door Elsbeth Eilander, redactie | 30 januari 2012, 8:04 in
Online Shoppen Nma Opta

Scherper toezicht op webwinkels

De Consumentenautoriteit (CA) gaat dit jaar scherp toezien op onbetrouwbare webwinkels. Ook misleidende en agressieve telefonische verkoop en onduidelijkheid van prijzen van vliegtickets hebben de bijzondere aandacht van de toezichthouder.

Steeds meer consumenten shoppen online, dus ook het aantal klachten over webshops neemt toe. Bestelde producten worden niet geleverd, of geld wordt niet terugbetaald als consumenten afzien van aankoop. De CA wil dit jaar sneller optreden tegen webwinkels die de regels overtreden. Als het nodig is, kan de toezichthouder een website uit de lucht halen.

Telefonische werving
Ook krijgt de toezichthouder – via het informatieloket ConsuWijzer – steeds meer klachten over agressieve telefonische werving voor energie- en telecomcontracten.
De CA wil hier een eind aan maken door zowel met de sector af te spreken dat de regels beter worden nageleefd, als op te treden tegen bedrijven die de regels overtreden.

Derde speerpunt is optreden tegen ‘lokprijzen’. Bij het online boeken van een reis of vliegticket blijkt er vaak een groot verschil te zijn tussen de prijs waarmee wordt geadverteerd en de prijs die de consument uiteindelijk moet betalen. De CA kan een boete opleggen wanneer consumenten worden misleid.

Autoriteit Consument en Markt
De Consumentenautoriteit gaat per 1 januari 2013 samen met de NMa en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (ACM). Consumentenbescherming wordt een van de speerpunten van de nieuwe toezichthouder.

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Online Shoppen Nma Opta

Over de auteur

Elsbeth Eilander

redactie

Blijf op de hoogte

Whitepapers
Populaire blogs