Merk & Strategie

D-Reizen verkozen tot meest klantgerichte bedrijf van Nederland

Elsbeth Eilander, redactie | 15 april 2016, 17:32

CCDNA toont nieuwe namen in bedrijven top10.

D-reizen mag zichzelf een jaar lang het meest klantgerichte bedrijf van Nederland noemen. Dat is zojuist in Utrecht bekendgemaakt tijdens de 5e editie van de Customer Centric DNA Awards. Ruim 12.000 Nederlanders deelden daarvoor hun meningen en ervaringen over bedrijven waar zij klant zijn en beoordeelden hen op klantgerichtheid. BMW eindigde op de tweede plaats. In de top 10 best scorende bedrijven komen dit jaar nieuwe namen naar voren, waaronder HEMA en RegioBank. De CCDNA Awards is een initiatief van BearingPoint en DVJ Insights. Het is de grootste publieksprijs die bedrijven op het gebied van klantgericht ondernemen in Nederland kunnen winnen. Binnen twaalf verschillende sectoren werden er vanavond prijzen uitgereikt. Meer informatie via .  

Vijf merken hebben de nummer één positie binnen hun branche in 2016 kunnen vasthouden: Simyo (telefonie), XS4ALL (internetprovider), Coolblue (online retail), Greenchoice (energie) en Enduris (voorheen Delta / netbeheer). Allen zijn het koplopers op het gebied van klantgericht ondernemen. Toyota, vorig jaar dé grote winnaar, moest haar nummer één positie in de categorie automotive afstaan aan BMW en zakte naar de 4e plaats. 

Klant of Partner?
Dit jaar werd er tijdens de Customer Centric DNA Awards ook een award uitgereikt aan het bedrijf dat het beste met zijn klanten samenwerkt (co-creatie). Die prijs ging naar RegioBank. De organisatie van de awardshow stelt dat RegioBank de terechte winnaar van de thema award is omdat de bank hun klanten niet als klanten ziet, maar echt als partner waarmee zij samenwerkt.

Vertrouwen onstuimige branches gedaald
Het afgelopen jaar hebben er in het retail segment diverse faillissementen plaatsgevonden. Ook in de auto-industrie was er een hoop tumult, waaronder het schandaal rondom sjoemelsoftware. Deze gebeurtenissen lijken van invloed op het vertrouwen van de consument. Uit het CCDNA onderzoek 2016 blijkt namelijk dat Nederlanders ten opzichte van vorig jaar in beide industrieën beduidend minder vertrouwen hebben.

Opzet onderzoek
De CCDNA Awards zijn gebaseerd op onderzoek onder ruim 12.000 klanten van 113 bedrijven. Klanten mochten in hun eigen bewoordingen hun meest recente ervaring met het bedrijf omschrijven en toetste bedrijven op hun klantgerichtheid.

Het uitgebreide veldwerk is in samenwerking met consultancybureau BearingPoint door DVJ Insights uitgevoerd.

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Ron Spain

(16 april 2016, 15:35)
XS4ALL is het bewust verstrekken van web hosting voor pro-pedofilie websites die reclame maken voor het seksueel misbruik van kinderen. Ik sprak met Philip Schade bij XS4ALL die zegt dat ze zullen blijven om dergelijke websites te hosten, tenzij gedwongen door de wet om te stoppen.

Gerelateerde items CCDNA Awards Klantgerichtheid D-Reizen

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events