Product & Design

De 12 mooiste logo’s uit de Olympische geschiedenis

Redactie | 16 augustus 2016, 16:56

Beoordeeld door Milton Glaser, de ontwerper van I ❤ NY

Milton Glaser is een van Amerika’s bekendste en meest geroemde grafisch vormgevers. Hij maakte onder meer het wereldberoemde I ❤ NY-logo en het legendarische psychedelische poster voor Bob Dylan.

De inmiddels 87-jarige Glaser maakte voor de site Eyes on Design een ranking en van de Olympische logo’s door de jaren heen, een bonte verzameling van verschillende grafische stijlen en vondsten. We destilleerden uit zijn overzicht de 12 mooiste olympische logo’s, waarbij we eindigen met een werkelijk prachtig beeldmerk dat de meeste punten kreeg van Glaser.

Californië, winterspelen 1960

Een ongewone en onderscheidende stervorm. Oogt fris, de ringen en de typografische cirkel gaan goed samen. Score: 80

Rome, zomerspelen 1960

Verrassend, een sculptuur als logo, en het werkt, aldus Glaser. De combinatie van het symbool van Rome (Romulus en Remus en de wolf), de Romeinse cijfers en de ringen vormen een goede combinatie. Een sterk en memorabel logo. Score: 80

 


 

Mexico, zomerspelen 1968

Sterk grafisch idee, hoewel de ringen wat wegvallen in de '68'. Aan de andere kant levert dit wel visuele spanning op. Score: 80 

Sapporo, winterspelen 1972 

De visuele elementen worden samengebracht in een duidelijke en overtuigende lay-out. De gestileerde sneeuwvlok maakt het ontwerp onderscheidend, omdat het afwijkt van de bekende beeldelementen van olympische communicatie.
Score: 80 

Los Angeles – zomerspelen 1984

De bewegende ster is onverwacht, maar effectief.  De andere toegevoegde elementen staan goed geplaatst. Score: 80

Nagano, winterspelen 1998

De bloem van bewegende lichamen is overtuigend en actief. Het voelt als een gebeurtenis waar je bij wil zijn en is goed afgestemd met de typografie en de Olympische ringen. Score: 80

London, zomerspelen 2012

Dit is een controversieel logo. Glaser noemt het samenspel van vormen zelfs 'onaantrekkelijk' . Maar door de agressie blijft in het geheugen hangen. En het raakt aan de klassieke strijd tussen nieuwheid en vertrouwdheid. Score: 80

 

Barcelona, zomerspelen 1992

Dit beeldmerk is onverwacht overtuigend. De drie delen van het menselijke figuur staan goed in verhouding met het 'Barcelona' 92 'en de ringen. Score: 85

 

Beijing, zomerspelen 2008

Het borstelachtige witte figuur op het rode vlak en de belettering vangen de aard van Chinese kalligrafie. De elementen gaan goed samen. Score: 85

 

Rio, zomerspelen 2016

Fris en eigentijds ontwerp. De atleten die de handen ineenslaan gaan goed samen met de andere elementen. Het voelt als iets nieuws. Score: 85

 

Athene, zomerspelen 2004

De olijftak is fris en onverwacht. Het ziet er niet uit als een corporate logo en wekt daarmee affectie op. Het blauw voelt als de goede kleur, en weerspiegelt zowel het evenement zelf als Athene. Score: 90

 

Tokio, zomerspelen 1964

Het ontwerp dat als beste uit de bus komt. Prachtig gemaakt, de onderdelen kloppen. Score: 92

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (2)

Avatar

William

(19 augustus 2016, 20:51)

Dat het werk voor '72 München van Otl Aicher (werkelijk een klassieker in identity design) hier niet bij zit geeft de armoede van dit artikel en de smaak van Glazer aan.

Avatar

William

(19 augustus 2016, 20:57)

Dat het prachtige werk voor '72 München van Otl Aicher (werkelijk een klassieker in identity design) hier niet bij zit geeft de armoede van dit artikel en de smaak van Glaser aan.

Meer in channel Product & Design
Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs