Merk & Strategie

Antoni van Leeuwenhoek heeft sterkste reputatie van Nederlandse ziekenhuizen

Elsbeth Eilander, redactie | 10 augustus 2017, 12:03

Maar veel ziekenhuizen onderschatten de waarde van de huidige merknaam, zo blijkt uit onderzoek.

Antoni van Leeuwenhoek heeft de sterkste reputatie van alle Nederlandse ziekenhuizen. Zo blijkt uit het tweejaarlijkse Ziekenhuizen Merkenonderzoek, van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Het Amsterdamse kankerinstituut wordt direct gevolgd door het Rotterdamse Erasmus MC en UMC Utrecht. Erasmus MC-Sophia heeft, net als bij de vorige meting in 2015, de beste naam onder de kinderziekenhuizen.

De top-10 van sterkste ziekenhuismerken wordt gedomineerd door de acht academische ziekenhuizen die Nederland rijk is. De posities elf tot en met twintig in de merkenranglijst worden vooral bezet door topklinische ziekenhuizen. Deze organisaties onderscheiden zich van de reguliere ziekenhuizen met een innovatiever en deskundiger imago. Het Amsterdamse MC Slotervaart en het Rotterdamse Havenziekenhuis zijn de enige reguliere ziekenhuizen in de top-20.

1. (4) Antoni van Leeuwenhoek
2. (3) Erasmus MC
3. (2) UMC Utrecht
4. (1) AMC
5. (5) Radboudumc
6. (6) VUmc
7. (7) UMCG
8. (8) LUMC
9. (12) Maastricht UMC+
10. (13) Het Oogziekenhuis Rotterdam
11. (11) MC Slotervaart
12. (16) Martini Ziekenhuis
13. (10) OLVG
14. (18) Máxima Medisch Centrum
15. (23) Jeroen Bosch Ziekenhuis
16. (17) Isala
17. (19) Sint Maartenskliniek
18. (14) St. Antonius
19. (15) Rijnstate
20. (24) Havenziekenhuis Rotterdam

Door de fusiegolf in de ziekenhuissector zijn de afgelopen jaren echter veel organisatienamen gesneuveld. Van de 96 ziekenhuizen die in 2009 zijn onderzocht, veranderde 30 procent van naam. ‘En dat heeft impact op de reputatie van een ziekenhuis’, aldus merkadviseur HendrikBeerda. ‘Een voorbeeld is de Noordwest Ziekenhuisgroep. Zij verloren in de afgelopen twee jaar in Noord-Holland ruim de helft van hun bekendheid in vergelijking met de oude naam Medisch Centrum Alkmaar en bijna een kwart in vergelijking met de oude naam Gemini Ziekenhuis.

Bij de keuze voor een nieuwe organisatienaam spelen interne motieven vaak een hoofdrol en wordt de waarde van de huidige merknaam onderschat. Dat is jammer, want het onderzoek laat zien dathet jaren duurt voordat een nieuwe naam is ingeburgerd’, aldus Beerda. ‘Het helpt wanneer jevertrouwen hebt in het ziekenhuis waar je binnenstapt. Dat maakt een ziekenhuisbezoek een minder spannende ervaring. Ook het doorverwijzen door artsen en het werven van personeel verloopt beter met een sterk imago.

Als naamswijziging door een fusie echt nodig is, dan is het meestal het beste om de namen van de fusiepartners in de nieuwe naam te verwerken. Het Spaarne Gasthuis deed dit bijvoorbeeld recent na de fusie tussen het Kennemer Gasthuis en het Spaarne Ziekenhuis. Afkortingen alsnieuwe naam zijn niet aan te raden vanwege de moeizame herkenbaarheid en de kille uitstraling.’

Nieuwe ziekenhuisnamen tijdens het Ziekenhuizen Merkenonderzoek (2009-2017)

  • Admiraal De Ruyter Ziekenhuis: na fusie van het Oosterscheldeziekenhuis en Ziekenhuis Walcheren
  • Alrijne Ziekenhuis: na fusie van het Diaconessenhuis Leiden en Rijnland Zorggroep
  • Bravis Ziekenhuis: na fusie van het Franciscus Ziekenhuis Roosendaal en het Lievensberg ziekenhuis
  • ETZ: na fusie van het St. Elisabeth Ziekenhuis en het TweeSteden ziekenhuis Tilburg
  • Franciscus Gasthuis & Vlietland: na fusie van het Sint Franciscus Gasthuis en het Vlietland Ziekenhuis
  • HMC: na fusie van het MCH (Medisch Centrum Haaglanden) en Bronovo
  • Isala Diaconessenhuis: na fusie van Diaconessenhuis Meppel met Isala
  • MC Groep: na overname van de IJsselmeerziekenhuizen
  • Noordwest Ziekenhuisgroep: na fusie van het Gemini Ziekenhuis met Medisch Centrum Alkmaar
  • Ommelander Ziekenhuis Groninger: na fusie van het Delftzicht Ziekenhuis en het St. Lucas Ziekenhuis
  • Spaarne Gasthuis: na fusie van het Kennemer Gasthuis en het Spaarne Ziekenhuis
  • Spijkenisse MC: na faillissement van het Ruwaard van Putten Ziekenhuis
  • Zuyderland: na fusie van Orbis en Atrium

Bezoekers van patiënten zijn vergeten ‘fans’
Uit het onderzoek blijkt dat de waardering onder de bezoekers van ziekenhuispatiënten erg hoog is. ‘Gelukkig worden ziekenhuizen door hun patiënten het meest gewaardeerd, maar opmerkelijk is dat de beoordeling onder bezoekers vrijwel even positief is. Voor ziekenhuizen zijn de duizenden bezoekers die zij jaarlijks over de vloer krijgen dus een belangrijke doelgroep om hun imago verder op te krikken. Aantrekkelijke faciliteiten zoals winkels, restaurants en kunst kan de bezoekerstevredenheid nog verder verbeteren. Ziekenhuizen kunnen hierbij bijvoorbeeld leren van musea. Uit merkenonderzoek blijkt dat de bezoekerstevredenheid bij musea in de afgelopen jaren fors is toegenomen door betere horeca en winkels’, aldus Beerda.

Samenwerkingsverbanden hebben een zeer zwak imago
Met het Ziekenhuizen Merkenonderzoek zijn dit jaar voor het eerst ook de samenwerkingsverbanden in de sector gemeten. Uit het onderzoek blijkt dat deze partnerships voor het publiek nog onzichtbaar zijn. Vrijwel niemand kent bijvoorbeeld de twee samenwerkingsverbanden tussen topklinische ziekenhuizen, STZ en Santeon. De zorgorganisatie Rivas, waarvan het Beatrix Ziekenhuis in Gorinchem deel uitmaakt, is het samenwerkingsverband met de sterkste uitstraling.

1. Rivas
2. Antonius Zorggroep
3. Pantein
4. St. Anna Zorggroep
5. Treant Zorggroep
6. Alrijne Zorggroep
7. MC Groep
8. ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen
9. Santeon
10. Saxenburgh Groep
11. CuraMare
12. Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ)
13. Zorgpartners Friesland

Methodiek
Het Ziekenhuizen Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Voor het onderzoek van 2017 zijn 4.245 respondenten ondervraagd. Elk ziekenhuis is op 38 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (16 factoren), bezoek (als patiënt of bezoeker van een patiënt) en groeiverwachting. Per ziekenhuis zijn voldoende respondenten ondervraagd om betrouwbare uitspraken te kunnen doen op landelijk en provinciaal niveau en voor het verzorgingsgebied van het ziekenhuis.

Beeld: Commons Wikimedia

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Sjors van Leeuwen

(12 augustus 2017, 9:13)
http://www.indora.nl
Interessant onderzoek. Wellicht opvallend: bij UMCU waren in 2016/2017 veel problemen, en gebrek aan transparantie en authenticiteit, op de KNO-afdeling die breed in de media werden uitgemeten: 'negatieve organisatiecultuur, artsen op non-actief, patienten liepen onnodig risico, doofpot, angstcultuur', etc. De onderzoeksresultaten lijken in dit geval te suggereren dat dit soort gebeurtenissen en berichtgeving weinig (blijvende) invloed hebben op imago/reputatie.

Gerelateerde items Merkenonderzoek Reputatie

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs

Adfo Events