Insights & Trends

De meeste content is zo beroerd geschreven dat het geen effect heeft

Communicatie | 9 april 2015, 11:51

Slechts 31 procent content marketing kwalitatief goed genoeg, aldus analyse.

De tekstkwaliteit van content is vaak zo bedroevend dat ze eerder schadelijk is voor een merk, dan dat ze ook echt het beoogde effect behaalt. Nog geen derde (31 procent) van de content marketing is kwalitatief goed genoeg geschreven om de gewenste resultaten te behalen.

Dat blijkt uit de van Arcolinx waarin de kwaliteit van content marketing wereldwijd wordt geanalyseerd. De software-ontwikkelaar onderzocht met behulp van taaltechnologie de inhoud van marketing, corporate communicatie, technologie en klantenservice van 340 internationale grote merken. Meer dan 20 miljoen zinnen op 150.000 websites werden onder de loep genomen. Criteria waren grammatica, stijl en leesbaarheid. 

Benchmark

De resultaten stemmen de onderzoekers weinig vrolijk. De kwaliteit van de content is bij meer dan twee derde van de onderzochte merken zo laag dat het gewenste effect beperkt blijft. Op een schaal van 0 tot 100 behaalden de 340 merken scores tussen de 55 en 85 punten. Slechts 31 procent van de merken presteert beter dan de benchmark van 72 voor kwaliteit en effect. 

Telecomsector dramatisch

Retailbedrijven deden het beter dan de benchmark en scoorden 73,2 punten. Onderaan bungelt de telecomsector met 66,2 punten. Volgens de onderzoekers kost de beroerde kwaliteit van content bedrijven veel geld. Uit een eerder onderzoek van Global Lingo Conf bleek dat grammaticale en spelfouten ervoor zorgen dat 59 procent van de bezoekers afziet van een aankoop.

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (4)

Comment author avatar
Avatar

Jeroen van Heemskerck Düker

(9 april 2015, 12:49)
Tikje pijnlijk dat juist dit artikel begint met een zin waarin de vervoeging van 'behalen' niet helemaal begrepen lijkt te zijn (ja, die spijker ligt wel op heel laag water, ik weet het).
Avatar

Ben Warner

(9 april 2015, 14:07)
http://www.warnercommunicatie.com
De uitslag van het onderzoek klinkt verontrustend, maar ik ben benieuwd hoe je het effect van de inhoud van de boodschap meet? Dat zou ertoe leiden dat men bij ontvangers heeft onderzocht hoeveel mensen of percentage van ontvangers afhaakt op grond van een poverse taalinhoud of stijl. Ik denk, dat er een of twee fouten in de content mensen niet tegenhoudt in te gaan op een aanbod waarin de nieuwe auto voor de helft van de prijs wordt aangeboden of de bezine een kwartje goedkoper is als men zich met de reclame-uiting of de bijgaande bon meldt bij het tankstation. Toegegeven, sommige boodschappen verliezen aan geloofswaarde als de tekst rammelt.
Avatar

Ellen Elsinghorst

(9 april 2015, 14:50)
@Jeroen, dank, 'behaalT' inderdaad.
Avatar

Jos Govaart

(16 april 2015, 0:18)
http://www.coopr.nl
Een iets kritischere houding tav dit onderzoek mág.
Ten eerste de afzender: een softwarefabrikant die content bekijkt tav grammatica en stijlfouten. Goh..
Ten tweede: de kwaliteit van taal wordt in verband gebracht met effecitiviteit die men haalt uit onderzoeken. Van enig verband is niet per se sprake.
Het onderzoek baseert zich op grammatica, stijl en "established benchmark targets". Wat deze verder zijn, wordt niet duidelijk in het rapport.
De uitslag zou best waar kúnnen zijn, maar verder is het vooral een prima gelukt wc-eend-rapport.

Gerelateerde items Content

Meer in channel Insights & Trends

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events