Insights & Trends

Grote fastfoodmerken lijden onder gezonder eetpatroon van consumenten

Elsbeth Eilander, redactie | 20 maart 2017, 12:12

McDonald’s, KFC, Subway en Domino’s zien merkwaarde flink kelderen.

Strategisch adviesbureau Brand Finance meet jaarlijks de merkwaarden van ’s werelds grootste merken, en haalt daar sublijstjes uit. Deze keer zijn de s aan de beurt.

De merkwaarden van McDonald’s, KFC, Subway, Taco Bell, Pizza Hut en Domino’s zijn naar beneden bijgesteld.

McDonald’s daalde met 9 procent, Subway met 1 procent, Taco Bell met 10 procent, Domino’s 16 procent, Pizza Hut 22 procent en KFC maar liefst met 27 procent.

Gezonde lifestyle
De ketens hebben te maken met hevige competitie in een gefragmenteerde markt. Daarnaast eten mensen steeds gezonder. Nieuwe restaurants spelen hier slim op in. Brand Finance noemt als voorbeeld Panera Bread, ook een fastfoodketen maar met een menu dat iets gezonder is dan het reguliere fastfood-aanbod. In de marketingcommunicatie wordt de nadruk gelegd op het belang van ‘clean’, natuurlijk voedsel als basis voor een vol en gezond leven:

Clean Food

De Brand Index Score groeide van 71 in 2015, naar 76 in 2016 en 80 dit jaar. Merkwaarde steeg 32 procent naar 1,9 miljard dollar.

De merkwaarde van de keten Chipotle daalde met 13 procent, mede nadat er verschillende malen salmonella, E.coli en zelfs het norovirus in de burrito’s waren ontdekt. Een mocht niets uitmaken: het bedrijf zag de winst kelderen met 75 procent, er werd 13 procent minder omgezet in 2016.

Digitaal
Een merk dat het wel goed blijft doen, is pizzaketen Papa John’s. Brand Finance denkt dat dit vooral komt door digitale innovaties: het bedrijf was een van de eerste restaurants met een online bestelmogelijkheid, in 2002. En dit jaar komt het restaurant met ‘Papa Priority’, waarbij je voorin de rij mag als je 3 dollar meer betaalt.

Nog een merk dat goed gaat: Tim Horton’s. Een van oorsprong Canadese koffieketen die koffie voor een redelijke prijs verkoopt. De merkwaarde steeg met 45 procent, en daarmee bewijst het merk dat er toch een grote groep consumenten is die liever redelijk smakende, goedkope  koffie drinkt dan premium koffie voor de hoofdprijs. Burger King nam het bedrijf in 2014 over.

Beeld: Youtube

Gerelateerde items Mcdonalds Panera Bread Kfc

Meer in channel Insights & Trends

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs
Adfo Events