groenteverwerkers, hamburgerketens en andere aanbieders niet meer willen', tot bruikbare nieuwe producten om te toveren.

Hutten over de samenwerking met Jumbo:’ Zo zorgen we er samen voor dat de consument gaat nadenken over het thema voedselverspilling en een bewuste keuze kan maken uit eerlijke producten met een minimale milieu-impact’.

Inkopers staan nog niet allemaal in de rij
Zoals op de site van het programma The Monitor is te lezen: ‘De ambitie van Hutten is om zo’n 100 ton overtollig voedsel per week te verwerken tot soepen, sauzen, stoofschotels, appelcompote en goulash. De producten van De Verspillingsfabriek moeten daarna hun weg vinden naar supermarkten, bedrijfsrestaurants, ziekenhuizen en verzorgingsflats. Maar er zijn nog wel wat hobbels te nemen. “De inkopers van supermarkten staan nog niet allemaal in de rij om de producten van De Verspillingsfabriek af te nemen”.’ Jumbo nu dus wel.

Teun van de Keuken ging voor The Monitor op bezoek bij De Verspillingsfabriek en keek naar hoe ze daar de 'kopjes en de kontjes' van tomaten gebruiken:

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Jumbo

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Populaire blogs

Adfo Events