Product & Design

Dit is het nieuwe logo van de Eredivisie

Roderick Mirande, redactie | 12 mei 2017, 13:50

'In het logo is zichtbaar gekozen voor de verbinding tussen de "E" van de Eredivisie en de middencirkel van het voetbalveld.'

Eredivisie krijgt vanaf volgend seizoen een nieuw logo, maar introduceert dat logo reeds tijdens de laatste speelronde van dit seizoen. Traditiegetrouw wordt de laatste speelronde al gespeeld met de Eredivisiebal voor volgend seizoen. Op die bal is het nieuwe Eredivisielogo - natuurlijk - te zien. Verder is het beeldmerk zichtbaar op reclameborden in de stadions en in uitzendingen van FOX Sports Eredivisie.

Heeft u een mening over het nieuwe logo van de Eredivisie? Doelpunt of Rode kaart? Klik hier.

 

 

Tussenlogo
De Eredivisie zegt dat het wenselijk is om de uitstraling en kracht van het beeldmerk te vernieuwen omdat de samenleving en de Eredivisie zich ontwikkelen. Het afgelopen seizoen heeft de Eredivisie in het kader van 60 jaar Eredivisie een speciaal gouden jubileumlogo gebruikt (zie hierboven) dat sterk was afgeleid van het vorige logo. Alex Tielbeke, directeur Eredivisie CV: 'Dit jubileumlogo vormt een brug tussen het verleden en de toekomst. De introductie van een nieuw beeldmerk sluit prachtig aan op de toekomst gerichte ambities van de Eredivisie.'

Tekst loopt door onder afbeelding

Keuzes
Tielbeke legt de beeldtaal van het nieuwe beeldmerk uit: 'In het logo is zichtbaar gekozen voor de verbinding tussen de "E" van de Eredivisie en de middencirkel van het voetbalveld. Het is een krachtig beeldmerk met een eigentijdse uitstraling. Ook komen de kleuren van de Nederlandse vlag terug in het beeldmerk en in het kleurgebruik van de nieuwe huisstijl. De gestileerde "E" refereert aan de voetbalcompetities in zowel de fysieke als digitale wereld.'

Tattoekoning
's Lands bekendste tattoeëerder, Henk Schiffmacher, tekende voor het ontwerp van de nieuwe Eredivisiebal. Hij overhandigt de de nieuwe Derbystar persoonlijk aan de spelers van Willem II en Ajax aankomende zondag tijdens de laatste speelronde.

Dog and Pony
Het nieuwe beeldmerk, dat is ontwikkeld door het ontwerpbureau Dog and Pony, wordt de komende maanden gefaseerd ingevoerd. 

 

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Coco Meeldijk

(12 mei 2017, 17:16)
Persoonlijk zie ik geen enkele link met voetbal. ook geen dynamiek. Kan net zo goed van een energiemarkt zijn of .... Sorry voor mij plank goed misgeslagen.

Gerelateerde items Eredivisie Logo Dog And Pony

Meer in channel Product & Design

Volg ons


Populaire blogs

Adfo Events