door Kari-Anne Fygi, redactie | 3 april 2013, 10:04 in
Interbrand Amsterdam Tijdschrift Voor Marketing Multiscope

Top25 Nederlandse mediamerken: NU.nl op 1

Online merken staan dit jaar hoger in de mediamerkentop25 dan vorig jaar, ten koste van tijdschriften en kranten. Dat is te zien aan de nieuwe nummer één: NU.nl

Voor de vierde keer op een rij hebben Interbrand Amsterdam en Tijdschrift voor Marketing, met hulp van Multiscope, de dynamiek van het Nederlandse mediamerken landschap in kaart gebracht.

De ranglijst laat een aantal interessante ontwikkelingen zien ten opzichte van vorig jaar. Zo zien we dat het aantal online mediamerken in de top25 is verdubbeld. Daarnaast bezetten deze online merken ook hogere posities dan vorig jaar. Deze ontwikkeling gaat ten koste van kranten en tijdschriften. In de top10 is geen enkele krant meer te bekennen en we zien nog slechts één tijdschrift terug, Donald Duck.

Dalers
Kranten en tijdschriften herbergen ook de grootste dalers, zoals De Telegraaf (van 4 naar 17) en Libelle (van 7 naar 21). Grootste stijgers zijn Uitzending Gemist en BNR Nieuwsradio. Noemenswaardig is ook de hoogste nieuwe binnenkomer in de top25: op plaats 6 staat TVGids.nl.

Mediamerken top25
1 NU.nl (2)*
2 Uitzending Gemist (14)
3 Nederland 1(1)
4 RTL 4 (5)
5 Donald Duck (6)
6 TVGids.nl (-)
7 BNR Nieuwsradio (24)
8 Nederland 3 (13)
9 Sky Radio (17)
10 Radio 2 (19)
11 Radio 1 (10)
12 NOS (3)
13 Algemeen Dagblad (8)
14 Quest (-)
15 3FM (9)
16 Nederland 2 (11)
17 De Telegraaf (4)
18 RTL XL (-)
19 De Volkskrant (12)
20 Radio 538 (16)
21 Libelle (7)
22 VPRO (-)
23 Metro (-)
24 Q-music (20)
25 NRC Handelsblad (21)
* Positie 2012

Methodiek
Een korte uitleg van de methodiek: voor het onderzoek werden meer dan 70 mediamerken geevalueerd bij 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De merken werden gemeten aan de hand van 10 merkkrachtfactoren (waarvan 6 externe: relevantie, authenticiteit, differentiatie, consistentie, aanwezigheid, begrip). Tevens werd gevraagd naar merkbekendheid, merkgebruik, merkhouding, tijdsverdeling en frequentie mediatypen, drijfveren gebruik, toegang tot mediatypen en bezit smartphone en tablet.

Kop en schouders
Waar NU.nl vorig jaar nog een tweede plaats bezette, komt het merk dit jaar als sterkste mediamerk uit de bus. Uit het onderzoek blijkt dat het merk met kop en schouders boven de andere merken uitsteekt. Het is dan ook niet voor niets de meest bezochte nieuwssite van ons land. NU.nl scoort sterk op alle merkkrachtfactoren (zie kader ‘Best scorend per merkkrachtfactor’).
Op vijf van de zes merkkrachtfactoren scoort het merk zelfs als beste. Alleen op de merkkrachtfactor ‘differentiatie’ komt NU.nl niet in de top3 voor. Dit zou een aandachtspunt voor het merk kunnen zijn. Het brengen van nieuws op zich is geen nieuw gegeven. NU.nl zou zich meer kunnen onderscheiden in de manier waarop zij het nieuws brengen.

Positieve correlatie
Deze top25 geeft de merkkracht weer. En een sterk merk beïnvloedt keuze: we zien in ons onderzoek nu en door de jaren heen een positieve correlatie tussen merkkracht de meest gebruikte mediamerken. Bijna 85 procent van de merken uit de merkkracht top25 komt terug in de 25 meest gebruikte mediamerken. Dit geeft aan dat merkkracht een goede voorspeller is van keuze. Ook geldt dat bijna 85 procent van de top25 terugkomt in de meest aanbevolen mediamerken. Merkkracht is dan ook een ­goede maatstaf voor loyaliteit. De lijstaanvoerder NU.nl scoort van alle merken het hoogst op gebruik en op aanbeveling.

Lees het hele artikel over de mediamerkentop25 (en over onder andere twee belangrijke inzichten: de trend van grensvervaging die doorzet en keuzevrijheid als kernwoord, over de kracht van radio) in Tijdschrift voor Marketing, nummer 4.

Reacties op dit artikel (11)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Hansie

(6 april 2013, 11:37)

Sterke merken!! Radio 538 heet al weer een tijdje gewoon 538 !! En dat is m.i.z. toch wel een sterk merk!

Avatar

Ariën Breunis, Interbrand

(3 april 2013, 20:18)

@Rianne. Interessante opmerking over de correlatie. Je hebt gelijk dat het in principe beide kanten kan opwerken. Wij zien echter wel degelijk een causaal verband tussen merkkracht en keuze en dat verband werkt maar één kant op. Regressie modellen met merkkracht (de factoren) als onafhankelijke variabelen en keuze als afhankelijke variabele laten zien dat een groot deel van keuze wordt bepaald (en kan worden verklaard) door de prestatie op de merkkracht factoren.

Avatar

Jeroen Doucet

(3 april 2013, 16:21)

De methodiek kan natuurlijk altijd ter discussie worden gesteld. Maar dat kon hij eerder ook al. Wat interessant is zijn de trends.
En juist de opkomst van TVgids.nl is interessant. Dat merk heeft nauwelijks inhoudelijke lading, maar doet gewoon goed, wat het moet doen (net als nu.nl): overzicht geven van het geëxplodeerde content aanbod. Dat heeft voor iedereen waarde, terwijl inhoudelijke lading zeker evenveel mensen afstoot als aantrekt. Wat pas echt interessant zou zijn, is om media persoonlijkheden als merken te beschouwen. Hoe zouden Matthijs en Linda uit zo'n onderzoek komen?

Avatar

Rianne van den Berg

(3 april 2013, 14:41)

Ik ben het niet eens met de uitspraken in de laatste alinea over positieve correlatie. 'En een sterk merk beïnvloedt keuze: we zien in ons onderzoek nu en door de jaren heen een positieve correlatie tussen merkkracht de meest gebruikte mediamerken'. Een correlatie geeft slechts aan dat er een lineaire samenhang is tussen variabelen, maar zegt niets over de causaliteit. Het is dan ook onjuist om te beweren dat merkkracht de keuze voor een mediamerk beïnvloedt. Het kan net zo goed andersom zijn in het geval van correlaie; dat de keuze voor een mediamerk de merkkracht beïnvloedt...

Avatar

Rob

(3 april 2013, 11:26)

Mediamerken kunnen natuurlijk nooit in 1 jaar tijd zó snel veranderen. Printmedia zijn flink "gedaald" maar het zou toch om merken moeten gaan. De Volkskrant, Telegraaf en Libelle zijn meer dan uitsluitend een krant of tijdschrift. Met zoveel thema's in een onderzoek is er misschien ook wel wat willekeur in de beantwoording. Als een respondent de vragenlijst 2x zou invullen, komen er waarschijnlijk verschillende antwoorden uit.
Een onderzoek TvM onwaardig wat mij betreft.

Avatar

Elsbeth Eilander

(3 april 2013, 11:20)
http://www.marketingonline.nl

je kunt 2 grote trends uit dit onderzoek halen, trends die overigens vorig jaar ook al werden geconstateerd en die nu dus doorzetten: grensvervaging en keuzevrijheid.
zo zie je een hogere notering voor online merken die content aanbieden die traditioneel wordt toegeschreven aan andere mediumtypen dan online.
mediumtypen groeien steeds meer naar elkaar toe en dat leidt tot een wezenlijk andere mediaconsumptie. hier liggen ook kansen voor radiomerken.
Daarnaast wordt keuzevrijheid belangrijker.
eigenlijk zijn uitzendinggemist.nl en rtl xl de enige merken die dat nu bieden.
De meeste merken scoren nog laag op factoren als relevantie en onderscheidend vermogen.

Avatar

Arno Bouwens

(3 april 2013, 9:45)

Heel bijzonder: RTL XL scoort hoger dan de Volkskrant en onder 18+ scoort Donald Duck een top5 notering. Lijkt me dat de formule toe is aan herformulering...

Avatar

anonymous user

(3 april 2013, 6:53)

we hebben er nog een korte uitleg van de methodiek bij gezet. het hele onderzoek, incl verdere uitleg wb de merkkrachtfactoren, kun je in het aprilnummer terug lezen. abonnees kunnen voor een pdf ook terecht in ons online archief. (afz Elsbeth Eilander)

Avatar

Wouter Bax

(3 april 2013, 6:53)

Dit is echt cool! We zijn er superblij mee en pakken ook zeker de lesjes mee die in jullie onderzoek vervat zitten :) Niet slechts door de snelste nieuwsbrenger te blijven, ook door voorop te blijven lopen in innovatie.
It's a promise :)
Wouter Bax, hoofdredacteur NU.nl

Avatar

jan

(2 april 2013, 21:51)

Tja. Een lijstje zonder onderbouwing hoe 't tot stand komt. TVGids.nl is dus een sterker merk dan De Telegraaf? Jaja..... Zonder tekst en uitleg is dit vooral een hele sterke lege huls en een degradatie van marketing onderzoek.

Gerelateerde items Interbrand Amsterdam Tijdschrift Voor Marketing Multiscope

Over de auteur

Kari-Anne Fygi

redactie

Journalist, blogger, eindredacteur van Tijdschrift voor Marketing & Adformatie (Adfo Groep).

Lees meer over Kari-Anne Fygi

Populaire blogs