Insights & Trends

BVA en FNLI komen met 'how-to-boekje' over samenwerken met vloggers

Roderick Mirande, redactie | 18 april 2017, 11:49

De inzet van vloggers brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, BVA en FNLI reiken adverteerders de helpende hand.

Bond van Adverteerders (BVA) en Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) komen met een publicatie met de titel 'Gids Content Creators en Voedingsmiddelenadverteerders'. De aanleiding is dat de inzet van vloggers binnen het reclamedomein nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich meebrengt.

Jonger dan 13 jaar
Het doel van de gids is volgens de samenwerkende partijen om adverteerders en hun bureaus een kompas te bieden hoe ze op het gebied van content creation verantwoord reclame kunnen maken. BVA en FNLI: 'Content creators of vloggers zijn voor voedingsmiddelenadverteerders interessante influencers om commercieel mee samen te werken. Met hun eigen videocreaties spreken ze een jonge doelgroep aan, die steeds minder lineair televisie kijkt. Deze nieuwe manier van reclame maken brengt uitdagingen met zich mee op het gebied van regelgeving en naleving, met name in combinatie met kinderen jonger dan 13 jaar.'

Lees hier een uitgebreid achtergrondartikel over vloggermarketing dat verscheen in het oktobernummer 2016 van Tijdschrift voor Marketing: ‘Ik voorzie dat de vloggers ten onder gaan aan hun eigen succes’ [Premium content]

 

Expertise
Aan de basis van de gids staan rondetafelgesprekken en presentaties met experts van grote adverteerders zoals PepsiCo, Coca-Cola, Nestlé, Unilever en McDonald’s en enkele van hun bureaus. ‘Een mooie stap’, zegt Olaf Croon, directeur BVA, over die samenwerking. Ook is de Stichting Reclamecode (SRC) bij het project betrokken.

Reclame via vlogs
De gids bevat dan ook een verwijzing naar de Reclamecode Social Media, die regels bevat voor reclame maken met content creators. BVA en FNLI: ‘Aan deze code is een voorbeeld toegevoegd over reclame via vlogs. Ook checks op Creator & Creatie (de campagne en de uiting) zijn in de gids opgenomen.’ De kwalitatieve checks zijn volgens de initiatiefnemers bedoeld om (met name) voedingsmiddelenadverteerders op praktische wijze door de regelgeving te navigeren en extra aandachtspunten op het gebied van samenwerking met content creators te bieden.

 

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Bva Fnli Vloggers

Meer in channel Insights & Trends

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events