Merk & Strategie

Grootste plofkipdealer in de fastfoodsector KFC krijgt Liegebeest 2015

Roderick Mirande, redactie | 24 november 2015, 9:50

Volgens Wakker Dier verdient Kentucky Fried Chicken de 'prijs' omdat het 'Don't worry, Eat Happy' communiceert, terwijl het plofkip gebruikt.

Wakker Dier roept KFC (Kentucky Fried Chicken) uit tot Liegebeest van 2015. Het Nederlands publiek stemde het vaakst op KFC.

Wakker definieert de &;Liegebeest-award&; als &;de "prijs" voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn&;. Wakker Dier: &;KFC krijgt de prijs omdat zij op haar websitepagina “Don’t worry, Eat Happy” kakelt dat je je ‘geen zorgen hoeft te maken’, omdat zij zorgen voor ‘goede kwaliteit kip’. Maar KFC gebruikt gewoon plofkip en daar maken veel consumenten zich juist wel zorgen over.&;


Fragment van kfc.nl

KFC kreeg volgens Wakker Dier verreweg de meeste stemmen van de zes genomineerden. Nummer twee en drie in de verkiezing zijn de varkensconcepten Duroc d’Olives en Friberne – beide te koop bij (Keur)slagers. Beide hebben volgens Wakker Dier aangegeven het gewraakte promotiemateriaal aan te passen. Iedereen kan vandaag de digitale Liegebeest Trofee uitreiken aan KFC via of .

Reactie KFC
De winnende fastfoodketen heeft aan Wakker Dier geen reactie gegeven naar aanleiding van de &;prijs&;, laat staan dat het iets veranderd aan het productaanbod of de communicatie daarover. Dinsdag heeft KFC in reactie laten weten dat het de verkiezing betreurt en dat het zich niet herkent in de &;award&;. &;KFC gaat zeer zorgvuldig om met haar kip. Wij kopen ons kippenvlees uitsluitend bij gecertificeerde Nederlandse leveranciers die onderworpen zijn aan de strenge kwaliteitscontroles van KFC. KFC neemt het dierenwelzijn serieus en werkt enkel samen met vertrouwde toeleveranciers die alle dierbeschermingsrichtlijnen en de wettelijk voorgeschreven EU-richtlijnen hierover in acht nemen.&;

Big in het gras
Vier van de zes kandidaten hebben wél toegezegd om de reclame aan te passen.  Wakker Dier: &;De kandidaten gaven toe dat zij mogelijk misleidend waren. Duroc d’Olives, genomineerd vanwege een foto van een big in het gras, heeft alle promomateriaal met deze foto teruggetrokken en ontwerpt een nieuwe folder. De varkens komen namelijk niet buiten. Ook Frievar gaat aanpassingen doen aan de folder over het vlees van het Friberne Gaasterland kruidenvarken: zo verdwijnt bijvoorbeeld het weiland van de folder, net als de woorden "vrolijke" en "blije varkens" en "stressvrije omgeving".

Danone meldde aan Wakker Dier dat zij niet 100% kunnen garanderen dat alle koeien buiten komen, en zal het plaatje van koeien in de wei daarom van de Danone Nature yoghurt verwijderen.

Melkunie is de enige producent die niet alleen de verpakking aanpast, maar ook aangeeft te gaan onderzoeken of zij het welzijn van de dieren kunnen verbeteren. Op de geitenmelk verpakking prijkt nu een geit in de wei, terwijl de geiten niet buiten komen. Melkunie past de verpakking aan en geeft aan op zoek te gaan naar geitenmelk met weidegarantie.

Het Gouda Holland Keurmerk dat op haar website en tv-spot suggereert dat zij uitsluitend weidemelk gebruiken, doet naar aanleiding van de verkiezing wat aanpassingen aan de website. De tv spot blijft hetzelfde, maar er zijn geen plannen om deze opnieuw uit te zenden.

Liegebeesten van voorgaande jaren
2014: Huismerk kaas van Plus met daarop een tekening van een koe met haar kalf in de wei
2013: McDonald’s, omdat het bedrijf ontkende dat zij plofkip gebruikt
2012: Iglo vanwege &;de mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking met plofkip&;
2011: CDA-kamerlid Ger Koopmans onder andere vanwege de uitspraak foie gras is verantwoord geproduceerd
2010: De term &;scharrelei&;, omdat die naam consumenten volgens Wakker Dier ten onrechte doet denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen
2009: De reclame &;Kalfsvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van&;. Destijds leden de meeste kalveren nog aan bloedarmoede, zegt Wakker Dier. 

KFC over zijn gebruikte ingrediënten:

&;Fresh Facts
Wij bij KFC geloven dat alleen uit verse ingrediënten een heerlijke, evenwichtige maaltijd kan ontstaan. Daarom wordt in elk van onze restaurants regelmatig vers kippenvlees geleverd dat ter plekke vers voor u wordt klaargemaakt. Daarbij bieden we uitsluitend het beste van de kip aan en dat proeft men.

Bovendien is kippenvlees het ideale ingrediënt voor een bewuste voeding omdat het veel vitamines, sporenelementen en mineralen bevat. Geniet ervan! Probeer bijvoorbeeld onze gegrilde kipfilet. Zacht in de oven gegrild smaakt het niet alleen prachtig uitgebalanceerd maar ook fantastisch lekker. Probeert u het eens!&;

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Kfc Kentucky Fried Chicken Wakker Dier

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Populaire blogs

Adfo Events