Interbrand: `Duurzaamheid factor voor beste merken`

Kari-Anne Fygi, redactie | 12 juni 2013, 11:51

Merkenadviesbureau Interbrand heeft zijn jaarlijkse Best Global Brands-rapport weer gepubliceerd. De automotive sector domineert met Toyota (1), Ford (2) en Honda (3), die de topdrie vormen.

Nissan (5), Ford (2), Nokia (9) en UPS (32) zijn de snelste stijgers en tot de binnenkomers behoren merken als Nestlé (14), Kia (37), ZARA (48) en Colgate (50).

Philips
Nederlandse merken in de Best Global Green Brands-ranglijst zijn Philips (23) en Shell (40). Met een verbetering van acht plaatsen behoort Philips tot een van de sterkst stijgende merken op de ranglijst. Philips blijft wereldwijd een van de leiders op het gebied van duurzaamheid. De studie toont echter ook aan dat consumenten dit nog niet erkennen. De prestaties van Philips zijn sterker dan de merkpercepties rondom duurzaamheid. Een duidelijke kans om het merk met duurzaamheid te versterken.

Kernthema’s
Automerken zijn sterk vertegenwoordigd in de top 10: Toyota (1), Ford (2), Honda (3), Nissan (5) en Volkswagen (7). Als collectief heeft de autobranche ontdekt dat duurzaamheid een steeds belangrijker drijfveer voor klanten is. Nissan heeft aangekondigd dat er wereldwijd zo’n 50.000 LEAFs zijn geproduceerd en is van plan om per 2017 het gewicht van de auto met 15 procent omlaag te brengen, Ford (2) heeft duurzaamheid van de periferie naar het centrum van zijn businessmodel gehaald en zwaar ingezet op de promotie van de EcoBoostmotor (334.364 auto’s met een EcoBoostmotor verkocht in 2012, meer dan anderhalf keer zoveel als in 2011). ‘We zien hier het bewijs dat duurzaamheid kan resulteren in winst. Deze merken maken duurzaamheid tot een onderscheidende kracht’, aldus aldus Patrick Stal, managing director van Interbrand Amsterdam.

Technologiemerken domineren
Twaalf merken in de lijst komen uit een sector die vaak in één adem wordt genoemd met innovatie, namelijk technologie. Technologiemerken gebruiken hun kerncompetentie van ontwikkeling en constante innovatie om de positieve impact op het milieu te vergroten. Philips is hier een bijzonder goed voorbeeld van. Philips is niet alleen goed in het transparant maken van zijn duurzaamheidsrapportage, maar ook sterk in het inzetten van zijn innovatievermogen voor de verduurzaming van zijn keten en producten. Naast de aanhoudende kracht van het EcoVisionprogramma heeft Philips inmiddels de ambitie uitgesproken om vóór 2025 het leven van drie miljard mensen te verbeteren. Het concern zet daarvoor verschillende middelen in: van het reduceren van de straling van een CT-apparaat tot de ontwikkeling van nog efficiëntere lichtbronnen.

Duurzame fast fashion
Met het vergrootglas van social media waar deze merken aan blootgesteld zijn, heeft supply chain van efficiency en kostenverlaging zich ontwikkeld tot iets waaraan je kunt aflezen waar deze merken echt voor staan. Wat betreft kleding-/retailmerken voeren adidas (15), Nike (31), H&M (42) en ZARA (48) de lijst aan. Meer dan ooit worden deze merken verantwoordelijk gehouden voor de kwaliteit en de veiligheid van hun fabrieken wereldwijd. Nike gaat efficiënter om met water en energie, adidas houdt zijn supply chain nauwlettend in de gaten, H&M heeft een akkoord getekend omtrent brand- en gebouwenveiligheid en ZARA heeft een milieuvriendelijke winkel gebouwd in New York, uitgerust met bewegingsmelders om zo energie te besparen.

Over de auteur

Kari-Anne Fygi
Journalist, blogger, eindredacteur van Tijdschrift voor Marketing & Adformatie (Adfo Groep).

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Best Global Brands Ecoboostmotor Philips