Merk & Strategie

Creatieve ondernemers starten eerste Nederlandse stedelijke wijnmakerij

Redactie | 4 augustus 2017, 9:31

Na Chicago, Shanghai en Londen is Amsterdam nu aan de beurt.

De wijnmakerij draagt de naam Chateau Amsterdam. Het is de bedoeling dat er zes wijnen (rood en wit) worden gemaakt van druiven uit Frankrijk, Spanje en Italië.

Particulieren en horeca
Na de oogst in september worden de druiven met speciale vrachtwagens van de wijnvelden naar Amsterdam gereden. In Amsterdam worden de druiven voor een tweede keer geselecteerd, gevinificeerd en gelagerd (opgevoed).

De productie van dit jaar van ongeveer 8.000 flessen is bedoeld voor Amsterdamse particulieren en horeca, en mag vanaf april 2018 verwacht worden.

Missie
De missie van Chateau Amsterdam is om productie en consumptie dichter bij elkaar te brengen en de stedelijke consument kennis te laten maken met de wijnwereld.

De wijnmakerij is een initiatief van een groep Amsterdamse creatieve ondernemers waaronder Remy Harrewijn (Festina), Gijs Kerbosch (Halal), Sjoerd Raaijmakers (Vice NL), Lenneke van Ingen (A Million Faces/Creative Connectors), Demian LaVigne (D&D) en Desmond Lissone (D&D).

‘Wijn maken is een kunst: het vergt geduld, liefde en aandacht’, zegt initiatiefnemer Remy Harrewijn. ‘Door de druiven te laten reizen in plaats van de flessen, bepalen wij zelf de ontwikkeling van de wijn. Zo brengen we Europa naar Amsterdam, maken we wijn op onze manier en kunnen we proces en resultaat delen met iedereen.’

Productie
De wijn wordt gemaakt door Jos Harrewijn, een wijnmaker uit Zuid-Limburg en oud-student van de bio-dynamische wijnproducent Alois Lageder uit Zuid-Tirol in Italië. Assistentie komt onder andere van een aantal Nederlandse wijnmakers en de Wijnuniversiteit Geisenheim in Duitsland.

Chateau Amsterdam is onderdeel van een creatieve hub met gelijknamige naam in Amsterdam Noord en is gehuisvest in een oude machinefabriek langs het IJ. Naast de wijnmakerij biedt het onderdak aan ondernemers, start-ups en creatieve professionals.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Wiet ten Doeschate ixad.nl

(7 augustus 2017, 12:50)
Amsterdammers toch, jullie beginnen Yankee-trekjes te vertonen. Die verkopen een slap aftreksel van door Italianen ontwikkelde koffietraditie en roepen keihard dat 'Latte Macchiato' (zorg hier vooral dat van de uitspraak geen Mediterrane klank meer over is) typisch Starbucks is. Nu dus in de roeptoeter: 'De Eerste Nederlandse Stedelijke Wijnmakerij'. Tijd dat jullie weer eens afreizen naar Maastricht. Midden in de binnenstad ligt daar al heel lang de ommuurde wijngaard van Thiessen. Verder binnen de Maastrichtse grenzen meerdere wijngaarden, waaronder we de beroemde Apostelhoeve en de ook zeer bekende Hoeve Nekum. Toegegeven, al deze prachtige 'wijnmakers', vinden we niet in Amsterdam en dus ligt het vanuit Amsterdams perspectief voor de hand te roepen dat het er niet is. Het merk Chateau Amsterdam geeft aan dat de makers ook geen respect hebben voor de Franse tradities. Grappig dat een van de initiatiefnemers iets met Halal doet. Eindelijk Halal wijn. Santé!

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events