Merk & Strategie

Bruiswatertoestel SodaStream maakt water in plastic flessen belachelijk: 'Prehistorisch!'

Roderick Mirande, redactie | 12 juli 2017, 11:08

De wereldwijde Homoschlepiens-campagne vraagt aandacht voor het afvalprobleem van plastic wegwerpflessen.

Drinkwater, verpakt of onverpakt, is deze week een terugkerend nieuwsitem. Maandag rolde Coca-Cola een programma uit dat mensen op het werk moet helpen om voldoende te drinken. Geheel belangeloos is die zogeheten 'online drinkcoach' natuurlijk niet, want de drankenfabrikant - die ook het watermerk Chaudfontaine in portfolio heeft - profiteert waarschijnlijk mee als er meer gedronken wordt op het werk. Dinsdag maakte Albert Heijn - los van een aanvullende suikerreductie in (kinder)dranken) bekend dat het ouders aanmoedigt om hun kinderen verpakt water (al dan niet met een smaakje) mee te geven naar school. Tegelijkertijd is al langere tijd een tegengeluid tegen verpakt water hoorbaar. Bijvoorbeeld van Dopper, KRNWTR en Join the Pipe. Die initiatieven krijgen nu een medestander in een commerciële partij; SodaStream.

Water in plastic fles is prehistorisch
SodaStream is fabrikant van bruiswatertoestellen. Die maken in een handomdraai van gewoon kraanwater, bruisend water. In de campagne die het van oorsprong Israëlische bedrijf uitrolt, wordt het afvalprobleem dat aan het gebruik van water in plastic flessen kleeft, aan de kaak gesteld. Mensen die flessenwater gebruiken worden gepresenteerd als creaturen uit een ver verleden. Waarom torste de Homo Schlepiens al dat verpakte water met zich mee?

 

Hoe primitief is het?
SodaStream wist de Amerikaanse actrice én neurowetenschapper Mayim Bialik zover te krijgen om het gezicht van de campagne te zijn. Bialik ziet zichzelf ook als milieuactivist en de campagne is dan ook niet louter vóór het aan te prijzen apparaat, maar ook tégen het gebruik van wegwerpflessen. Bialik: 'Per dag worden er wereldwijd meer dan 1 miljard plastic flessen geconsumeerd. De meerderheid van die flessen eindigt op vuilnisbelten, in parken en in onze oceanen, met verwoestend effect op het milieu en de dieren. Wie spreekt er voor de dieren en zegt: genoeg is genoeg? De wereld moet opstaan en ‘nee’ zeggen tegen vervuilende plastic flessen.' Ook de topman van SodaStream, Daniel Birnbaum, is fel op het gebruik van wegwerpflessen. 'Onze nieuwe campagne laat zien hoe primitief het is om water te drinken uit single use plastic flessen die onze Aarde zoveel schade toebrengen. Het gebruik van wegwerpflessen is een prehistorische gewoonte.'

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Martin de Munnik

(13 juli 2017, 8:37)
Geweldig product, belachelijke video. In deze tijd van society committed advertising (op zich natuurlijk al een belachelijke ontwikkeling) laat SodaStream hier een enorme kans liggen. Een schot voor open doel om mensen te laten inzien hoeveel onnodige PET-flessen ze gebruiken. De impact op ons milieu. Ik weet ook nog wat sponsoractiviteiten. Zucht.
Avatar

Roderick Mirande

(13 juli 2017, 9:42)
http://www.adformatie.nl/
Dus Martin, jouw aanpak was geweest, niet over die afvalstroom beginnen? Of op een andere manier over die afvalstroom beginnen? Je punt is niet helemaal duidelijk.
Avatar

Bram Jeurissen

(13 juli 2017, 9:56)
http://www.fnke.nl
@Martin, ben erg benieuwd naar ideeën betreffende de sponsoractiviteiten. Verder sluit ik mij aan bij @Roderick, ik weet niet goed wat je wil zeggen.

Goed artikel Roderick!

Gerelateerde items Sodastream Homo Schlepiens Plastic Soup Foundation

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Populaire blogs

Adfo Events