Insights & Trends

Fysieke boekwinkel wint het van de online shop

Kari-Anne Fygi, redactie | 7 juni 2016, 11:06

En het fysieke boek doet het beter dan het e-book.

De stenen boekwinkels doen het nog goed als het gaat om verkoop, zo blijkt uit de nieuwste ‘Boekenbarometer’ (over de eerste drie maanden van 2016) van het Centraal Boekhuis (CB).

80,8 procent van de boeken wordt in de winkelstraat verkocht, 19,2 procent online.

In de Boekenbarometer (over het algemene boek, geen wetenschappelijk werk of schoolboeken), wordt in kaart gebracht hoe gaat met de verkoop van het Nederlands boek fysiek en e-book: afzet, trends in verkoopprijzen en e-commerce-ontwikkelingen.

Het Centraal Boekhuis noemt het opvallend dat het e-book gemiddeld steeds lager wordt geprijsd, maar dat dit niet geldt voor het fysieke boek.

93,1 procent versus 6,9 procent

Van alle verkochte algemene boeken is 6,9 procent een e-book, 93,1 procent bestaat uit boeken van papier.

Het aantal boekwinkels in Nederland is sterk verminderd (er zijn nu 1.354 boekwinkels), maar met de omzet van het algemene boek gaat een beetje beter na een paar mindere jaren. In 2015 steeg die omzet met 3,5 procent.

Volgens het CB zijn er 148 online boekverkopers.

Over de auteur

Kari-Anne Fygi
Journalist, blogger, eindredacteur van Tijdschrift voor Marketing & Adformatie (Adfo Groep). Lees meer over Kari-Anne Fygi

Reacties op dit artikel (0)

Meer in channel Insights & Trends

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs
Adfo Events