Merk & Strategie

Coca-Cola richt zich met Fïnley op de rap groeiende categorie 40+

Roderick Mirande, redactie | 14 maart 2017, 15:01

Coca-Cola lanceert dinsdag een nieuw merk in Nederland. Fïnley is de nieuwe caloriearme drank voor de 40-plusser thuis op de bank.

Finley heeft twee puntjes op de i, een subtiele verwijzing naar de bubbels. Het bruisende drankje is in België ontwikkeld en sinds 2014 op de Belgische en Franse markt verkrijgbaar. Het frisdrankconcern brengt het drankje nu ook naar Nederland, met maar liefst zes smaken.

Drie daarvan worden in een wit blikje verkocht, dat zijn vruchtenvarianten zoals Pompelmoes & Bloedsinaasappel. De andere drie hebben een night life uitstraling, zitten in een zwart blikje en kunnen worden gezien als de alcoholvrije variant van bekende cocktails, zoals Mojito of Aperol Spritz (‘Spritz’).

Fruitvarianten voor overdag, ‘mocktails’ voor ’s avonds

Fïnley presenteert zich als één merk met twee profielen, grofweg ‘gezond’ versus ‘night life’. Woordvoerder Kirsten van Zandwijk : ‘De dominerende kleur van het logo is zwart. Daarmee willen we niet alleen een maximale impact realiseren, maar ons ook onderscheiden. Deze positionering is gebaseerd op het raffinement dat volwassenen zoeken en waarderen. De kleur zwart verwijst naar de volwassen doelgroep van Fïnley en naar de verfijning en de kwaliteit van het aanbod in zijn totaliteit.’

Van Zandwijk verwacht wel dat het gebruiksmoment zal verschillen. De fruitvarianten voor overdag, de ‘mocktails’ voor ’s avonds. ‘Maar ik zou het niet omschrijven als twee identiteiten.’

Snelstgroeiend in categorie fruit flavours 

Fïnley zal voorlopig niet verkrijgbaar zijn in de horeca, Coca-Cola start in het home-kanaal en met een specifieke selectie van out of home (onder meer bioscoop en tankstations). Naast de blikjes van 250 milliliter, worden er PET-flessen van een liter geïntroduceerd.

Cijfers noemt Coca-Cola niet, maar Fïnley is in zowel België als in Frankrijk uitgegroeid tot ‘een groot frisdrankmerk’. Van Zandwijk: ‘In België is Fïnley het snelst groeiende merk in de fruit flavours-categorie, zowel in volume als omzet.’ De komst naar Nederland ziet de fabrikant dan ook als een grote merklancering.

Frisdrank voor bij de midlife-crisis

Coca-Cola zegt dat het zich met Fïnley op ‘volwassenen’ richt. Heeft het frisdrankconcern ook een iets meer specifieke doelgroep voor ogen? Jazeker! Van Zandwijk rekent voor dat 53 procent van de Nederlandse bevolking ouder is dan 40 jaar en dat deze groep de komende decennia alleen maar zal groeien, naar 55 procent in 2040.

Van Zandwijk: ‘Ondanks de omvang van deze groep is het huidige aanbod van frisdranken in Nederland beperkt voor een doelgroep van wie de smaakvoorkeuren veranderen en steeds rijper worden. Hier spelen wij met Fïnley op in.’

Coca-Cola Nederland is van plan om de marketinginspanningen voor Fïnley met name te richten op volwassenen, mannen én vrouwen, van 35 tot 49 jaar ‘met de nodige levenservaring’. Zij hebben volgens de fabrikant een verfijnde smaak en kiezen voor subtiliteit. ‘Maar’, zegt Van Zandwijk, ‘Fïnley is er natuurlijk voor iedereen, en ook ideaal van bijvoorbeeld tieners tot aan zwangere vrouwen die geen alcohol mogen drinken.’

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Drankje krijgt een eigen gezicht, Renate Gerschtanowitz

Om Fïnley onder een breed publiek bekend te maken, start binnenkort een crossmediale campagne (tv-commercials, advertenties in print en online, pr, outdoor en digital & social media campagnes). Renate Gerschtanowitz, de Nederlandse presentatrice, model en voormalig videojockey (en ‘vrouw van’) is het gezicht van het nieuwe merk. De verantwoordelijke brandmanager bij Coca-Cola Nederland is Marieke Liesting.

Een blikje van 250 ml zal bij de supermarkt zo rond de 64 cent gaan kosten.

Gerelateerde items Coca-Cola Nederland Fïnley Suikerreductie

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs
Adfo Events