Merk & Strategie

Consumentenbond start bodemprocedure tegen Samsung

Redactie | 11 november 2016, 12:22

De Consumentenbond spant een bodemprocedure aan tegen Samsung vanwege zijn 'gebrekkige software-updatebeleid voor Android-smartphones'.

De Consumentenbond spant een bodemprocedure aan tegen Samsung. De Consumentenbond vindt dat het software-updatebeleid van Samsung voor Android-smartphones gebrekk is. Volgens de Consumentenbond is Samsung verplicht zijn smartphones veilig te houden door tijdig updates van Android ter beschikking te stellen en creëert Samsung een onveilige situatie voor consumenten door dit na te laten.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De Consumentenbond eist dat Samsung minimaal 2 jaar na aankoop of 4 jaar na introductie van een toestel updates beschikbaar stelt. Daarnaast informeert Samsung consumenten bij de koop van een Samsung Android-toestel onvoldoende over software-updates. De Consumentenbond wil dat Samsung hierover duidelijke en ondubbelzinnige informatie verstrekt aan klanten.’

Christiaan Alberdingk Thijm, advocaat van de Consumentenbond: ‘Samsung verstrekt voor veel van zijn smartphones laat of geen updates, terwijl er wel al een nieuwe versie van Android beschikbaar is gesteld door Google. Dat is onrechtmatig.’

In februari 2016 voerde de Consumentenbond een kort geding tegen Samsung met dezelfde eisen. Daarover stelt de Consumentenbond: 'De rechter kon daarin geen inhoudelijk oordeel gegeven omdat de kwestie te complex bleek voor de snelle kort-gedingprocedure. Omdat de Consumentenbond deze zaak belangrijk vindt voor consumenten is besloten een uitgebreidere bodemprocedure te starten.'

Vrijdag 11 november ontvangt Samsung de dagvaarding; een datum voor de zitting moet nog door de rechtbank worden vastgesteld.

De Consumentenbond richt zich in eerste instantie op Samsung, omdat Samsung de onbetwiste marktleider van Android-smartphones in Nederland is. Maar volgens de Consumentenbond laten ook andere fabrikanten steken vallen bij het updaten van hun toestellen. De Consumentenbond zegt het vonnis in de bodemprocedure te zullen gebruiken voor een goed updatebeleid bij álle fabrikanten.

In juli 2015 startte de Consumentenbond de campagne 'Updaten!' om fabrikanten van Android-smartphones aan te sporen minimaal 2 jaar na aankoop software-updates beschikbaar te stellen. De Consumentenbond: 'Software-updates zijn cruciaal om smartphones veilig te houden. Verouderde software maakt toestellen kwetsbaar voor cybercriminelen die daarmee persoonlijke gegevens kunnen stelen of malware kunnen installeren.'

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Gerelateerde items Samsung Consumentenbond

Meer in channel Merk & Strategie
Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs
Adfo Events