door Elsbeth Eilander, redactie | 3 mei 2010, 9:00 in
Top10 Iri Distrifood

Top20 introducties in supermarkt

Er zijn in 2009 niet zoveel succesvolle producten in de Nederlandse supermarkten geïntroduceerd, zo blijkt uit de Intro Top 20 van marktonderzoeksbureau IRI Nederland.

De oorzaken zijn ten eerste behoudend consumentengedrag vanwege de crisis, maar ook een minder creatief/baanbrekend introductie-aanbod van fabrikanten, en als laatste aarzeling bij supermarkten. Zo valt te lezen in Distrifood.

Nieuwe producten in de Nederlandse supermarkten hebben het in 2009 niet makkelijk gehad. Drie innovaties behaalden een omzet van meer dan 100 duizend euro per week, twee jaar geleden waren dat er nog 13, meldt IRI Nederland. De grootste introductie is Marlboro Flavor Plus. Deze sigaret boekt in zijn eerste jaar de hoogste weekomzet van alle nieuwe producten die de laatste tien jaar op de markt zijn gebracht.

In de Top20 van 2009 staan verder twee nieuwe merken: Jillz van Heineken en Monster, het energiedrankje van Coca-Cola. De rest in de top zijn nieuwe concepten en smaakvarianten onder bestaande merken.

Het marktonderzoeksbureau vindt het opvallend dat multinationals de lijst domineren. Die hebben ruimere budgetten voor R&D, media en promotieondersteuning. Alleen Beemster 30+ kaas en Remia Feestsauzen zijn afkomstig van relatief kleine lokale bedrijven. Merk Mona heeft drie introducties in de Top20 staan.

Product Gemiddelde weekomzet
1. Marlboro Flavor Plus 457,6
2. Ariel Excel Gel 144,1
3. Mona ChocoDreams 100,0
4. Robijn Sensation 98,4
5. Jillz cider 97,9
6. Beemster 30+ 94,3
7. Danone Activia Start 93,3
8. Mona Oud-Hollandsche Pudding 88,6
9. Remia Feestsauzen 85,4
10. Dreft Platinum 80,8
11. Friesche Vlag Vla Combi 80,1
12. Mona "feestelijke" XL Luchtige Slagroompudding met aardbeiensaus 76,6
13. Bonduelle Pure 75,4
14. Robijn Klein & Krachtig Black Velvet 74,7
15. Monster 68,4
16. Unox Biologische Soep 67,4
17. Taksi Tropisch Fruit Geen Suiker Toegevoegd 64,3
18. Persil Gold Cold Power 63,8
19. Vifit Superfruit 53,9
20. Becel Brood 53,6

* = Omzet per week in de Nederlandse supermarkten, in duizenden euro’s

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Top10 Iri Distrifood

Over de auteur

Elsbeth Eilander

redactie

Populaire blogs